תפריט נגישות

הצלצול בפתח: על הרצף שבין המרחב הטיפולי למרחב החינוכי

  • 2/9/22

  • יהודית מור | עינת ישפה | אילת בן זיו | שמואל גרזי | פרופ' ענת ברונשטיין קלומק |
    ד"ר מטי זכאי משיח

  • כתב עת מקצועי לפסיכותרפיה - גיליון 34/22
  • בצל גלי הקורונה, איומים בטחוניים, וסכסוכי עבודה במערכת החינוך, ניתן להגיד כי שנות הלימודים האחרונות היו מורכבות במיוחד עבור תלמידים והוריהם. הדי האתגרים הללו הגיעו לא פעם גם לפתחם של אנשי הטיפול, העובדים בתוך מערכת החינוך ומחוץ לה. 

    לכבוד פתיחת שנת הלימודים החדשה, ובאיחולים ללמידה פורייה ומוצלחת, החלטנו להקדיש את הגיליון השבועי שלנו לממשק בין המרחב הטיפולי למרחב החינוכי. אספנו עבורכם תכנים העוסקים בטיפול בילדים ונוער עם קשיי למידה, התערבויות טיפוליות בין כתלי בית הספר והשפ"ח, ועוד שלל נושאים מרתקים.



  • נפתח עם מאמרה של יהודית מור על אודות פסיכותרפיה בילדים עם לקויות למידה לפי מודל המנסרה של ג'וזף פלומבו השואב השראתו מפסיכולוגיית העצמי הקוהוטיאנית. במסגרת הטקסט מציגה מור את תיאור המקרה של תומר, ילד בן 9 המתמודד לקויות למידה, וכן את תהליך הליווי של הוריו ומוריו מבית הספר. 

    למאמר המלא >>


  • נמשיך עם הרצאתה של עינת ישפה, מנהלת השירות הפסיכולוגי החינוכי בבני ברק – "להקשיב בין השורות". ההרצאה ניתנה במסגרת יום העיון "התשמע קולי: טראומה על רקע לאומי בחברה הישראלית" שנערך ביוזמת עמותת נט"ל, והתמקדה בין היתר בעבודת המטפלים בשפ"ח בתקופת הקורונה. בדבריה תיארה ישפה את חשיבותה של עמדה טיפולית רגישת תרבות במפגש עם אוכלוסיות שונות ועם פערים חברתיים-תרבותיים.


  • מאמר נוסף אשר עוסק בתפקידם של פסיכולוגים חינוכיים מול משבר הקורונה נכתב על ידי אילת בן זיו ומציג מודל להתערבות פסיכולוגית-קהילתית במקרה של הדבקה נרחבת בבית הספר. ניתן רק לקוות כי ימי ההדבקות והסגרים מאחורינו, אך מאמרה של בן זיו מציג מידע חיוני ויעיל למצבים אלו, וכן מבהיר את תפקידם המשמעותי והחשוב של אנשי טיפול במסגרות חינוכיות.

    למאמר המלא >>


  • נמשיך עם הרצאתו של שמואל גרזי מתוך יום העיון "ערות והתפתחות המטפל בקשר עם מתבגרים ונוער בסיכון" שיזם כפר הנוער מנוף. ההרצאה נוגעת בתהליך ההתבגרות על פני צירים התפתחותיים שונים, עוסקת באתגרי הטיפול עם בני נוער במצבי סיכון, ושופכת אור גם על התפתחותו של המטפל באינטראקציה מיטיבה ומגדלת.


  • נעבור להרצאתה של פרופ' ענת ברונשטיין קלומק מתוך הכנס "להבין בכדי למנוע 6" אשר נערך ביוזמת המרכז האקדמי רופין, המכללה האקדמית ת"א-יפו ובשיתוף עמותת "בשביל החיים". בהרצאה הציגה פרופ' ברונשטיין קלומק התערבויות טיפוליות למניעת אובדנות בקרב תלמידי בית-ספר וכן את האתגרים המהותיים הקיימים בתחום.


  • נסיים עם הרצאתה של ד"ר מטי זכאי משיח אשר ניתנה ביום העיון "חידת האוטיזם" של המרכז הקליני הבינתחומי באוניברסיטת חיפה, אשר נערך לכבוד ספר באותו השם מאת פרופ' אסתר דרומי. ההרצאה עסקה בשילוב ילדים על הספקטרום בראייה מערכתית, והציגה משתנים התורמים לביטויי התנהגויות חברתיות של ילדי גן כלפי ילדים עם אוטיזם.