חיפוש

טיפול אונליין תחת משבר הקורונה - מדריך מקוצר למטפלים

פורסם על ידי ד"ר מיכל בן צבי זומר

מבוא

אנחנו חיים בעידן של שינויים מהירים וחדים, אך נראה כי בכל זאת משבר הקורונה הביא לקיצון את חוויית אי הודאות ואובדן השליטה. מדי יום אנו נדרשים לעדכן את ציפיותינו מהעתיד ולהתעדכן בהנחיות חדשות, תוך שאנחנו הופכים יותר ויותר מוגבלים בתנועה. זמינותם של אחרים עבורנו, הופכת גם היא מוגבלת יותר ויותר. הבידוד והריחוק, גורמים למצוקה הולכת וגוברת עבור רוב רובה של האוכלוסייה בישראל. דומה כי במצב זה, הנגשה של טיפול נפשי אונליין לאנשים המבודדים, החוששים להיות במרחב הציבורי, או לאלו המפחדים להיפגש עמנו בחדר סגור, היא חובה אתית. 

במקביל לכך, גם אנו המטפלים, מתמודדים עם ביטול אחר ביטול וחווים חוסר אונים. רצוננו לעזור בשעת משבר אינו בר מימוש בתנאים המוכרים לנו והפגיעה בפרנסה אף מכפילה את מידת התסכול. דומה כי זה הוא הזמן להתגבר על  הפוביות הטכנולוגיות, להגמיש אידיאולוגיות מקצועיות ולאפשר טיפול אונליין, גם אם אינו תואם את כל הציפיות שלנו. זהו הטיפול האפשרי כרגע וכל עזרה אפשרית היא הכרחית. חשוב לזכור כי רבים מהמטופלים מתקשרים בשגרת חייהם באמצעות וידאו גם בסיטואציות אחרות - עם בני משפחה הגרים רחוק, עם חברים שעברו מדינה, במסגרת פגישות אונליין או הכשרות מקוונות בעבודה ואפילו בניסיונם למצוא זוגיות. בכדי שנוכל להתגבר על המורכבות שבמצב, כמו גם את ההתנגדויות המודעות והלא-מודעות, כדאי להכיר את היתרונות והמגבלות של טיפול בוידאו ולהתנסות, להתנסות, להתנסות. לפיכך, במסגרת המאמר, אבקש להביא מספר עקרונות החשובים לטיפול אונליין המאפשרים מעבר חלק יותר מהקליניקה למרחב האינטרנטי.

יצירת סטינג מתאים

במידה ואתם עובדים מהבית, יש לחפש במרחב הביתי חדר פרטי ושקט, אשר אינו חושף אותנו מעבר לאזור הנוחות שלנו. בתוך כך, חשוב להדליק את המצלמה ולראות מה נראה לעינו של המטופל. כמו כן, יש לוודא שבני בית אחרים מודעים לכך שאתם עובדים וזקוקים למרחב שקט ופרטי. ייתכן שאף כדאי למנוע התפרצות של ילד לתוך עינה של המצלמה באמצעות נעילת הדלת או תליית שלט המתריע כי אתם עובדים כרגע.

יש צורך בחיבור אינטרנט חזק ואמין (אם עד עכשיו חסכתם בהוצאה זו, זה הזמן לשדרג לחיבור החזק ביותר המוצע על ידי הספקים השונים) כדי למנוע תקלות ושיבושים בתקשורת שמקורם בחיבור רעוע.

שימוש בלפטופ או דסקטופ הוא נעים יותר כי הוא יציב ולא דורש תמיכה, וכן בשל גודל התמונה והגדלת הנוכחות של המטופל או המטופלת במרחב שלכם. עם זאת, גם טאבלט או אפילו סמארטפון עשויים להיות שימושיים בהחלט.

ודאו כי המיקרופון והמצלמה של המכשיר האלקטרוני בו אתם משתמשים מחוברים, ומתפקדים באיכות סבירה. מומלץ בנוסף להצטייד באוזניות שאין בהן ביטול רעשי רקע, כיוון שאז קשה גם לשמוע את עצמנו ואנחנו נוטים להגביר את עוצמת הקול שלנו שלא לצורך. חשוב מאוד, תמיד יש להצטייד במטען כדי לא להישאר ללא חשמל ברגע לא מתאים.

