תפריט נגישות

בדידות בקרב שורדות פגיעה מינית

צוות בטיפולנט

פגיעה מינית בילדות היא חוויה מטלטלת, מערערת ובעלת רבדים רבים. מחקרים רבים התמקדו בהשלכות המתמשכות של פגיעה מינית בילדות, אך אחד ההיבטים הפחות נחקרים של הפגיעה המינית היא חווית הבדידות אותה חוות רבות מהנשים שחוו פגיעה מינית בילדותן. Briere (1984), למשל, מצא במחקרו כי תחושות של בידוד היו נפוצות יותר בקרב נשים שחוו פגיעה מינית בילדותן ביחס לנשים שלא נפגעו מינית.
במובנים רבים, לא מפתיע כי תחושה של בדידות נפוצה בקרב שורדות פגיעה מינית. הפגיעה המינית בפני עצמה היא אקט סודי ומבודד, וילדה אשר חווה פגיעה מינית היא פעמים רבות ילדה בודדה ומבודדת במובנים שונים.
פעמים רבות התוקף מבודד את הילדה באופן אקטיבי באמצעות איומים ישירים או עקיפים אשר ימנעו ממנה לחשוף את הפגיעה. הפוגע הופך את הילדה לשותפה לסוד הנורא, ובכך מונע ממנה לא רק גילוי של הסוד ויצירת קשרים חברתיים תקינים, אלא גם נוטע בה את חווית השונות, הפגימות והבידוד. גם כאשר הפוגע אינו מאיים או אוסר על חשיפת הפגיעה, פעמים רבות תחושות הבושה והאשמה הקשות אשר נלוות לה כולאות את הילדה בתחושות הניכור והזרות ומונעות ממנה את חשיפת הפגיעה והאפשרות להפסיק את מצב הבדידות. כמובן, תחושות אלו אינן מנוטרלות עם הפסקת הפגיעה המינית אלא מחלחלות באופן עמוק אל יחס האובייקט והאופן בו מאורגנת אישיותה של הנפגעת.

גם ההלם והאלם אשר נובעים מהחוויה הטראומטית הקיצונית של הפגיעה המינית מהווה לא פעם גורם מבודד בפני עצמו: היעדר היכולת להבנות נראטיב של הפגיעה המינית הופכת אותה לבלתי ניתנת לסיפור לעצמי או לאחר, ויוצרת שכבה נוספת של היעדר נגישות ובדידות. חוויה זו עשויה להתעצם במקרים בהם הפגיעה המינית מייצרת חוויות דיסוציאטיביות, דה-פרסונליזציה ודה-ריאליזציה ואפילו "רק" היעדר אינטגרציה ולכידות של העצמי. Buechler (1998) מתארת את חווית הבדידות הנובעת ממצבים בהם אנו חשים רחוקים ומנוכרים מעצמנו, גם במסגרת חוויות נורמטיביות של אנשים בעלי ארגון אישיות סטנדרטי. ניתן לשער כי חוויה זו מתעצמת באופן משמעותי כאשר הארגון העצמי בכללותו הוא דיפוזי וחסר קוהרנטיות.
היבט נוסף וטראומטי במיוחד של בדידותה של הילדה הנפגעת מינית הוא ההתעלמות, העלמת העין או שיתוף הפעולה שבשתיקה של הסביבה הלא פוגעת. דייויס ופראולי (1994) מתארות את החוויה הקשה של ילדות שחוו פגיעה מינית על ידי קרוב משפחה (בדרך כלל האב) כאשר האם הנוכחת-נפקדת, יודעת-לא יודעת, מותירה את הילדה להתמודד לבדה עם אימת הפגיעה. חוויה זו מבנה שני סוגי התקשרויות- מתעלל ונוטש- אשר כל אחת מהן, בדרכה, מרוקנת את ההתקשרות מאלמנטים חיוניים ומהווה בסיס לחוויה קשה של בדידות.
יש לציין כי לעיתים גם חשיפת הפגיעה המינית בפני הסביבה אינה מפרה את הבידוד. דייוויס ופראולי (1994) מתארות מקרים רבים בהם חשיפת הפגיעה המינית, ובפרט במצבי גילוי עריות, לוותה בהאשמת הנפגעת והוקעתה מהתא המשחתי, בעוד שהפוגע נתפס כקורבן.

