תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

אימון או טיפול? מדריך למתלבטים

אימון או טיפול? מדריך למתלבטים

נירה אורפז

זיגמונד פרויד מייסד גישה המכונה פסיכואנליזה חזה כי עם השנים יתפתחו שיטות טיפוליות נוספות אשר שורשיהן בפסיכואנליזה, אך קשה להאמין שהעלה על דעתו את מגוון שיטות היעוץ, הטיפול וההדרכה הקיימות היום. אחת השיטות הנפוצות כיום היא האימון, או הקואוצ'ינג, אשר שורשיו בפסיכולוגיה החיובית. אימון הוא שיטת התערבות קצרה וממוקדת אשר מטרתה לשפר את הביצועים וההישגים בתחומים ספיציפיים ולקדם את המתאמן לחזונו האישי ולהגשמה עצמית (לקריאה מורחבת על תהליך האימון לחץ כאן). על אף שרב השונה מן הדומה בהשוואה בין אימון לבין פסיכותרפיה לסוגיה. אנשים רבים מתלבטים ביניהם ובכתבה זו אסביר על ההבדלים בין השיטות ואמליץ מתי כדאי לבחור בכל אחת מהן.

אימון וטיפול - מצא את ההבדלים

אימון אישי הוא שיטת התערבות אשר מניחה כי הכוח לשינוי נמצא במתאמן וכי תפקיד המאמן הוא הנחיית המתאמן לגילוי כוחותיו וכישוריו והוצאתם לפועל באמצעות הגדרת יעדים וסדרי עדיפויות, קביעת תתי מטרות והנחיה להתמודדות עם מכשולים המעכבים את ההתקדמות. אימון מכוון לקידום ו"מתן דחיפה" לביצועים בתחומים ספיציים ומוגדרים. טיפול, על סוגי הפסיכותרפיה השונים הקיימים כיום, מכוון לסייע לאנשי המתמודדים עם קשיים נפשיים, רגשיים, אישיותיים והתנהגותיים. בהתאם, טיפול בדרך כלל אינו ממוקד במטרה ספיציפית אלא נוגע למגוון הקשיים הנובעים מהבעיה איתה מגיע המטופל (למשל, טיפול יתמקד לא רק בסימפטומים של דיכאון אלא גם בהשפעת הדיכאון על היחסים הבין אישיים, התפקוד והערך העצמי).

אימון או טיפול?

מאמן הוא לא מטפל/פסיכולוג בעשייה ובהכשרה. הוא לא בא להחליף את המטפל/הפסיכולוג ואין בידיו הכשרה מקצועית המאפשרת לו להציע טיפול נפשי. המאמן אינו מתיימר לעסוק בבעיות העבר או בבעיות רגשיות כחרדות, דיכאון וכן הלאה. נהפוך הוא - מאמן מקצועי יקיים שיחת הכרות ואם יזהה במהלה קשיים רגשיים, עבר של טיפולים פסיכולוגיים או פסיכיאטריים או בעיות רגשיות המונעות התקדמות והגשמה אישית, הוא יעצור את התהליך וישקול לעומק, לעיתים תוך התייעצות עם גורמים מקצועיים, את המשך תהליך האימון. חשוב להדגיש כי קבלת אימון כתחליף לטיפול פסיכולוגי עלול לא רק שלא להועיל אלא אף להזיק, מאחר והוא יוצר חוויה של כישלון וחוסר ערך ומעכב את קבלת הטיפול המתאים.

יחד עם זאת, אימון יכול לסייע לחלק מהאנשים הנמצאים בטיפול פסיכולוגי בשלב מסוים של הטיפול, ולחלופין- חלק מהפסיכולוגים והמטפלים משלבים כלים מתחום האימון כאמצעי נוסף בעבודתם הטיפולית.

אימון מתאים לך במידה ואתה חש כי בחייך האישיים או המקצועיים קיימת תקיעות אשר מעכבת אותך להשיג את מטרותיך.

אימון יכול לסייע במצבים כ:

צורך ברכישת כלים לאיזון ולבניית צוות עבודה נאמן ואפקטיבי.

רצון לשינוי קריירה או מקום עבודה.

רצון לעבוד מהבית או להקים עסק עצמאי.

הכנה לגיל פרישה (אשר לא מלווה בדיכאון, חרדה או קשיים רגשיים).

קושי בניהול עצמי טוב יותר או ניהול זמן טוב יותר.

סקרנות ונכונות להעצמה והעשרה אישית.

רצון לפתח את יכולותיך בתחום ההשקעות הנבונות בשוק ההון.

צורך בסיוע בביסוס אורח חיים בריא.

אימון אינו מתאים למצבים כ:

משבר אישי, זוגי או משפחתי.

הפרעות רגשיות כגון דיכאון או חרדה לסוגיה, הפרעות אכילה כלשהן, שימוש בחומרים, אלימות.

חוסר תפקוד כוללני או קשיים משמעותיים בהיבטי חיים רבים.

עבר של אשפוזים פסיכיאטריים.

קשיים בין אישיים ממושכים ובמגוון הקשרים, בדידות והיעדר קשרים חברתיים גם בעבר.

על המאמנת - נירה אורפז

נירה אורפז, מאמנת בכירה ומדריכת מאמנים (סופרויזן) מתמקדת באימון אישי ומקצועי ב-5 השנים האחרונות תוך כדי שימוש וידע שרכשתי במשך שנים רבות כיועצת חינוכית וארגונית. בעלת תואר שני בחינוך מיוחד וייעוץ, נסיון רב במערכות ארגוניות בינלאומיות בשיווק ומכירות נותן לי את הערך המוסף כמאמנת שמובילה לתוצאות ממוקדות בתחומי שינויי קריירה, בעיות קשב וריכוז, העצמה אישית ומקסום היכולות והפוטנציאל האישי שקיים בכל אחד ואחת מאיתנו.

ליצירת קשר: [email protected] 054-5495128

אנשי מקצוע בתחום

טיפול נפשי

עוד מאמרים שיעניינו אותך