תפריט נגישות

סקירת יום העיון מפגש עם טיפול קוגניטיבי-התנהגותי באמניות

לי ליבר

ביום שישי ה-16.2.2018 התקיים יום העיון השנתי של י.ה.ת (האגודה לטיפול באמנויות), אשר נערך בקמפוס צפון של מכללת סמינר הקיבוצים. יום העיון ביקש להפגיש בין הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי לבין הטיפול באמנויות, אשר השילוב בניהן מהווה פיתוח מרתק, המאפשר להרוויח מהחיבור של שני העולמות. תכנית יום העיון כללה הרצאת מליאה מאת ד"ר יעל שרון, ולאחריה הצגות מקרה מאת קרן שפירא, גלית יצפאן וניצה דור, ומגוון של סדנאות מצומצמות יותר, אותן העבירו מלי ניר, יובל דובוסרסקי, עינת אסא פולנסקי, דניאלה פישר דיקסון, נעמי וויץ, איריס טרוינר ומיה נאור. הסדנאות הדגימו את הקשר שבין ה-CBT (Cognitive Behavioral Therapy) לבין האמנויות, ובאמצעות התנסות בפסיכודרמה, מוסיקה, אמנויות הקרקס, ביבליותרפיה, תנועה ואמנות, המשתתפים למדו להבין איך באה לידי ביטוי גישת ה-CBT באופן חוויתי ויצירתי. בשל טבען האינטימי והמעשי של הסדנאות, תביא סקירה זו את הרצאת המליאה בלבד.

'כיצד מבנים חווייה ולמה' – ד"ר יעל שרון, ראש התכנית CBT Arts

רקע – כוחה של הגישה הקוגניטיבית-התנהגותית

בפתח הרצאתה, הציגה ד"ר שרון את כוחה של הגישה הקוגניטיבית-התנהגותית. ראשית, מדובר בטיפול ממוקד, מבוסס מחקר (evidence-based therapy), שמטרתו להפחית מצוקה אצל המטופל. זהו טיפול הנשען על תפיסת עולם אופטימית, המאמינה שניתן ליצור שינוי באמצעות פיתוח מודעות, לימוד, תרגול ויישום וזאת מבלי להיות מנותקים מהסביבה, דבר שמתבטא בכך שהטיפול יכול להתבצע גם מחוץ לחדר הטיפולים, בין אם באמצעות שיעורי בית ומשימות שעל המטופל למלא, ועד משימות של חשיפה, למשל, שבהם המטפל לוקח חלק באופן פעיל. מדובר בטיפול קצר מועד, המכוון להשגה של מטרות שהתקבלו במשותף בין המטפל למטופל.

אופי הקשר בין המטפל למטופל

ד"ר שרון התייחסה בהרחבה לקשר מטפל מטופל כתנאי הכרחי ומשמעותי גם בטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, אך הקשר אינו המטרה ותפקידו התומך, מכיל, מתקף ומאפשר של המטפל משמש לחקירה משותפת של המציאות ושל קשייו של המטופל. בשונה מהגישות הטיפוליות הקלאסיות, המטפל אינו 'לוח חלק' והקשר הטיפולי צריך לאפשר דיאלוג פתוח ומודלינג אישי. במקום להיות הקרקע להשלכות של המטופל, על המטפל לשתף את המטופל בחוויותיו ונסיונו, שהרי המטפל גם הוא אנושי ומשמש כמודל שאפשר ללמוד ממנו.

הנחות היסוד של הגישה הקוגניטיבית-התנהגותית בתחילת הדרך: בק ואליס

ד"ר שרון הזכירה כי לפי העיקרון המהותי ביותר של ה-CBT, בבסיס כל התנהגות עומדת קוגניציה, המבוססת על הדרך שבה אנו קולטים את העולם סביבנו. כלומר, אירוע מסוים מוביל לפירוש קוגניטיבי, אשר בתורו מוביל לרגש ולהתנהגות. מכאן, ששינוי בחשיבה יוביל לשינוי ברגש והתנהגות של האדם. אך מהיכן מגיעים דפוסי החשיבה הלא רציונליים בהם מתמקד הטיפול? ד"ר שרון תיארה את המודל הקוגניטיבי, לפיו התינוק נולד עם נתונים משלו (גנטיקה וטמפרמנט), עליו "מתלבשות" חוויות חיים המיתרגמות לאמונות בסיסיות או סכמות על העולם, על העצמי ועל האחר. חשוב לזכור כי אמונות אלה הן קודם כל חוויות תחושתיות, הנרשמות בגוף הרבה לפני שהופכות למילים, וכך אמונת היסוד של 'אני לא אהוב' יכולה להיות מתורגמת לצורך לעשות הרבה רעש, כי 'אם אעשה רעש אז יראו אותי ויאהבו אותי', לחילופין, אם ה'עולם מסוכן' בעיני, יתכן והנחה מותנית שאפתח תהיה שכדי להתמודד בחיים חייבים להפוך שולחנות ולהיתפס כחזק. סכימות בסיסיות אלה מופיעות בחיי היום יום במחשבות אוטומטיות ומתאפיינות במלכודות חשיבה טיפוסיות לכל אדם ואדם.