מעבר למציאות החיים של הילדה במהלך הפגיעה המינית או עם חשיפתה, יש לזכור כי פגיעה מינית מתמשכת מלווה פעמים רבות בפגיעה משמעותית בהיבטים התנהגותיים ובין אישיים. ילדות וילדים נפגעי תקיפה מינית פגיעים יותר להתנהגויות חריגות שביניהן בעיות התנהגות, התנהגות מינית בלתי מותאמת, תוקפנות, התנהגות קורבנית וכן הלאה. התנהגויות אלו מלוות פעמים רבות ביכולת הטבעית לרכישת מיומנויות חברתיות ובין אישיות ובכך מצמצמות את הסיכוי ליצירת קשרים חברתיים נורמטיביים אשר ירשמו בעולם הפנימי כקשרים חיוביים ומיטיבים בהם ניתן לתת אמון.
גם מגוון ההפרעות והמצבים הפסיכיאטריים להם פגיעים ילדים ובוגרים אשר עברו פגיעה מינית בילדותם מגבירים את הסיכון לבדידות. פגיעה מינית בילדות מהווה גורם סיכון להפרעות חרדה, דיכאון, הפרעות אכילה, פגיעה עצמית, התנהגות אובדנית ועוד- הפרעות אשר במקרים רבים מלוות בפגיעה בפניות וביכולת ליצירת קשרים בין אישיים.
לצד הסברים הקליניים תיאורטיים אשר עסקו בחווית הבדידות של נפגעות פגיעה מינית, ניסו חוקרים מעטים לבחון את הנושא של בדידות בקרב נפגעות פגיעה מינית באופן אמפירי.
Gibons & Hartshorne (1996), למשל, ערכו מחקר אשר השווה בין נשים שעברו פגיעה מינית בילדותן לבין נשים שלא חוו פגיעה מינית בילדות. במחקרם, נמצא כי נשים שחוו פגיעה מינית דיווחו על יותר תחושות של בדידות. כמו כן, הן היו בעלות עמדה שלילית יותר כלפי אינטראקציות חברתיות- גורם אשר נמצא במחקרים מאוחרים יותר כקשור בהגברת הבדידות (למידע נוסף קרא/י על הבדידות). Gibons & Hartshorne אף מצאו כי ככל שההתעללות היתה ממושכת יותר וכללה מאורעות רבים יותר של פגיעה מינית, כך התרחבו חווית הבדידות והעמדה השלילית.

ממצאים אלו מסמנים את החוויה הקשה של בדידות רגשית בקרב נפגעות פגיעה מינית כאחד הנושאים הראויים לתשומת לב במחקר ובקליניקה. הבנה מוגברת של חווית הבדידות יכולה להרחיב את ההבנה של חווית הפגיעה המינית ושל השפעותיה בבגרות. כך, למשל, הבנת תפקידה המרכזי של בדידות בחייהן של נשים עם עבר של פגיעה מינית עשויה להרחיב את הבנתן של התנהגויות כבחירת קשרים מתעללים, פגיעה עצמית ותחושה כרונית של ריקנות. בדומה, ההכרה בתפקיד המרכזי של בדידות בחייהן של נפגעות טראומה מינית עשוי לחדד את ההבנה של חלק מחוויות העברה-העברה נגדית המתעוררות בטיפול במטופלות עם עבר של פגיעה מינית. כך למשל סימפטומים רבים המקוטלגים בדרך כלל כמאפיינים של אישיות, כנטייה לאקטינג אאוט, קשיים בהתמודדות עם נטישה ותלותיות- עשויים להיות מוסברים באופן אמפתי ומקיף יותר מפרספקטיבה הלוקחת בחשבון את עוצמתה האיומה של חווית הבדידות אותה חוות נשים עם עבר של פגיעה מינית. 