כל פריט שאתם צפויים להידרש לו במשך שעת הטיפול (עט, מחברת או כוס מים) - מקמו בהישג ידכם כדי שלא תצטרכו לקום ולהעלם מהמרחב הטיפולי הוירטואלי.

אזהרה חמורה ונוספת (מתוך ניסיון מר), לא להתפתות להתפנק במכנסי פיג׳מה בדוגמת זברות, לפעמים מצבים מפתיעים מקימים אותנו מהכיסא.

בחירת הפלטפורמה

קיימות מספר פלטפורמות ידידותיות לניהול שיחת וידאו. מומלץ להכיר כמה מהן, בכדי לפתוח את האפשרות לנוע ביניהן במקרה של תקלה. חשוב לבדוק עם חברת הביטוח בה אתם מבטחים את האחריות המקצועית שלכם, אילו פלטפורמות מאושרות על ידם לשימוש טיפולי לשם כיסוי ביטוחי במקרה של תביעה.

ZOOM - עיקר יתרונה בהבטחת הסודיות. כיום כמחווה למשתמשים במשבר הקורונה, הפלטפורמה הזו היא חינמית לגמרי. בזמנים שפויים יותר, יש לשלם 15 דולר עבור השימוש אם רוצים להרחיב את השירותים ב ZOOM. הפלטפורמה גם מאפשרת זימון של משתתפים מרובים לפגישה, ולכן נוחה לטיפול קבוצתי או זוגי כאשר בני הזוג מרוחקים זו מזה.

Skype - פלטפורמה בטוחה, ותיקה, טובה ואמינה בדרך כלל. יתרונה בכך שרוב האנשים מכירים אותה ומיודדים עמה. לשם התקשרות ראשונית עליכם לדעת את שם המשתמש של המטופל ולבקש להתחבר אתו באפליקציה. רק לאחר שאישר את בקשתכם תוכלו להיפגש לשיחה.

Hangouts - היא פלטפורמה של Google ויתרונה הוא שכל משתמש ג׳ימייל יכול להשתמש בה ולא צריך להתקין אותה במיוחד. החיסרון הוא כמובן אל מול מי שאינם לקוחות ג׳ימייל. זו פלטפורמה מאוד אמינה מבחינת טיב התקשורת.

Whatsapp וידאו - פלטפורמה אשר תמיד זמינה מכל טלפון חכם ולכן משמשת לא פעם בעת תקלה במערכות אחרות. פחות נוח לעבוד אתה על הטלפון הנייד. למתקדמים, ניתן להתקין את האפליקציה על המחשב, ואז לעשות שיחת וידאו רגילה על המחשב דרך הווטסאפ וידאו.

כללי תקשורת לטיפול דרך מסך

ראשית, יש להחליט מראש מי מתקשר למי: החליטו מראש האם אתם מעדיפים להיות אלו שמתקשרים למטופלים, או שהם אלו שבשעה המיועדת מתקשרים אליכם. זכרו כי שיחת וידאו חודרת למרחב הפרטי של אנשים. אם בחרתם לחכות להתקשרות מהמטופלאו המטופלת, ודאו שאתם אכן מחוברים ונוכחים ליד המחשב, אחרת זו חוויה הדומה לדפיקה על דלת של קליניקה נעולה.

לאפשר שיח חולין בתחילת הפגישה: כפי ששיחה בקליניקה בתחילת כל פגישה עשויה לנוע סביב נושאים יום יומיים וקונקרטיים כמו מזג האוויר או הפקקים בכביש, כך גם בשיחת אונליין מתנהלת בדרך כלל שיחת חולין, כאשר הנושא הטכנולוגי מככב בה. ״אתה שומע אותי טוב?״, ״אני מנסה היום אוזניות חדשות״ וכולי. מטפלים שאינם מנוסים בתקשורת אונליין, עשויים לחוש אשמה או להרגיש ששופטים אותם על הקשיים שבתקשורת, ועלולים להיכנס לעמדה חסרת ביטחון או מתנצלת. אם נזכור שמטבע הדברים, מטופלים מתחברים אלינו לאחר שבוע קודם דרך הקונקרטי, נרגיש פחות מאוימים. אפשר לראות זאת כאקט מקביל לסידור הכרית במקום התומך והנוח לגב בספה.