גישות קוגניטיביות עכשוויות – CBT דור שלישי

כאמור, לאופן ולתוכן החשיבה יש משמעות רבה בהבנת עולמו הפנימי של האדם, אך ניתן להתייחס לכל המרכיבים של המודל הקוגניטיבי- מחשבות, רגשות, תחושות והתנהגות, כנקודת פתיחה לניתוח והבנה טיפולית, כולל מיקוד הקשב: לאן הולכת תשומת הלב הראשונית של האדם? למשל, תשומת הלב של ילדים הסובלים מחרדה תופנה לכל רעש של דלת שנפתחת, עוד לפני שישנה פרשנות. הגישות העכשוויות מדגישות את הצורך בקבלה והשלמה עם דרך החשיבה של העצמי, עם רגשותיו, עם תחושות הגוף. במובן זה, הניסיון ליצור שינוי עשוי דווקא לקבע את הקושי. מטרתו של המטפל לסייע למטופל לזהות את רגשותיו ולהרחיב את הטווח הרגשי, תוך תיקוף וקבלה של רגשות לא נעימים, היכרות עם רגשות ראשוניים ושניוניים ומיקוד בעוצמות רגשיות. לכל מתווסף נדבך נוסף, ולא פחות חשוב – התחושות הגופניות. אלה משמשות כלי עיקרי לזיהוי והבנת הקושי, ומהוות דרך ליצירת שינוי (למשל, באמצעות הרפיות, נשימות, מיינדפולנס ועוד).

שילוב בין CBT לטיפול באמנויות – CBT Arts

כוחו של תחום הטיפול באמנויות טמון, לדידה של ד"ר שרון, ביכולת של המטפל והמטופל 'לחוות את' – ולא רק 'לדבר על'. השימוש האמנויות השונות מאפשר חיבור לחוויה, דרך העוקפת את המילים, ומהווה תוספת יצירתית, מילולית ובלתי-מילולית חשובה למודל הקוגניטיבי הקלאסי. כך, האמנות מאפשרת למטופל להתחבר לתחושות, מחשבות, רגשות והתנהגויות בדרך חווייתית, והרי אין כמו חוויה בכדי לייצר שינוי. חשוב לציין כי טיפול קוגניטיבי-התנהגותי המשלב אמנויות לא מוותר על מטרה ממוקדת; לא מדובר בפעילות 'זורמת', ספונטנית ולא מכוונת (אלא אם מטרת הטיפול תהיה לקדם ספונטניות אצל המטופל), אלא ל'גיוס' של האמנויות השונות למטרה הטיפולית של המטפל והמטופל. וכך, קביעת מטרה טיפולית תיעשה בדרך יצירתית, למשל באמצעות ציור- המצב שלי כיום- ולאן אני רוצה להגיע, או דרך בחירת קלף שמייצג את המצב הנוכחי ואת המטרה אליה רוצים להגיע.

ד"ר שרון הציגה רעיונות יצירתיים בהם ניתן להשתמש לאורך שלבי הטיפול, החל מקביעת קו הבסיס ומטרות הטיפול, דרך הסברים פסיכו-חינוכיים יצירתיים, הדגמת המודל הקוגניטיבי, אפיוני מלכודות החשיבה וכמובן, דגשים רגשיים ותחושתיים. כך למשל, תיארה ד"ר שרון כיצד היא משתמשת בספר 'דמעות רודות' של חנה גולדברג כדרך ללימוד המודל הקוגניטיבי "יום אחד כולם שיחקו עם כולם, רק עם מותק אף אחד לא שיחק"- מה היה האירוע? מה חשבה מותק, מה הרגישה? כמה? איך התנהגה? ומה יכלה לחשוב במקום זאת? דרך הסיפור מתאפשר למטפל להציג דרכים אלטרנטיביות לפתרון בעיות, ולשאול, למשל, האם הילדה יכולה הייתה לשתף את ההורים או את המורה שלה, ולמה זה היה יכול להוביל. במקביל, הדגימה שרון איך ניתן להשתמש בשירים מוכרים וידועים כדרך להדגים אופני חשיבה שליליים של הכללת יתר, למשל ("איני יכול יותר לסבול") וכיצד ניתן לשנות אפיונים אלה למחשבות נעימות יותר ("מילא, שיהיו ימים כאלה, יש גרועים יותר מאלה, וזה לא כל כך נורא"). לחילופין, ניתן לתת ביטוי לעבודה על עיוותי החשיבה, בשפתו של בק, באמצעים יצירתיים וחווייתיים. למשל, ניתן לפסלם או לציירם כ"מפלצות חשיבה", כשלכל מפלצת שם ("מפלצת השחור-לבן"), צורה ואפיון משלה. בהמשך, יוכלו הילדים לבחון יחד עם המטפל מה מזין את המפלצת, מה עוזר לה לקטון ואיך אפשר להפוך אותה למפלצת נעימה וידידותית ולא מאיימת ומשתלטת.

