תפריט נגישות

על הדרכה ויחסי מדריך-מודרך

  • 24/2/23

  • פרופ' יונה טייכמן | ד"ר גבע שנקמן | ד"ר אטי ברנט | ד"ר עמית פכלר | ד"ר קרן הנץ גמליאל | אהוד עינת

  • כתב עת מקצועי לפסיכותרפיה - גיליון 8/23
  • הדרכה היא אחת מאבני היסוד של ההכשרה המקצועית בעולם הטיפול. היא מלווה מטפלים צעירים וותיקים במהלך התפתחותם בעולם הטיפול, ומהווה מרחב חיוני ללמידה, עיבוד וצמיחה.

    למרות מקומה החשוב בהתפתחותם של אנשי מקצוע, הדרכה מביאה עמה לא פעם התמודדות עם סוגיות מורכבות סביב נושאים של אמון, גבולות ותהליכים מקבילים. השבוע בגיליון אספנו עבורכם מאמרים והרצאות אשר מתבוננים בסוגיות אלו מפרספקטיבות שונות ושופכים אור על מרחב ההדרכה המקצועית.


  • נפתח עם ההרצאה "תרומת ההדרכה לתוצאות טיפול מנקודת ראות המודרכים" אשר נתנו במשותף פרופ' יונה טייכמן, ד"ר גבע שנקמן וד"ר אטי ברנט במסגרת הכנס "החיפוש אחר מנגנונים המקדמים שינוי והתפתחות" מטעם הקבוצה הישראלית למחקר בפסיכותרפיה בשיתוף עם מרכז פרויד לחקר הפסיכואנליזה ומכון מפרשים. בהרצאה הוצגו ממצאים לגבי חווייתם של מודרכים ביחס לפקטור תמיכתי ולפקטור דידקטי אשר זוהו כמרכיבים את יחסי ההדרכה.

  •  

  • נמשיך עם סקירת המערכת למאמרו של Geoff Mothersole על אודות התהליך המקביל. במסגרת הטקסט מציע המחבר סקירת ספרות על מונח התהליך המקביל ומביא את כתיבתם של סירלס, ברומברג ואחרים על מנת לתארו. בין היתר, הוא דן בתהליך המקביל כתוצר של הזדהות לא מודעת של המטפל עם המטופל, כחלק אינהרנטי מן המבנה של יחסי ההדרכה, וכמאפיין הקשור בהתמקמות של תפקידים תואמים ומשלימים.

    למאמר המלא >>


  • נעבור לסקירת המערכת למאמרה של Mary Gail Frawley-O'Dea אשר עוסק ביחסי מודרך ומדריך מנקודת מבט התייחסותית וביחס לעבודה עם מטופלים ומטופלות נפגעי תקיפה מינית בפרט. במסגרת הטקסט מתארת הכותבת את האופן בו עלולים יחסים ההדרכתיים להתמזג עם קונסטלציות התייחסותיות המקבילות לטיפול, במיוחד ביחס ליחסי ההעברה והתהליכים הדיסוציאטיביים המאפיינים טיפול בפגיעה מינית.

    למאמר המלא >>


  • נמשיך עם הרצאתו של ד"ר עמית פכלר – "הלא ייאמן פשוט ישנו: על אינטואיציה בפסיכותרפיה ובהדרכה" אשר ניתנה כחלק מסדרת ההרצאות "מפגשים בימי הקורונה" של הפורום הישראלי לפסיכואנליזה ופסיכותרפיה התייחסותית. בדבריו נגע ד"ר פכלר בתפקיד המטפל כ'רואה הילות' ובטכניקות שונות לטיפוח האינטואיציה הטיפולית של המודרך במסגרת הדרכה.

  •  

  • נעבור להרצאתה של ד"ר קרן הנץ גמליאל – "הדרכה קבוצתית 'אונליין' בזמן מגפת הקורונה: השוואה להדרכה פנים-אל-פנים", אשר ניתנה במסגרת הכנס "קליניקה ומחקר: כיצד הם הולכים יחד?" של הקבוצה הישראלית למחקר בפסיכותרפיה והסתדרות הפסיכולוגים בישראל. בהרצאה הציגה ד"ר הנץ גמליאל ממצאים ומסקנות לגבי יעילותה של הדרכה מקוונת לעומת יעילותה של הדרכה פרונטלית.

  •  

  • נסיים עם המאמר "לדבר על השתיקה: מקומה של השתיקה בטיפול ובהדרכה" מאת אהוד עינת. במאמר מבקש עינת להתבונן באופן בו עלולים להתפספס תהליכים משמעותיים לטיפול ולהדרכה כאשר שתיקה מתויגת כ"הפוגה של המילים", תוך שהוא תוהה האם שתיקות מקבלות את המקום הראוי להן בהכשרתם של מטפלים צעירים בתחילת דרכם.

    למאמר המלא >>