תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

בעל דימוי עצמי נמוך? זה בשבילך

בעל דימוי עצמי נמוך? זה בשבילך

צוות בטיפולנט

לכולנו זה קורה: אנחנו חשים שאם רק היינו רגועים יותר, בטוחים יותר או סומכים על עצמנו קצת יותר - היינו מתקבלים לעבודה, מתחילים עם הבחור/ה על הבאר או מקבלים ציון טוב יותר על הפרזנטציה. במקומות אלו אנחנו עשויים לחוש כי דימוי עצמי נמוך הוא שמונע מאיתנו להפגין את מלוא יכולותינו והפוטנציאל שלנו. בכתבה זו ננסה לבחון מדוע מתפתח דימוי עצמי נמוך, כיצד הוא משפיע עלינו ואיך ניתן לשפר אותו.

דימוי עצמי נמוך - למה זה קורה לנו?

דימוי עצמי מתייחס לאופן בו אנו תופסים ומעריכים את עצמנו בהקשרים שונים של תכונות, יכולות והיבטים חיצוניים. דימוי עצמי נמוך יכול להתייחס לכלל היבטי האישיות ("אני לא שווה כלום", "אני בנאדם עלוב") אך במרבית המקרים דימוי עצמי נמוך קשור בעיקר להיבטים אישיותיים ספיציפיים. לדוגמא, בחורה צעירה עשויה להעריך באופן חיובי וגבוה את יכולותיה האינטלקטואליות אך להיות בעלת דימוי עצמי נמוך בכל הנוגע להופעתה החיצונית וקשריה הזוגיים. למרבה הצער, אנשים רבים נוטים להיות עסוקים ביותר בהיבטים בהם הם בעלי דימוי עצמי נמוך ולהתעלם או להקדיש תשומת לב מועטה ביותר להיבטים אישיותיים בהם דימויים העצמי גבוה. נטייה זו, והמידה בה מגבלותינו פוגעות בדימוי העצמי שלנו, מושפעות במידה רבה מהסביבה הקרובה ומהסביבה התרבותית בה אנו חיים. בתרבות בה הופעה חיצונית ורזון הם ערכים "מקודשים", טבעי שרבים מהסובלים ממשקל עודף יהיו בעלי דימוי עצמי נמוך. בדומה, גבר שחונך על ערכים פטריארכליים לפיהם הוא ראש המשפחה האמור לפרנס אותה עשוי להחזיק בדימוי עצמי נמוך עקב קשייו הכלכליים, ואישה מבית המדגיש כישורים אקדמיים ואינטלקטואליים עשויה לפתח דימוי עצמי נמוך מאחר והיא "רק" נגנית מוכשרת.

במילים אחרות, דימוי עצמי נמוך מתפתח בדרך כלל במסגרת האינטראקציות הבין אישיות המשמעותיות בחיינו, והערכים שהפנמנו בתוך קשרים אלו - ערכים דרכם אנו נוטים לשפוט את עצמנו גם בחיינו הבוגרים. בהתאם, אנשים רבים חשים כי דימוי עצמי נמוך נוטה להפריע להם במיוחד בסיטואציות בין אישיות וחברתיות בהן הם חשים (בצדק או שלא בצדק) כי הם מוערכים ונשפטים. על רקע זה עשויים להתפתח קשיים ספיציפיים כמו קשיים ביצירת קשר זוגי, פחד במה או היעדר אסרטיביות ואף קשיים מקיפים יותר כדיכאון, חרדה והפרעות אכילה.

דימוי עצמי נמוך - איך אפשר לשפר?

כיצד משנים תפיסות עצמיות שליליות שהשתרשו והופנמו לאורך שנים? המשימה אינה פשוטה אך מספר טכניקות יכולות לסייע.

חשבו על זה - נסו לזהות דפוסי חשיבה קיצוניים, נוקשים ולא ריאליים שעשויים לעמוד בבסיס הדימוי העצמי הנמוך. למשל, בדקו האם אתם נוטים להכללות ("אני אף פעם לא מצליחה"), מחשבה דיכוטומית ("אם אני לא טוב בהכל אני לא שווה כלום"), או חשיבה קטסטרופלית ("אם אני אתחיל איתה אני פשוט אעשה ממעצמי צחוק, אני לא אוכל להראות פה יותר את הפרצוף שלי").

המנעו מהמנעות - זיהיתם שאתם נמנעים מסיטואציות מסוימות - הרשמה ללימודים, יצירת קשר, דיבור בפני קהל וכד' - עקב דימוי עצמי נמוך? התחילו לנסות לאתגר את עצמכם, כדי לאפשר צבירת חוויות חיוביות שיביאו לשיפור הדימוי העצמי.

הכנסו לפרופורציות - כאמור, רבים מבעלי הדימוי העצמי הנמוך נוטים להמקד בעיקר באספקטים הפחות אהובים של אישיותם. אם זיהיתם נטייה זו גם אצלכם, נסו לאזן אותה על ידי השקעה נוספת בנקודות החוזק שלכם ובמקביל, נסו לשאול את עצמכם מדוע דווקא התחום בו קשה לכם הוא התחום החשוב לכם ביותר.

פנו לטיפול - כאשר מדובר בשיקום דימוי עצמי נמוך, קל להגיד וקשה לעשות. דימוי עצמי נמוך נובע מדפוסים וחוויות מוקדמות ולעיתים יש צורך בסיוע מקצועי שיאפשר להבין את מקור הדימוי העצמי הנמוך, לשקם אותו ולהקנות אסטרטגיות התמודדות יעילות יותר עם סיטואציות המושפעות מהדימוי העצמי הנמוך.

תחומי מומחיות:
העצמה אישית

אנשי מקצוע בתחום

העצמה אישית

עוד מאמרים שיעניינו אותך