על הכותבת – לי ליבר

לי ליבר, הינה מטפלת באומנות ובפסיכודרמה. בעלת M.A. בטיפול באמצעות אמנות ופסיכודרמה

טיפול מיודע פסיכדליה
הרנסאנס הפסיכדלי רק הולך ומאיץ, הפופולריות והנגישות של פסיכדלים ומשני תודעה אחרים הולכת וגדלה, ולאור כך גם הצורך במטפלים עם רקע וארגז כלים מתאימים, שלא נבהלים ממטופלים שמתמשים בחומרים
אילנה פז, מיכאל הופמן ומיכאל פיין, תל אביב
החל מה- 30.5.24
התוכנית ללימודי פסיכותרפיה ממוקדת אובדן ושכול
מהרו להירשם- מקומות אחרונים! התוכנית מבוססת על ניסיון וידע רב אשר נצבר בארץ ובעולם, מתקיימת בהוראת מיטב המומחים המובילים בתחום ומותאמת למרחב החברה הישראלית.
נט"ל בשיתוף אונ' בר אילן, תל אביב
שנה"ל תשפ"ה
תוכנית הכשרה לטיפול מיני בגישה פסיכודינמית
מטרות תוכנית לימודי טיפול מיני בבר אילן לספק ידע תיאורטי ויישומי בנושאי המין והמיניות אגב שימת דגש על השילוב בין אינטימיות לבין גוון תרבותי, התמקדות בזולת, בזוג ובקהילה.
ביה"ס לעבודה סוציאלית, אונ' בר אילן, רמת גן
שנה"ל תשפ"ה
תוכנית הכשרה בפסיכותרפיה ברוח פסיכולוגיית העצמי
התוכנית מיועדת להקניה שיטתית ומעמיקה של היסודות התיאורטיים והקליניים של פסיכולוגיית העצמי הפסיכואנליטית ושל דרכה הייחודית בהבנת נפש האדם וריפוייה.
איגוד ישראלי לפסיכולוגיית העצמי ולחקר הסובייקטיביות, לוד
שנה"ל תשפ"ה
השתלמות יוני 2024
בחודש יוני הקרוב תיפתח השתלמות נוספת ללימוד המודל לטיפול בהפרעות חרדה והפרעות הקשורות לדחק ופוסט טראומה. בהשתלמות תהיה התייחסות להתערבויות במצבי חירום והתמודדות עם פניות בזמן מלחמה.
See Far CBT , גבעת שמואל
החל מה- 30/05/2024
החלה ההרשמה לתוכניות ללימודי ליבה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית
החלה ההרשמה לתוכניות ללימודי ליבה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית תשפ"ה
מרכז ויניקוט, בתל אביב
שנה"ל תשפ"ה
הדרכה בפסיכותרפיה מעמדה אינטגרטיבית
קבוצת למידה מקוונת: פרופ' אוריה תשבי וד"ר אסתר במברגר
מכון מפרשים, אונליין
החל מה- 02/05/2024
דרוש עורך תוכן בעל תואר שני טיפולי
אתר בטיפולנט מחפש עורך.ת תוכן
בטיפולנט
לטפל מתוך כאב - יום עיון לאנשי מקצוע בתחום הטיפול והשיקום
ד״ר שרון זיו ביימן, פרופ׳ דנה אמיר, ד״ר יעל מאיר, ד״ר רננה שטנגר אלרן, גב׳ שני לנדאו, ד״ר ליאור גרנות, ד״ר דנה מור, ד״ר מרים גולדברג
מכון מפרשים, תל אביב
02/05/2024
סדנה למטפלים: פסיכולוגיה של התעללות
הסדנה תעסוק במערכות יחסים מרעילות בהן מתקיימת התעללות פסיכופתית/נרקיסיסטית ובתהליך ההחלמה מקשרים כאלו בחדר הטיפולים.
מכון מרווה, אונליין
החל מה- 02/05/2024
עבודה אנליטית ויצירה הדדית של נפשות: מבטים על התאוריה והקליניקה של תומס אוגדן
מרצים: ד"ר בעז שלגי, קובי אבשלום, מיכל ארוך תמיר וד"ר שמשון ויגודר. מנחה: נעמה גרינולד
