תפריט נגישות

ילדים ומלחמות: סיכון, עמידות והחלמה - תקציר מאמרה של Werner

צוות בטיפולנט

מבוא: ילדים במלחמות

כיום, למעלה מביליון ילדים ברחבי העולם חיים בארצות המושפעות ממלחמות, והמאמר הנוכחי יתמקד בהשפעות החשיפה למלחמות על בריאותם הנפשית של ילדים תוך התייחסות לגורמי סיכון, גורמים התורמים לעמידותם של ילדים בפני טראומה והתערבויות טיפוליות עבור ילדים שורדי טראומות מלחמה.

גורמי סיכון

הספרות הפסיכולוגית מתארת טווח תגובות מנטליות המקושרות עם חשיפה למלחמה בילדות. בדרך כלל מתוארים סימפטומים של פוסט טראומה, דיכאון וחרדה, כאשר חשיפה רבה וחמורה יותר לאירועים טראומטיים קושרה עם עלייה בחומרת הסימפטומים. כמו נמצא קשר בין חומרת הסימפטומים לבין הזמן שחלף מאז החשיפה אליהם, כך שככל שאירועי המלחמה היו רחוקים יותר, כך ניכרה ירידה בחומרת הסימפטומים.

מספר כותבים התייחסו לקשר בין הסימפטומים הנפשיים לבין סוג החשיפה לטראומה ומצאו כי ילדים שהיו קורבן או עדים לאלימות, היו בסכנת חיים, נחשפו להפגזות כבדות/קרבות קשים ו/או איבדו אדם יקר היו בסיכון מוגבר לפיתוח סימפטומים פוסט טראומטיים, ואילו ילדים שהופרדו מהוריהם במהלך המלחמה היו בסיכון גבוה להתפתחות דיכאון.

קבוצת סיכון ייחודית היא כ-300,000 הילדים (40% מהן בנות) אשר משמשים כחיילים. ילדים אלו חשופים בדרך כלל לסכנת חיים, למראות קשים של הרג אנשים אחרים ולאובדן של יקיריהם. פציעת או הרג אחרים ואונס הן שתיים מהתופעות ההרסניות במיוחד אליהן חשופים ילדים-חיילים, והן מלוות בדרך כלל בפגיעה משמעותית בהסתגלות והתפקוד הפסיכו-סוציאלי שלאחר ה"שחרור". בין היתר, ילדים אשר שימשו כחיילים דיווחו על בעיות שינה, עצבנות, דיכאון, כעס וסימפטומים של פוסט טראומה אשר המשיכו ללוות אותם שנים ארוכות לאחר תום הלחימה. בנות שנאנסו ובנים אשר הרגו או פצעו במהלך תפקודם כחיילים היו בסיכון מוגבר לסימפטומים חמורים של חרדה/דיכאון ופוסט טראומה, בהתאמה. בדומה, נמצא כי ילדים גרמניים אשר נחשפו לקרב ולהפצצות במהלך מלחמת העולם השנייה היו בסיכון מוגבר להתפתחות מחלות קשות ולמצב בריאותי לקוי בגיל השלישי. נערות גרמניות שנאנסו במהלך המלחמה היו בסיכון מוגבר להתאבדות, סימפטומים פוסט טראומטיים וקשיים בתפקוד המיני.

חשוב להדגיש כי על אף ממצאים אלו, מחקרים ארוכי טווח מצאו כי מרבית הילדים שורדי המלחמות לא דיווחו על קשר משמעותי בין האירועים הקשים אליהם נחשפו לבין דפוסים של מצוקה רגשית. על אף שהאפקט המצטבר של טראומת המלחמה היה המנבא הטוב ביותר להתפתחות פוסט טראומה, המצוקה שנלוותה לסימפטומים הפוסט טראומטיים לא הביאה בהכרח למגבלות פסיכולוגיות או לקות פסיכו-סוציאלית.

