תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

טיפול משפחתי – מתי ולמה?

טיפול משפחתי – מתי ולמה?

צוות בטיפולנט

כאשר אנו חושבים על טיפול פסיכולוגי, אנו חושבים בדרך כלל על טיפול נפשי פרטני אליו מגיע אדם המתמודד עם קשיים בתחום הרגשי (דיכאון, חרדה, הפרעות אכילה), הבין אישי או ההתנהגותי. למרות זאת, כבר בשנות ה-50 החל להתפתח סוג נוסף של טיפול: טיפול משפחתי אשר מסייע ליחידים ומשפחות במגוון תחומים ומצבי משבר. בכתבה זו נתאר את הטיפול המשפחתי, ונציג מגוון מצבים בהם טיפול משפחתי יכול לסייע.

טיפול משפחתי: איך זה עובד?

הקבוצה החברתית הראשונה אליה כל אחד מאתנו משתייך היא התא המשפחתי, וקשה להעלות על הדעת קבוצה חברתית בעלת קשרים סבוכים ומורכבים כמערכת המשפחתית. בניגוד לקבוצות חברתיות ומערכות יחסים מהן אנו יכולים לפרוש, המשפחה היא תא מחייב אשר כולל "הצטלבויות" בין יחידים ותתי קבוצות - יחסי הורים-ילדים, יחסי אחים, יחסי גברים-נשים וכן הלאה. ככזאת, המערכת המשפחתית היא מערכת בה כל אחד מחברי המשפחה מושפע במידה כזו או אחרת מהתרחשויות בחייו של חבר משפחה אחר: כאשר הורה חולה או מפוטר, כאשר אחד הילדים מתמודד עם הפרעות קשב וריכוז או כאשר מתרחשות מריבות תכופות בין ההורים, האחים או הורה ואחד הילדים - המשפחה כולה מגיבה לכך וחייו של כל אחד מחבריה משתנים בהתאם לנסיבות המשתנות.

מתוך הנחה זו לפיה המערכת המשפחתית משפיעה ומושפעת מכל אחד מהחברים בה, טיפול משפחתי מציע הזדמנות להתמודדות עם קשיים שונים המתעוררים במסגרת המשפחתית ו/או עם קשיים איתה מתמודדים בני המשפחה. טיפול משפחתי יכול לסייע במגוון מצבים - החל מקשיים "יומיומיים" כחוסר תקשורת, קשיים סביב חלוקת תפקידים והיעדר גבולות ועד למצבי קיצון כהתמודדות עם אובדן או הפרעות נפשיות במשפחה. טיפול משפחתי הוא למעשה טיפול בשיחה המסייע לבני המשפחה לעבד את הקשיים, לפתח אסטרטגיות התמודדות יעילות ולחזק את מיומנויות התקשורת הבין אישיות. במקרים רבים טיפול משפחתי מהווה סביבה בטוחה בה בני המשפחה מרגישים בטוחים ונינוחים דיים להעלות קשיים, קונפליקטים ורגשות אשר בהם לא קל לדון באופן עצמאי. המטפל במסגרת טיפול משפחתי אחראי על בניית סביבה בטוחה זו ועל יצירת איזון שיאפשר לכל אחד מבני המשפחתי לשמוע ולהשמיע את תחושותיו באופן שיקדם את יכולת המשפחה ואת יכולותיו של כל אחד מהפרטים בה.

טיפול משפחתי סביב קשיים "יומיומיים"

כל משפחה מתמודדת עם אתגרים הנוגעים לחלוקת התפקידים בבית, הצבת גבולות לילדים, חלוקת משאבים (זמן, כסף וכד'), ניהול קונפליקטים, ארגון סדרי עדיפויות וכן הלאה. מרבית המשפחות חוות קשיים בתחומים אלו בנקודות זמן שונות אך כאשר קשיים אלו הופכים את המסגרת המשפחתית למסגרת רווית קונפליקטים, תסכולים ועוינות, ו/או כאשר קשיים אלו פוגעים בתפקוד המשפחה ובאים על חשבון תמיכה, הנאה וקרבה משפחתית - טיפול משפחתי יכול לסייע באופן משמעותי. טיפול משפחתי במצבים אלו יכול לסייע באמצעות זיהוי גורמים לא מודעים לקשיים וקונפליקטים, חיזוק היכולת המשפחתית לניהול שיחה ופתרון בעיות וארגון יעיל ובריא יותר של התפקידים והמשאבים המשפחתיים.