מכון מפרשים, אונליין
10/05/2024
טיפול מיודע פסיכדליה
הרנסאנס הפסיכדלי רק הולך ומאיץ, הפופולריות והנגישות של פסיכדלים ומשני תודעה אחרים הולכת וגדלה, ולאור כך גם הצורך במטפלים עם רקע וארגז כלים מתאימים, שלא נבהלים ממטופלים שמתמשים בחומרים
אילנה פז, מיכאל הופמן ומיכאל פיין, תל אביב
החל מה- 30.5.24
התוכנית ללימודי פסיכותרפיה ממוקדת אובדן ושכול
מהרו להירשם- מקומות אחרונים! התוכנית מבוססת על ניסיון וידע רב אשר נצבר בארץ ובעולם, מתקיימת בהוראת מיטב המומחים המובילים בתחום ומותאמת למרחב החברה הישראלית.
נט"ל בשיתוף אונ' בר אילן, תל אביב
שנה"ל תשפ"ה
תוכנית הכשרה לטיפול מיני בגישה פסיכודינמית
מטרות תוכנית לימודי טיפול מיני בבר אילן לספק ידע תיאורטי ויישומי בנושאי המין והמיניות אגב שימת דגש על השילוב בין אינטימיות לבין גוון תרבותי, התמקדות בזולת, בזוג ובקהילה.
ביה"ס לעבודה סוציאלית, אונ' בר אילן, רמת גן
שנה"ל תשפ"ה
תוכנית הכשרה בפסיכותרפיה ברוח פסיכולוגיית העצמי
התוכנית מיועדת להקניה שיטתית ומעמיקה של היסודות התיאורטיים והקליניים של פסיכולוגיית העצמי הפסיכואנליטית ושל דרכה הייחודית בהבנת נפש האדם וריפוייה.
איגוד ישראלי לפסיכולוגיית העצמי ולחקר הסובייקטיביות, לוד
שנה"ל תשפ"ה
השתלמות יוני 2024
בחודש יוני הקרוב תיפתח השתלמות נוספת ללימוד המודל לטיפול בהפרעות חרדה והפרעות הקשורות לדחק ופוסט טראומה. בהשתלמות תהיה התייחסות להתערבויות במצבי חירום והתמודדות עם פניות בזמן מלחמה.
See Far CBT , גבעת שמואל
החל מה- 30/05/2024
החלה ההרשמה לתוכניות ללימודי ליבה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית
החלה ההרשמה לתוכניות ללימודי ליבה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית תשפ"ה
מרכז ויניקוט, בתל אביב
שנה"ל תשפ"ה
הדרכה בפסיכותרפיה מעמדה אינטגרטיבית
קבוצת למידה מקוונת: פרופ' אוריה תשבי וד"ר אסתר במברגר
מכון מפרשים, אונליין
החל מה- 02/05/2024
דרוש עורך תוכן בעל תואר שני טיפולי
אתר בטיפולנט מחפש עורך.ת תוכן
בטיפולנט
לטפל מתוך כאב - יום עיון לאנשי מקצוע בתחום הטיפול והשיקום
ד״ר שרון זיו ביימן, פרופ׳ דנה אמיר, ד״ר יעל מאיר, ד״ר רננה שטנגר אלרן, גב׳ שני לנדאו, ד״ר ליאור גרנות, ד״ר דנה מור, ד״ר מרים גולדברג
מכון מפרשים, תל אביב
02/05/2024
סדנה למטפלים: פסיכולוגיה של התעללות
הסדנה תעסוק במערכות יחסים מרעילות בהן מתקיימת התעללות פסיכופתית/נרקיסיסטית ובתהליך ההחלמה מקשרים כאלו בחדר הטיפולים.
מכון מרווה, אונליין
החל מה- 02/05/2024
עבודה אנליטית ויצירה הדדית של נפשות: מבטים על התאוריה והקליניקה של תומס אוגדן
מרצים: ד"ר בעז שלגי, קובי אבשלום, מיכל ארוך תמיר וד"ר שמשון ויגודר. מנחה: נעמה גרינולד
מכון מפרשים, אונליין
10/05/2024