גורמי חוסן ומסלולי עמידות

מספר גורמים מגנים נמצאו כממתנים את השפעות החשיפה למלחמה, כאשר גורמים אלו דומים לגורמים המגנים אשר זוהו במחקר על ילדים אשר חוו טראומות במסגרת הביתית. בין גורמים אלו נמצאו קשר חזק בין ההורה לילד, בריאות נפשית של האם, זמינותם של מטפלים נוספים מלבד האם (אחים גדולים, סבים), תמיכה חברתית-קהילתית מאנשים אשר נחשפו גם הם לטראומת המלחמה (ובפרט מורים ובני קבוצת השווים) וערכים משותפים עם בני קבוצה זו, אמונה דתית אשר סייעה במציאת משמעות לסבל, תחושת אחריות להגנה על אחרים, מיקוד שליטה פנימי ושימוש במנגנוני הגנה של הומור ואלטרואיזם.

התערבויות פסיכו-סוציאליות לילדים שורדי מלחמות: תהליך ההחלמה

המחקר המתמקד בעמידותם של ילדים שורדי מלחמות ובגדילתם הפוסט-טראומטית מצביע על תהליכים בעלי פוטנציאל מגן וממתן אשר עשוי לעמוד במוקדן של התערבויות טיפוליות. עם תום המלחמה, קריטי לספק צרכים בסיסיים ולשקם את הסביבה הסניטרית- יש צורך בשירותים רפואיים הולמים, במאמצים אקטיביים למניעת התפשטות מגפות ובזמינותם של אוכל, מים נקיים, מחסה ושירותי תברואה בסיסיים. כמו כן, מומלץ לייסד פעילויות חינוכיות מוקדם ככל האפשר.

התערבויות בית ספריות
המסגרת הבית ספרית מספקת שגרה, חוקים, הכשרה במיומנויות אקדמיות אשר נזנחו במהלך המלחמה והזדמנות לקשרים משמעותיים עם מורים ובני קבוצת הגיל. החזרה לתפקוד בית ספרי נמצאה כתורמת להפחתת סימפטומים של פוסט טראומה ודיכאון ולשיקום התפקוד במספר מחקרים, ביניהם מחקר שנערך על ילדי עזה.

בשנת 2011 דיווחו Wolmer, Hamiel, and Laar על יעילותו של אימון לחיסון מלחץ (Stress inoculation training) אשר הועבר על ידי מורים לילדים באחת מערי הדרום בישראל: הילדים אשר עברו את התרגול כתשעה חודשים טרם תקופה בת שלושה שבועות בה נחשפו לירי רקטות אינטנסיבי סבלו מפחות סימפטומים פוסט טראומטיים ביחס לילדים שלא עברו את התרגול.

כלומר, התערבויות בית ספריות המועברות על ידי מורים או דמויות פרא-מקצועיות אשר עברו הכשרה מתאימה יכולות להוות אפשרות נגישה ונמוכת עלות יחסית עבור יחידים וקבוצות החשופים לטראומה.

טיפול קבוצתי לעומת טיפול פרטני

עבודה קבוצתית היא בדרך כלל הבחירה הראשונית בטיפול בילדים וצעירים נפגעי טראומת מלחמה, מתוך הנחה שההתאחדות סביב החוויה המשותפת יכולה לסייע לתהליך ההחלמה. טיפול פרטני יכול לסייע לילדים אשר הבעיות שפתחו בעקבות המלחמה נותרות משמעותיות גם לאחר ההתערבות הקבוצתית.

למרבה הצער, מעט מאוד נכתב על טכניקות טיפוליות ספציפיות המועילות לילדים שורדי מלחמות, ומעט עוד יותר ידוע על יעילותן. האנליזה השיטתית הראשונה אשר בחנה את יעילותם של מודלים טיפוליים שונים הצביעה על שימוש במגוון רחב של טכניקות שביניהן השכלה פסיכו-דידקטית, פעילות הבעתית-יצירתית (ציור, סיפור סיפורים, משחקי תפקידים, פסיכודרמה) ופעילויות פנאי מהנות. מחקרים מעטים בלבד דיווחו על טכניקות טיפוליות ספציפיות שביניהן טיפול קוגניטיבי התנהגותי, טיפול קבוצתי ממוקד טראומה/שכול וטיפול דיאדי בו השתתפו הורה-ילד.