טיפול משפחתי למשפחות במשבר

מלבד לקשיים והאתגרים היומיומיים איתם מתמודדת כל משפחה, משפחות מסוימות מתמודדות עם שינויים דרמטיים בחייהן כמחלה או פטירה של בן משפחה, משבר כלכלי, הולדת ילד עם בעיה נפשית או רפואית, הגירה וכן הלאה. מצבים מסוג זה עשויים לטלטל ולערער גם משפחות חזקות ויציבות, ועל כן טיפול משפחתי יכול לסייע. טיפול משפחתי מאפשר, במצבים אלו, שיחה ישירה על רגשות קשים ומכאיבים ומסייע לבני המשפחה להפוך לגורמים מחזקים ותומכים זה עבור זה.

טיפול משפחתי סביב קשיים של אחד מחברי המשפחה

רבות מהמשפחות הפונות או מופנות אל טיפול משפחתי חשות כי הבעיה האמתית אינה בתא המשפחתי אלא אצל אחד מחבריה: נערה עם הפרעות אכילה, הורה המתמודד עם דיכאון, ילד עם הפרעת התנהגות וכן הלאה. אלא שכאמור, קשיים אצל אחד מבני המשפחה תמיד משפיעים על התא המשפחתי ומושפעים ממנו. דוגמא שכיחה לכך היא המקרה של הפרעות אכילה בגיל ההתבגרות בה דפוסים משפחתיים מסוימים חוברים לגורמים אישיותיים ומביאים להתפרצות של הפרעת אכילה אצל נערה מתבגרת. הפרעת האכילה מביאה לכך שמשאבים הוריים רבים מושקעים בנערה החולה באופן שמערער את המאזן המשפחתי וגורם לקונפליקטים נוספים, וחוזר חלילה. במקרים מסוג זה טיפול משפחתי, אשר מתקיים בדרך כלל במקביל לטיפול פסיכותרפיה פרטני, מאפשר ליצור שינוי מהותי בדפוסי התקשורת המשפחתיים ובכך לשבור את מעגל הקסמים השלילי בו המשפחה כלואה.

טיפול משפחתי סביב גירושין ונישואי פרק ב'

שינויים דרמטיים במבנה התא המשפחתי כגירושים, נישואים שניים וכן הלאה משפיעים על כל אחד מבני המשפחה אשר נאלץ להסתגל לשינוי המשמעותי. שינוי זה מלווה לא פעם בתחושות כעס, אכזבה ועלבון, ומייצר דילמות מורכבות: מה עושים כדי לשמור על תפקוד הורי תקין גם לאחר גירושים? איך מתמודדים עם חוסר קבלה של הילדים את בת הזוג החדשה? כיצד ניתן לשפר יחסי אחים חורגים סביב נישואים שניים? במקרים אלו טיפול משפחתי מאפשר לבני המשפחה לדון בפתיחות בפחדים, הרגשות והתחושות המתעוררים סביב השינויים, לתאם ציפיות ולגבש הסכמות שיקדמו הסתגלות חיובית.

לסיכום, טיפול משפחתי הוא התערבות טיפולית היעילה למגוון מצבי ומשברי חיים, ופועלת בו זמנית לחיזוק יכולותיהם של התא המשפחתי ושל החברים במשפחה. טיפול משפחתי הוא טיפול מורכב אשר מצריך לא פעם מגע עם נקודות רגישות ו"פצעים פתוחים", אך תרומתו משמעותית ומלווה את המערכת המשפחתית לאורך שנים ארוכות.

תחומי מומחיות:
טיפול משפחתי

אנשי מקצוע בתחום

טיפול משפחתי

עוד מאמרים שיעניינו אותך