שמירת מבט על המסך: עקרון התקשורת החשוב ביותר בעבודה אונליין הוא שמירת המבט על המסך במשך כל הטיפול. בעוד שבקליניקה אנחנו יכולים להסיט מבטינו לחלון ולהרהר, להביט למטה, או לגשת לסגור את החלון מבלי לעורר אי נוחות אצל המטופל/ת, כי החלל כולו בשדה הראיה שלהם, בטיפול אונליין כל הסתת מבט עלולה לעורר חשש שמשהו מתרחש מעבר לשדה הראייה. מצב זה עשוי להפר את תחושת הביטחון ואת חווית הפרטיות של המטופלים. אם יש צורך להסיט את המבט, כדאי להסביר מדוע אנו עושים זאת. ״אני מסתכלת למטה, כי אני רושמת לי דברים במחברת״, אפילו כדאי להראות למטופל את המחברת.

הבעות קרבה מילוליות: אחת ההתנגדויות הנפוצות לעריכת טיפול אונליין היא החשש לתקשורת מנוכרת. מחד, מענה מוגבל ומרוחק שיכול לייצר ריחוק רגשי. מאידך, קושי להכיל מצבים של הצפה רגשית. הבשורה הטובה היא שכמו בקליניקה, אמוציות חזקות, בכי, כעס וצחוק גדול מתרחשים גם בטיפול אונליין. חוסר היכולת שלנו להביע קרבה במרחב הבינאישי, להניח יד על הברך, או להגיש כוס מים או טישו, היא תחושה לא פשוטה עבור מטפלים רבים. חשוב לסגל הבעות קירבה אחרות מעבר להבעת הפנים שלנו, אשר משדרת לצד השני את מה שאנו חשים. למילים יש משמעות יותר מתמיד. אמירות כמו ״הייתי רוצה לחבק אותך עכשיו״ יכולות מאוד לעזור ולקרב. או אפילו הכרה בקושי באמצעות אמירה כמו ״קשה לי שאני לא לידך״ עשויה לנחם מעט.

לתת למטופל לנתק ראשון את השיחה: סיום הפגישה יכול להיחוות כניתוק חד ואפילו כנטישה או טריקת דלת וירטואלית. לכן, יש טעם להשאיר למטופל את פעולת הניתוק. בדומה לרצוננו לאפשר למטופל לקום מהספה לפנינו.
כמו כן, יש לוודא שהשיחה נותקה לפני שממשיכים הלאה - חשוב לוודא שהשיחה נותקה לפני שאתם בוחרים לדבר בקול רם עם בני הבית או לדבר עם המטופל הבא.

תעריף רגיל: רבים שואלים עצמם האם לתמחר פגישת אונליין במחיר נמוך יותר מפגישה בקליניקה. לאחר שמתנסים במספר פגישות, חווים את המאמץ והריכוז הרב הנדרשים מאתנו ואת האפקט הטיפולי הגדול - הוזלה במחיר אינה נתפסת כמוצדקת.

סיכום

על אף כי נותר לקוות שמשבר הקורונה יהיה במהרה מאחורינו, דומה כי הרלוונטיות של האופציה לטיפול אונליין רק תלך ותגדל בעולם גלובלי בו מיקומו הפיזי של אדם משתנה ללא הפסקה. אם אנחנו כמטפלים רוצים להמשיך ולהוות גורם תומך, המשפר את איכות חייהם של אנשים, עלינו להיות מחוברים ורלוונטיים לאורח חייהם. ניתן לחשוב על המצב הנוכחי כהזדמנות להתנסות בצורות חיבור אחרות וכיציאה מאולצת אך אולי מבורכת מאזור הנוחות.

דגשים וטיפים טכניים נוספים במאמר טיפול נפשי דרך האינטרנט – איך נמשיך לטפל בימי הקורונה?

על הכותבת - ד"ר מיכל בן צבי זומר 

ד״ר מיכל בן צבי זומר היא פסיכולוגית קלינית מומחית, מתמחה בטיפול בחרדה ומנהלת שירותי הייעוץ הפסיכולוגי במכללת שנקר. היא בעלת קליניקה פרטית במרכז תל אביב ובמרחב האינטרנטי עם פונים מכל העולם. נשואה ואם לשלושה.