תפריט נגישות

יישום טיפולים פורצי-דרך בקליניקה: הסמכות החדשה וההתנגדות הלא-אלימה

בטיפולנט

כתב עת מקצועי לפסיכותרפיה - גיליון 31/18

הברית הטיפולית, המשפחתית והקהילתית כמנוף לשינוי | תכנית טיפול להורים לילדים הסובלים מחרדות ו-OCD | מעבר לייאוש - עזרה להורים לילדים בוגרים בלתי נראים

nvr


בחודש מאי האחרון התקיים בתל-אביב הכנס הבינלאומי החמישי בגישת הסמכות החדשה וההתנגדות הלא-אלימה (NVR), מטעם מכון מפרשים. גישה זו פותחת לראשונה לפני כ-20 שנים על-ידי פרופ' חיים עומר, כחלק מניסיון להיטיב את העבודה במקרים של חוסר אונים הורי. מאז, התפתחה הגישה למודל טיפולי מקיף ומבוסס מחקר, המיושם בכל רחבי העולם ומיועד לטיפול בהורים וילדיהם במגוון רחב של מצבים והפרעות. בכנס השנתי, אשר הוקדש ל"חדשנות ויצירתיות בטיפול, בקהילה ובמחקר", נכחו חוקרים ומרצים בכירים, אשר שיתפו בעשייתם הקלינית ובפיתוח כלי עבודה ברוח גישת ה-NVR.

אנו מזמינים אתכם לצפות מהספה בבית בצילום סדנה בשני חלקים בהנחייתם של פרופ' חיים עומר ונחי אלון בנושא הברית הטיפולית, המשפחתית והקהילתית כמנוף לשינוי. בסדנה מעמיקה זו, עסקו שניים מהמטפלים המנוסים ביותר בתחומם להציע דרכים בהן ניתן לפרוץ את ה"בועה" המבודדת של הטיפול הפרטני, אשר לא מאפשרת לבוא במגע עם המרחב החיצוני בו הבעיות נוצרות ומשתמרות. במיוחד במקרים מורכבים אלה, טענו עומר ואלון, נדרשת התערבות טיפולית כוללנית יותר, הממוקדת ביצירת מערכת תמיכה נרחבת סביב המטופל. בכדי למממש מטרה זו, עלינו כמטפלים ללמוד כיצד לשכנע את הורים ומורים להתגבר על הסודיות והפרטיות של הילד ולהתחיל לחשוב ב"אנחנו".

חלק 1

חלק 2

בהמשך הכנס הציג פרופ' אלי ליבוביץ' מאוניברסיטת ייל את תכנית SPACE – גישה חדשנית לטיפול בחרדה וב-OCD, המבוססת כולה על עבודה עם ההורים. בראי גישת ההתנגדות הלא-אלימה, התכנית ממוקדת בהפחתת האקומודציה של ההורים לתסמיניו של הילד ובהגברת התנהגות הורית תומכת. לאורך ההרצאה הציג ליבוביץ' נתונים מחקריים נוירוביולוגיים אודות תפקידי המפתח של הורים בוויסות החרדה של ילדיהם, תוך שילוב של דוגמאות קליניות עשירות וכלים לעבודה בקליניקה.

עוד על העבודה הטרנספורמטיבית שניתן לעשות עם הורים בטיפול, ניתן להעמיק בהרצאתו של דן דולברגר – מטפל זוגי ומשפחתי המתמחה בהתערבויות מערכתיות בגישת ה-NVR. בפרט, תיאר דולברגר התערבות טיפולית אשר מיועדת לסייע להורים לילדים בוגרים "בלתי נראים" – צעירים אשר אינם פעילים חברתית, לימודים או תעסוקתית, המסרבים להגיע לטיפול ותלויים לחלוטין במשפחותיהם. ברוח גישת ה-NVR, התכנית מבקשת לסייע להורים אלה להתנגד לדפוסים התובעניים של ילדיהם, ולצאת מהמשבר גם ללא שיתוף הפעולה של הילד המבוגר. בהרצאתו הציע דולברגר כלים להשגת שינוי ממשי כבר בפגישות הראשונות לטיפול, אשר בכוחם להפיח במשפחה תקווה לאחר שנים ארוכות של תקיעות וייאוש.