מרבית ההתערבויות הוערכו באופן חיובי והצביעו על ירידה בסימפטומים פוסט טראומטיים ודיכאוניים ועלייה בהיבטים של תקווה, אופטימיות, ביטחון עצמי, יכולת פתרון בעיות ומיומנויות תקשורת. עם זאת, רק במספר מקרים נמצא אפקט מתון למעלה משנה לאחר סיום הטיפול. 

ביבליוגרפיה

Children and war: Risk, resilience, and recovery. Werner, Emmy E. Development and Psychopathology, Vol 24(2), May 2012, 553-558.

הפסיכולוגיה של הכאב: בין גוף לנפש, בין עבר להווה, בין טראומה ליצוג
קורס המשלב תיאוריה, מחקר ויישום בגישות מתקדמות לטיפול פסיכולוגי בכאב כרוני וטראומה מתוך נסיון לטפח חשיבה והבנה בעולם המורכב של כאב כרוני.
מרצה: יואב בר יוסף
קורס מוקלט | 4 שיעורים
הכשרה פרונטלית ב EMDR – שלב 1+2 בצפון
"מרכז איתן" שמח לבשר על קיומה של הכשרה פרונטלית שתיערך בכפר תבור לאחר חגי תשרי. ההכשרה תועבר ע"י דורית סגל, עורכת שותפה בספר "EMDR- הפסיכותרפיה של המאה ה-21". ההכשרה מוכרת ע"י EMDR אירופה וישראל. בנוסף להכשרת הבסיס תהיה הכשרה בפרטוקול RTEP.
מרכז איתן , כפר תבור
החל מאוקטובר 2025
כנס‭ ‬"מעגלים‭ ‬התייחסותיים 2025"
לקראת ציון תאריך השנה השנייה למלחמה ולהשלכותיה הקשות, מזמין כנס מעגלים להתבונן בדרכי ההתמודדות של כולנו דרך העדשות של אמון (trust) ואמונה (faith), בחיי הנפש ובטיפול בגישה ההתייחסותית.
IARPP, האקדמית ת"א יפו
18-19.09.2025 | חמישי - שישי
התוכנית הצפונית ללימודי CBT לפרט זוג ומשפחה
התוכנית מתמקדת בהכשרה של מטפלים רגישים ומיומנים, תוך שילוב של חמלה ואמפתיה עם כלים וידע מבוססי מחקר. במהלך הלימודים, תפתחו את היכולת להמשיג ולהבין את הקשיים של הפונים אליכם, ותלמדו כיצד לטפל בהם בגישות חדשניות ויעילות.
מכון פסגות, כרמיאל
תכנית דו-שנתית | דר’ הליין סימקה-וולך
גמישות פסיכולוגית כעוגן בלב הסערה
כנס ACT הישראלי השנתי. יום עשיר ומגוון - מפגש קהילתי, היכרות, למידה, והעשרה מקצועית עם מודלים, פרספקטיבות וכיוונים שונים הנוגעים כולם בעולם הקונטקסטואלי התנהגותי (CBS).
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
08.09.25 | יום שני | 13:00-20:30
"ספר לי את עצמי" - עדות וסיפורי חיים כמשאב להתמודדות עם טראומה ואובדן
יום עיון המוקדש לזכרה של לילך קיפניס ז"ל שנרצחה בביתה בבארי ב7.10.23. הרצאות, תיאורי מקרה, פוטותרפיה, סרטים וכתיבה אוטוביוגרפית - באמצעותם ננסה לספר סיפור שלם יותר על כאב, אובדן, אומץ ותקווה.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
15.09.2025 | יום שני | 09:00-15:00
הסטודיו כמודל עבודה קהילתי בצל הטראומה בין פעולה אמנותית למרחב טיפולי