ביבליוגרפיה:

The analyst's experience of loneliness. Buechler, Sandra. Contemporary Psychoanalysis, Vol 34(1), Jan 1998, 91-113.
Treating the Adult Survivor of Childhood Sexual Abuse. (1994). Jody Messler Davies & Mary Gail Frawley. BasicBooks, A Division of Harper Collins Publishers.
Childhood sexual abuse and adult loneliness and network orientation. By Gibson, Rebecca L.; Hartshorne, Timothy S.
Child Abuse & Neglect, Vol 20(11), Nov 1996, 1087-1093.

הפסיכולוגיה של הכאב: בין גוף לנפש, בין עבר להווה, בין טראומה ליצוג
קורס המשלב תיאוריה, מחקר ויישום בגישות מתקדמות לטיפול פסיכולוגי בכאב כרוני וטראומה מתוך נסיון לטפח חשיבה והבנה בעולם המורכב של כאב כרוני.
מרצה: יואב בר יוסף
קורס מוקלט | 4 שיעורים
הכשרה פרונטלית ב EMDR – שלב 1+2 בצפון
"מרכז איתן" שמח לבשר על קיומה של הכשרה פרונטלית שתיערך בכפר תבור לאחר חגי תשרי. ההכשרה תועבר ע"י דורית סגל, עורכת שותפה בספר "EMDR- הפסיכותרפיה של המאה ה-21". ההכשרה מוכרת ע"י EMDR אירופה וישראל. בנוסף להכשרת הבסיס תהיה הכשרה בפרטוקול RTEP.
מרכז איתן , כפר תבור
החל מאוקטובר 2025
כנס‭ ‬"מעגלים‭ ‬התייחסותיים 2025"
לקראת ציון תאריך השנה השנייה למלחמה ולהשלכותיה הקשות, מזמין כנס מעגלים להתבונן בדרכי ההתמודדות של כולנו דרך העדשות של אמון (trust) ואמונה (faith), בחיי הנפש ובטיפול בגישה ההתייחסותית.
IARPP, האקדמית ת"א יפו
18-19.09.2025 | חמישי - שישי
התוכנית הצפונית ללימודי CBT לפרט זוג ומשפחה
התוכנית מתמקדת בהכשרה של מטפלים רגישים ומיומנים, תוך שילוב של חמלה ואמפתיה עם כלים וידע מבוססי מחקר. במהלך הלימודים, תפתחו את היכולת להמשיג ולהבין את הקשיים של הפונים אליכם, ותלמדו כיצד לטפל בהם בגישות חדשניות ויעילות.
מכון פסגות, כרמיאל
תכנית דו-שנתית | דר’ הליין סימקה-וולך
גמישות פסיכולוגית כעוגן בלב הסערה
כנס ACT הישראלי השנתי. יום עשיר ומגוון - מפגש קהילתי, היכרות, למידה, והעשרה מקצועית עם מודלים, פרספקטיבות וכיוונים שונים הנוגעים כולם בעולם הקונטקסטואלי התנהגותי (CBS).
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
08.09.25 | יום שני | 13:00-20:30
"ספר לי את עצמי" - עדות וסיפורי חיים כמשאב להתמודדות עם טראומה ואובדן
יום עיון המוקדש לזכרה של לילך קיפניס ז"ל שנרצחה בביתה בבארי ב7.10.23. הרצאות, תיאורי מקרה, פוטותרפיה, סרטים וכתיבה אוטוביוגרפית - באמצעותם ננסה לספר סיפור שלם יותר על כאב, אובדן, אומץ ותקווה.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
15.09.2025 | יום שני | 09:00-15:00
הסטודיו כמודל עבודה קהילתי בצל הטראומה בין פעולה אמנותית למרחב טיפולי
