חיפוש

צילומי יום העיון: עבודה טיפולית אינטגרטיבית עם הורים

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

בתאריך ה-29.11.19 התקיים במכללה האקדמית ת"א-יפו יום העיון "עבודה טיפולית אינטגרטיבית עם הורים: דיון השוואתי במודלים מרכזיים". יום העיון נערך מטעם מסלול ההכשרה לטיפול בילדים, נוער והורות של תכנית "עוגן" במכון מפרשים. את יום העיון פתחה ד"ר שרון זיו ביימן. ההרצאות השונות התמקדו בעבודה טיפולית מבוססת אינטגרציה עם הורים, הנשענת על תפיסה אשר רואה בהם סוכנים ישירים לשימור בריאות הנפש של ילדיהם. בתוך כך, נסקרו ביום העיון מודלים טיפוליים שונים כגון הסמכות ההורית, מודלים מבוססי התקשרות ומנטליזציה, גישת אייכה ודיאלקטיקה הורית. הדיון ההשוואתי בסוף יום העיון ביקש לבחון מה הם היסודות האידיאולוגיים, התאורטיים והמחקריים המשותפים למודלים אלו וכיצד ניתן לייצר אינטגרציה ביניהם.

עבודה טיפולית עם הורים: עקרונות, שאלות יסוד ואתגרים – פרופ' אסתר כהן

במסגרת הרצאתה הציגה פרופ' אסתר כהן את העבודה הטיפולית עם הורים, כגישה שהתפתחה בעקבות הבנת הקשר החזק הקיים בין משתנים הוריים ובין הסתגלות ופסיכופתולוגיה אצל ילדים. בהמשך דבריה הציגה את האתגרים המרכזיים אשר עומדים בפני מטפלים בגישה זו, ביניהם הגדרת המוקד הטיפולי, רתימת ההורה לתהליך ובניית הפורמולציה לקשר בין הורה לילד. בתוך כך פרופ' כהן הדגישה כי אף על פי שהפציינט בטיפול מסוג זה הוא הקשר בין ההורה לילד, סוכן השינוי המשמעותי, ובמידת האפשר היחידי, יהיה תמיד ההורה. 

התקשרות, מנטליזציה ואמון אפיסטמי כעקרונות מנחים בעבודה טיפולית עם הורים – ד"ר דפנה דולברג

במרכז הרצאתה של ד"ר דפנה דולברג עמד מודל טיפולי המבקש לסייע להורים להשיג ויסות רגשי, בכדי שיוכלו לסייע לילדיהם בפיתוח ויסות זה. היא תיארה את המנטליזציה כיכולת הקשורה בהבנת מצבים בין אישיים והדגישה את התפקיד המשמעותי שהיא ממלאת ביכולת של ההורה להבין את המניעים המנטליים להתנהגותו ולהתנהגות של ילדיו. בדבריה סקרה ד"ר דולברג את היחס בין מידת המנטליזציה לסוג ההתקשרות ולבסוף הסבירה מה הוא אמון אפיסטמי וכיצד הוא עשוי להיות קשור בביטויים הגנתיים בטיפול.

תפקיד העוגן: הקשר בין מודל הסמכות החדשה לבין תורת ההתקשרות - פרופ' חיים עומר

פרופ' חיים עומר פתח את דבריו בטענה כי ההורות של ימינו מצויה במשבר ומהווה משימה מאתגרת יותר מזו שהייתה בעבר. הוא ייחס זאת לעלייה בכמות הגירויים העומדים בפני ילדים ובאפשרויות לחמוק מתחת לרדאר ההורי, לשחיקה במעמד ובסמכות ההורית ושינוי במיקומו של הידע. להצעתו, הדרך להתמודד עם קשיים אלו היא התמקמותו של ההורה כעוגן יציב ובטוח עבור ילדו אשר עוצר אותו מהיגררות וסחף. בהמשך הרצאתו הסביר פרופ' עומר כיצד הורים יכולים למלא פונקציה זו ומדוע מדובר למעשה ברעיון אינטגרטיבי לעבודה עם הורות.

אייכה: אובדן דרך כמטפורה מארגנת ומתן כיוון כמפתח להתפתחות מיטבית ולריפוי - ד"ר טל קרתי

הרצאתה של ד"ר טל קרתי בחנה את המטפורה המארגנת של אובדן דרך, אשר עומדת בבסיס גישת אייכה. בדבריה הסבירה ד"ר קרתי שהעבודה עם הורים לפי שיטת אייכה, מתמקדת בשינוי התמקמות ההורה בקשר הורה-ילד ובשינוי דפוסי התקשורת שלו עם ילדו. זאת, כחלק מתהליך שמטרתו הגברת יכולת ההורה 'לתת כיוון' לילד, כמו מגדלור המעודד אותו לפיתוח יכולות חיוניות. מודל טיפולי זה רלוונטי במיוחד במקרים בהם הילד מתקשה לעמוד ב'משימות תואמות גיל', מעורר דאגה רבה אצל הוריו ואינו נמצא בעמדת שיתוף פעולה איתם כך שמתקשה לקחת חלק פעיל בהתמודדות עם קשייו. בהמשך ההרצאה תיארה ד"ר קרתי עמדות ודפוסים הוריים שנמצאים במרכז העבודה הטיפולית, תוך הדגמות מטיפול בילד בן 12 באמצעות ליווי של הוריו.

דיון השוואתי ומסכם

דברי פתיחה

  • ד"ר שרון זיו ביימן