תפריט נגישות

היכל המראות של ה-mirroring: כיצד עובדים עם שיקוף בטיפול?

  • 9/6/23

  • ד"ר מור שחורי סטאל | ד"ר קרינה גולדברג | ד"ר אילן ברנט | פרופ' אורי הדר | נעמה גרינולד | אסנת כהן גנור | ד"ר אבי ברמן | ד"ר יפעת כהן

  • כתב עת מקצועי לפסיכותרפיה - גיליון 22/23
  • השבוע בגיליון אנו שמחים להביא לכן ולכם חלק מצילומי ההרצאות מתוך יום העיון "היכל המראות של ה-mirroring: על מראה, שיקוף ופניו השונים של המירורינג בטיפול", אשר נערך מטעם "אפיקים" – מדרשה ללימודי פסיכואנליזה ברוח אינטגרטיבית במכון מפרשים שבמכללה האקדמית ת"א-יפו.

    במרכזו של יום העיון עמד מושג השיקוף, אשר תפס במרוץ השנים מקום מרכזי וחשוב בגישות טיפוליות שונות. הדוברים ביום העיון הציגו את מושג ה-mirroring דרך גישות תיאורטיות מגוונות ומפרספקטיבה אינטגרטיבית.

    תודה למרצים ולוועדת ההיגוי של של היום – נעמה גרינולד, ד"ר גד בן שפר, ד"ר ליאת לייבוביץ', ד"ר מור שחורי סטאל וד"ר שרון זיו ביימן.



  • נפתח עם הרצאתה של ד"ר קרינה גולדברג – "לראות, להיראות ולהראות: מבטה של פסיכולוגית העצמי". בדבריה דנה ד״ר גולדברג בצורך שלנו להיראות כפי שמבינה אותו התיאוריה הקוהוטיאנית, תוך שהדגישה את היבטיו החיוניים להתפתחות. למול זאת, תיארה את הסכנות הנלוות להיעדרו של זולתעצמי המאפשר מראה ולמצבים של אובדן טראומטי שלו.


  • נמשיך עם הרצאתו של פרופ' אורי הדר – "הדמות המראה: אשליית המתוק והנורא אצל לאקאן". בהרצאתו התייחס פרופ׳ הדר לחוויית החיים הראשונית של סימביוזה בין האם לתינוק, כמו גם לאובדנה הכואב בשלבים מאוחרים יותר של ההתפתחות. הוא הדגיש כי לפי לאקאן בחוויה זו נותר מקום לסובייקט אחד בלבד, ההורה, ותיאר את תפקידה של דמות המראה בתהליך היציאה מסימביוזה זו.


  • נעבור להרצאתה של נעמה גרינולד – "רקימה של ה-mirroring המנטליסטי". במסגרת ההרצאה דנה גרינולד במושג השיקוף, כמו גם במתח דיאלקטי שהוא מגלם בתוכו, דרך תיאוריית המנטליזציה. בדבריה המחישה גרינולד את נוכחותו של מתח דיאלקטי זה, אשר לדבריה חיוני להתפתחות הנפשית, בהתערבויות הכוללות שיקוף מנטליסטי בטיפול.


  • נמשיך עם הרצאתה של אסנת כהן גנור – "Mirroring כגשר בין התוך-אישי לבין-אישי בטיפול זוגי ממוקד רגש (EFT)". בהרצאתה תיארה כהן גנור את מושג השיקוף מן הפרספקטיבה של טיפול זוגי ממוקד רגש, תוך שהבחינה בין שני סוגי שיקופים שונים. היא תיארה כיצד שתי טכניקות שונות אלו יכולות לסייע למטופלים ללמוד לזהות רגשות, לעבד אותם ולשפר את הדינמיקה הזוגית.


  • נעבור להרצאתו של ד"ר אבי ברמן – "השתקפותם של 'אני' ו'לא אני' באולם המראות של האנליזה הקבוצתית". בהרצאתו התייחס ד״ר ברמן למושג השיקוף דרך הפריזמה של טיפול קבוצתי בגישה פסיכואנליטית. בתוך כך, התייחס לחוויית השיקוף הכפולה אשר נוצרת בהיכל המראות של המרחב הקבוצתי, ותיאר כיצד ניתן לזהות דפוסי שיקוף אלו במהלך הטיפול הקבוצתי ולעבוד עמם.


  • נסיים עם הרצאתה של ד"ר יפעת כהן – "שיקוף, תיקוף ודיאלקטיקה בטיפול DBT בהפרעת אישיות גבולית". במהלך ההרצאה פנתה ד״ר כהן לדמותו של דרקולה, הנמנע מלהתבונן במראה, כדי להמחיש את דרכי השימוש בשיקוף ותיקוף במסגרת טיפול DBT. בדבריה הדגישה ד"ר כהן את האופנים בהם mirroring מקדם באופן מעשי את התהליך הטיפולי בעבודה עם הפרעת אישיות גבולית.