ההרצאה תעסוק במודל "סטודיו בטוח", מרחב יצירתי-טיפולי-קהילתי המאפשר עיבוד רגשי והתמודדות עם חוויות חיים טראומטיות ומורכבות. נבחן את תפקידו של המרחב האמנותי הפועל במרכז 'חוסן שדרות'.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון ללא עלות | 16.09.2025 | יום שלישי | 19:30-21:00
הפסיכולוגיה של הכאב: בין גוף לנפש, בין עבר להווה, בין טראומה ליצוג
קורס המשלב תיאוריה, מחקר ויישום בגישות מתקדמות לטיפול פסיכולוגי בכאב כרוני וטראומה מתוך נסיון לטפח חשיבה והבנה בעולם המורכב של כאב כרוני.
מרצה: יואב בר יוסף
קורס מוקלט | 4 שיעורים
הכשרה פרונטלית ב EMDR – שלב 1+2 בצפון
"מרכז איתן" שמח לבשר על קיומה של הכשרה פרונטלית שתיערך בכפר תבור לאחר חגי תשרי. ההכשרה תועבר ע"י דורית סגל, עורכת שותפה בספר "EMDR- הפסיכותרפיה של המאה ה-21". ההכשרה מוכרת ע"י EMDR אירופה וישראל. בנוסף להכשרת הבסיס תהיה הכשרה בפרטוקול RTEP.
מרכז איתן , כפר תבור
החל מאוקטובר 2025
כנס‭ ‬"מעגלים‭ ‬התייחסותיים 2025"
לקראת ציון תאריך השנה השנייה למלחמה ולהשלכותיה הקשות, מזמין כנס מעגלים להתבונן בדרכי ההתמודדות של כולנו דרך העדשות של אמון (trust) ואמונה (faith), בחיי הנפש ובטיפול בגישה ההתייחסותית.
IARPP, האקדמית ת"א יפו
18-19.09.2025 | חמישי - שישי
התוכנית הצפונית ללימודי CBT לפרט זוג ומשפחה
התוכנית מתמקדת בהכשרה של מטפלים רגישים ומיומנים, תוך שילוב של חמלה ואמפתיה עם כלים וידע מבוססי מחקר. במהלך הלימודים, תפתחו את היכולת להמשיג ולהבין את הקשיים של הפונים אליכם, ותלמדו כיצד לטפל בהם בגישות חדשניות ויעילות.
מכון פסגות, כרמיאל
תכנית דו-שנתית | דר’ הליין סימקה-וולך
גמישות פסיכולוגית כעוגן בלב הסערה
כנס ACT הישראלי השנתי. יום עשיר ומגוון - מפגש קהילתי, היכרות, למידה, והעשרה מקצועית עם מודלים, פרספקטיבות וכיוונים שונים הנוגעים כולם בעולם הקונטקסטואלי התנהגותי (CBS).
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
08.09.25 | יום שני | 13:00-20:30
"ספר לי את עצמי" - עדות וסיפורי חיים כמשאב להתמודדות עם טראומה ואובדן
יום עיון המוקדש לזכרה של לילך קיפניס ז"ל שנרצחה בביתה בבארי ב7.10.23. הרצאות, תיאורי מקרה, פוטותרפיה, סרטים וכתיבה אוטוביוגרפית - באמצעותם ננסה לספר סיפור שלם יותר על כאב, אובדן, אומץ ותקווה.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
15.09.2025 | יום שני | 09:00-15:00
הסטודיו כמודל עבודה קהילתי בצל הטראומה בין פעולה אמנותית למרחב טיפולי
ההרצאה תעסוק במודל "סטודיו בטוח", מרחב יצירתי-טיפולי-קהילתי המאפשר עיבוד רגשי והתמודדות עם חוויות חיים טראומטיות ומורכבות. נבחן את תפקידו של המרחב האמנותי הפועל במרכז 'חוסן שדרות'.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון ללא עלות | 16.09.2025 | יום שלישי | 19:30-21:00