ההרצאה תעסוק במודל "סטודיו בטוח", מרחב יצירתי-טיפולי-קהילתי המאפשר עיבוד רגשי והתמודדות עם חוויות חיים טראומטיות ומורכבות. נבחן את תפקידו של המרחב האמנותי הפועל במרכז 'חוסן שדרות'.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון ללא עלות | 16.09.2025 | יום שלישי | 19:30-21:00
הפסיכולוגיה של הכאב: בין גוף לנפש, בין עבר להווה, בין טראומה ליצוג
קורס המשלב תיאוריה, מחקר ויישום בגישות מתקדמות לטיפול פסיכולוגי בכאב כרוני וטראומה מתוך נסיון לטפח חשיבה והבנה בעולם המורכב של כאב כרוני.
מרצה: יואב בר יוסף
קורס מוקלט | 4 שיעורים
הכשרה פרונטלית ב EMDR – שלב 1+2 בצפון
"מרכז איתן" שמח לבשר על קיומה של הכשרה פרונטלית שתיערך בכפר תבור לאחר חגי תשרי. ההכשרה תועבר ע"י דורית סגל, עורכת שותפה בספר "EMDR- הפסיכותרפיה של המאה ה-21". ההכשרה מוכרת ע"י EMDR אירופה וישראל. בנוסף להכשרת הבסיס תהיה הכשרה בפרטוקול RTEP.
מרכז איתן , כפר תבור
החל מאוקטובר 2025
כנס‭ ‬"מעגלים‭ ‬התייחסותיים 2025"
לקראת ציון תאריך השנה השנייה למלחמה ולהשלכותיה הקשות, מזמין כנס מעגלים להתבונן בדרכי ההתמודדות של כולנו דרך העדשות של אמון (trust) ואמונה (faith), בחיי הנפש ובטיפול בגישה ההתייחסותית.
IARPP, האקדמית ת"א יפו
18-19.09.2025 | חמישי - שישי
התוכנית הצפונית ללימודי CBT לפרט זוג ומשפחה
התוכנית מתמקדת בהכשרה של מטפלים רגישים ומיומנים, תוך שילוב של חמלה ואמפתיה עם כלים וידע מבוססי מחקר. במהלך הלימודים, תפתחו את היכולת להמשיג ולהבין את הקשיים של הפונים אליכם, ותלמדו כיצד לטפל בהם בגישות חדשניות ויעילות.
מכון פסגות, כרמיאל
תכנית דו-שנתית | דר’ הליין סימקה-וולך
גמישות פסיכולוגית כעוגן בלב הסערה
כנס ACT הישראלי השנתי. יום עשיר ומגוון - מפגש קהילתי, היכרות, למידה, והעשרה מקצועית עם מודלים, פרספקטיבות וכיוונים שונים הנוגעים כולם בעולם הקונטקסטואלי התנהגותי (CBS).
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
08.09.25 | יום שני | 13:00-20:30
"ספר לי את עצמי" - עדות וסיפורי חיים כמשאב להתמודדות עם טראומה ואובדן
יום עיון המוקדש לזכרה של לילך קיפניס ז"ל שנרצחה בביתה בבארי ב7.10.23. הרצאות, תיאורי מקרה, פוטותרפיה, סרטים וכתיבה אוטוביוגרפית - באמצעותם ננסה לספר סיפור שלם יותר על כאב, אובדן, אומץ ותקווה.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
15.09.2025 | יום שני | 09:00-15:00
הסטודיו כמודל עבודה קהילתי בצל הטראומה בין פעולה אמנותית למרחב טיפולי
ההרצאה תעסוק במודל "סטודיו בטוח", מרחב יצירתי-טיפולי-קהילתי המאפשר עיבוד רגשי והתמודדות עם חוויות חיים טראומטיות ומורכבות. נבחן את תפקידו של המרחב האמנותי הפועל במרכז 'חוסן שדרות'.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון ללא עלות | 16.09.2025 | יום שלישי | 19:30-21:00