תפריט נגישות

טיפול נפשי דרך האינטרנט – איך נמשיך לטפל בימי הקורונה?

צוות בטיפולנט

מגפת הקורונה התפשטת בימים אלו, מעלה את רמות החרדה של כולנו. יחד עם זאת, הבידוד וההנחיות החדשות של משרד הממשלה, מונעים מרבים להגיע לטיפול. טיפול נפשי און ליין הפך לצו השעה. ריכזנו עבורכם מידע אשר ייתן לכם את הכלים להמשיך לעזור למטופלים שלכם גם באמצעות טיפול באינטרנט.

דגשים למטפל המתחיל בטיפול דרך האינטרנט

ראשית, ודאו כי יש לכם חיבור אינטרנט מהיר אשר עובד כמו שצריך. אם מהירות האינטרנט אינה מספקת בצד שלכם או בצדו של המטופל, איכות השיחה תפגע. איכות תקשורת שאינה טובה מספיק עלולה ליצור תסכול והפרעות למהלך השיחה.

על מנת להגדיל את מהירות הגלישה תוכלו להשתמש בנפח של חבילת הגלישה הסלולארית שלכם. מצורף לנוחיותכם סרטון הסבר קצר בנושא של חברת 'קומפיותר מחשבים':

שנית, בזמן שיחת הווידיאו, הקפידו לכבות אפליקציות אחרות אשר משפיעות על מהירות הגלישה שלכם. אפליקציות שונות לשמיעת מוסיקה (כדוגמת SPOTIFY), צפייה ישירה (כדוגמת NETFLIX) או אתרים כבדים אחרים (כדוגמת YNET) הפתוחים ברקע, נוטים לגזול משאבים של המכשיר ולהאט את השיחה. כמו כן, הורדה של קבצים גדולים כמו סרטונים או מאמרים עשויה גם היא להשפיע על איכות השיחה.

בטרם שתבצעו שיחת אינטרנט עם מטופל, בדקו כיצד הסביבה אשר נקלטת במצלמה נראית. ממש כפי שאנו מקפידים על סדר מסוים, אסתטי ונעים לעין, בקליניקה, כך ישנה חשיבות לסביבת הרקע של המטפל בזמן שיחת הוידאו.

חלק מהמטפלים הנוהגים להציע טיפול באינטרנט, ממליצים לא לשבת רחוק מדי מן המסך. כאשר המטפל יושב קרוב למסך, הוא נקלט בבירור במצלמה והדבר מאפשר לו להביע מחוות גוף והבעות פנים בצורה קלה יותר. 

אל תתביישו לבקש מן המטופל לחזור על דבריו אם לא שמעתם טוב. על אף שהשינוי החדש מעורר חוסר בטחון וחרדה, הקפדה על כך שנבין את המטופל מעוררת אמון ולא פוגעת בו. 

במישור הטכנולוגי: מה דרוש על מנת לטפל בשיחת וידאו אינטרנטית?

טיפול דרך האינטרנט יכול להתבצע דרך המחשב אך גם באמצעות שיחת וידיאו בסמארטפון. בכל אחת מן האפשרויות תזדקקו למצלמה שתעביר את התמונה ולמיקרופון שיוכל להעביר את ערוץ השמע. באם אין לכם מצלמה ומיקרופון מותקנים במחשב, תוכלו לרכוש אותם בחנויות או אתרי אינטרנט של ציוד מחשוב ולהתקין אותם. לחילופין, תמיד תוכלו להשתמש בסמארטפון שלכם, בו בוודאי יש מיקרופון ומצלמה, ולנהל את השיחה דרכו. אז בטרם השיחה הראשונה, כדאי לבדוק אם מצלמה והמיקרופון מותקנים כמו שצריך במחשב באמצעות השלבים הבאים:

תוכנות ואפליקציות לשיחות וידיאו

ישנו מגוון רב של תוכנות ואפליקציות דרכם אפשר לבצע שיחת וידיאו. חלקן מורכבות יותר וחלקן פחות ולרוב הבחירה קשורה בנוחיותכם האישית. מכיוון שהצורך הטכני שלכם לטובת שיחה טיפולית הוא יחסית בסיסי, תוכלו להשתמש באחת מארבעת התוכנות החינמיות המפורטות להלן:

ZOOM: מטפלים רבים כבר היום משתמשים בתוכנה זו כדי לקיים טיפול בשיחת וידיאו, והיא התוכנה הכי מאובטחת. כרגע התוכנה תומכת רק בשפה האנגלית, והגרסה החינמית מאפשרת שיחה באורך של עד 40 דקות. ZOOM זמינה גם כאפליקציה לסמארטפון ותוכלו להוריד אותה בחינם מחנות האפליקציות.

Skype: גם התוכנה הזאת כבר בשימוש של מטפלים רבים והיא דומה בנראות ובצורת השימוש לטלפון ולוואטסאפ. תוכלו למצוא דרך אנשי הקשר משתמשים נוספים, לנהל איתם שיחה עם או בלי וידיאו ולהתכתב בצ'אט. היא תומכת גם בשפה העברית, זמינה גם כאפליקציה לסמארטפון ותוכלו להוריד אותה בחינם מחנות האפליקציות. למידע על תוכנת Skype.

Google Hangouts: השימוש בתוכנה נעשה דרך הדפדפן במחשב, וקיים גם כאפליקציה להורדה לסמארטפון. התוכנה מתחברת לחשבון ה-Google ושואבת משם את אנשי הקשר. תוכלו לנהל דרכה שיחות וידיאו או שיחות בצ'אט. האתר נח ופשוט לשימוש. למידע על תוכנת Google Hangouts.

Whatsapp: כיום כמעט כולם משתמשים בוואטסאפ, גם לצ'אט וגם לשיחות וידיאו. קיימת אפשרות להתחבר לאפליקציה גם דרך המחשב, באמצעות Whatsapp Web, אבל אופציית הווידאו כרגע קיימת רק דרך הסמארטפון. 

ההיבט הביטוחי

חשוב לבדוק שפוליסת הביטוח המקצועית שלכם כוללת רכיב של עבודה טיפולית מרחוק. תוכלו לבדוק זאת עם סוכן הביטוח שלכם.

דגשים והמלצות נוספים במאמרה של ד"ר מיכל בן צבי זומר טיפול אונליין תחת משבר הקורונה - מדריך מקוצר למטפלים