חיפוש

טיפול קבוצתי בילדים, נוער והורות: מרחב של חַיּוּת מול מציאות משתקת

  • 1/3/24

  • יקי האס | עופר כהן | אפרת מעיין | ד"ר אלון וסרמן | גלית כנען

  • כתב עת מקצועי לפסיכותרפיה - גיליון 9/24
  • השבוע בגיליון נמשיך עם חציה השני של סדרת ההרצאות "טיפול קבוצתי בילדים, נוער והורות בימים של טראומה ואובדן", אשר נערכה מטעם מכון מפרשים במכללה האקדמית ת"א-יפו. הפעם נתמקד בסדנאות השונות מן הסדרה, בהן הוצגו מודלים טיפוליים המציעים חשיבה יצירתית ומקורית על טיפול קבוצתי בילדים, נוער והורות בימי מלחמה.

    אלה משלבים עבודה עם משחקיות, תנועה והומור בניסיון לייצר מפגש חי וחווייתי בין משתתפי הקבוצה.



  • נפתח עם הסדנה "סטודיו פתוח בתנועה – מודל טיפולי בהתהוות" אשר הועברה על ידי יקי האס בהנחייתה של ד"ר שרון זיו ביימן. בסדנה, הציג האס מודל טיפולי המבוסס על רעיון 'הסטודיו הפתוח' מתחום האמנות החזותית אשר הותאם לעולם התנועה והמחול. בתוך כך, לצד תיאור מקרה מטיפול בשורדי מסיבת הנובה, תיאר את הרקע לפיתוח המודל, הסטינג הטיפולי הייחודי ותפקיד המטפל בתוכו.

  •  

  • הסדנה השנייה הועברה על ידי עופר כהן, בהנחייתה של ד"ר אסתר במברגר, תחת הכותרת "'ציידי המחשבות' – טיפול קוגניטיבי קבוצתי בילדים". בסדנה זו, הציג כהן מודל לעבודה קוגניטיבית משחקית עם ילדים באמצעות שימוש בספר הטיפולי "ציידי המחשבות", והסביר כיצד ניתן להתאים את המודל לטיפול קבוצתי. המודל כולל תרגולים חווייתיים והיכרות עם שיטת התשאול הסוקראטי.

  •  

  • נעבור לסדנה השלישית, "כלים לחיזוק החוסן האישי והקבוצתי עם 'ארץ יצורי הנפש'", אשר הועברה על ידי אפרת מעיין, ובהנחייתה של מיכל זיו. במסגרת הסדנה, התנסו המשתתפים בשימוש בקלפי "ארץ יצורי הנפש" בעבודה עם בני נוער במרחב קבוצתי, מתוך פרספקטיבה המבקשת לסייע בהתמודדות עם משברים, ויסות רגשות וטיפוח חוסן נפשי.

  •  

  • נמשיך עם הסדנה "מודל הטיפול של 'חברים' – טיפול פסיכולוגי בקבוצה לילדים ונוער" אשר ניתנה על ידי ד"ר אלון וסרמן ובהנחייתה של ד"ר דפנה פלטי. בסדנה, הציג ד"ר וסרמן מודל לטיפול קבוצתי בילדים ונוער בו נעשה שימוש במכון 'חברים', השואף לסייע בהתמודדות עם קשיים חברתיים ובדידות. בנוסף, תואר האופן בו עשוי המודל לסייע לילדים ונוער בעת מלחמה, באמצעות משחק, הומור, תרגול אמפתיה ועוד.

  •  

  • נסיים עם הסדנה של גלית כנען, "'בשביל המשחק' – בשגרה ובטראומה – התערבות טיפולית לקבוצות הורים וילדים בגיל הרך", אשר הועברה בהנחייתה של ד"ר הדר ברנט-פרידלר. כנען הציגה את המודל 'בשביל המשחק' המציע טיפול אשר נערך בסטינג דיאדי-קבוצתי, וכולל אלמנטים יצירתיים ופסיכו-חינוכיים. בסדנה הוצגו התנסויות מתוך הקבוצות וכן אדפטציה שלהן לשגרת החירום בעת הזו ולעבודה עם טראומה.

  •