תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

ביופידבק – טיפול המשלב בין הנפש לגוף

ביופידבק – טיפול המשלב בין הנפש לגוף

אילה רוכוורגר

ביופידבק הינה טכניקה טיפולית ממוקדת וקצרת מועד, המיועדת לטיפול בבעיות נפשיות ופיזיות, בדרך אשר אינה מערבת תרופות. השיטה מבוססת על עקרונות רפואיים מוכחים, המגובים במחקרים מדעיים רבים המעידים על יעילותה. בניגוד לטיפולים פסיכולוגיים אחרים, בהם מתבסס הטיפול ברובו על יכולותיו המילוליות של המטופל, הביופידבק עושה שימוש במדדים גופניים שונים (למשל, קצב לב) המושפעים מהמחשבות והרגשות שלנו. כמו-כן, בטיפול הקלאסי מהווה דעתו של המטופל ואנשים אחרים קנה מידה להצלחת התהליך, בעוד שביופידבק מתבסס על מדדים כמותיים, ולא מסתפק בהערכה סובייקטיבית של שיפור.

אז איך זה עובד?

ביופידבק הוא מיכשור רפואי המודד תגובות גופניות שונות, כמו למשל רמת ההזעה, שינויים בקצב הלב, לחץ הדם, הדופק, או קצב נשימה, כל זאת בזמן אמת ובאופן רציף. התוכנה מאפשרת לנו לראות את המדדים הללו על גבי צג המחשב, בתצורה של גרף, תמונה או קול. קשה לדמיין זאת, אך הביופידבק מתבסס על ההנחה כי ניתן "להתאמן" על אותן תגובות עצמאיות של הגוף, אשר מקורן במערכת העצבים האוטונומית, ולפתח שליטה בהן. קשה לדמיין זאת, הרי שלא ממש יעזור לנו אם ננסה לשכנע את עצמנו לשנות את הדופק או לחץ הדם שלנו. האמנם?

מחקרים מראים כי יישום של טכניקות טיפוליות ושימוש בהן תוך הסתכלות רציפה על המדדים הגופניים בזמן אמת מאפשרת לנו לשנות את פעילותם. הדבר המעניין הוא שאימון מהסוג הזה לא רק משנה את המצב הפיזיולוגי שלנו, כי אם משפיע גם על מצבים פסיכולוגים שונים כגון חרדה, מתח, עצב, גמגום, ועוד. לכן הטיפול באמצעות ביופידבק מכונה טיפול פסיכו-פיזיולוגי, באמצעותו המטופל לומד טכניקות פשוטות יחסית המאפשרות לו להשפיע בכוחות עצמו על בריאותו הגופנית והנפשית. תהליך זה מאפשר, לא פעם, פתרון לתלות הכרונית בתרופות.

באיזה מצבים כדאי לבחור בטיפול ביופידבק?

הטיפול בביופידבק הוכח יעיל במצבים של חרדות, מתח ולחץ, הפרעות קשב וריכוז (ADHD) על כל השלכותיה, התמודדות עם משברי חיים, טראומה, הפרעות שינה, הפרעות אכילה, יתר לחץ דם, הפרעות כאב, חולשה של המערכת החיסונית, קשיים חברתיים, סימפטומים דיכאוניים ועוד. הוא אף מתאים לילדים צעירים, תוך שימוש במשחקי מחשב וגרפיקה ייחודית המסייעים להנגיש עבורם את הטיפול. כיום, הרפואה הקונבנציונאלית נוטה להפנות יותר ויותר מטופלים לטיפול ביופידבק במצבים בהם אין פתרונות קונבנציונליים, כאשר האדם איננו מעוניין בטיפול תרופתי או כאשר תרופות אינן מביאות להטבה. מטפלי ביופידבק אף מהווים חלק אינטגרלי מהצוות הטיפולי במגוון מחלקות בבתי-החולים.

הגישה המנחה את הטיפול היא קוגניטיבית-התנהגותית (CBT), ומשלבת שיטות מעולם הפסיכולוגיה, התרפיה, הייעוץ והאימון. מגוון הכלים מאפשר להתאים את שיטת הטיפול המיטבית לכל אדם באופן אינדיבידואלי, לפי צרכיו והקשיים עמם הגיע. אני מאמינה כי טיפול אינטגרטיבי מסוג זה, המבוסס על התייחסות גוף-נפש, מקדם את תחושת המסוגלת של האדם ומאפשר להחזיר את היכולת שלו להתחבר למשאביו הפנימיים. המטופל מהווה גורם פעיל ומשמעותי בתהליך הטיפולי, תוך שהוא לומד על המכשור ועל התהליכים הגופניים והפסיכולוגיים אותם הוא חווה, ולומד לעשות שימוש בטכניקות המעניקות לו כלים משל עצמו להתמודדות עצמאית בעתיד. 

היכנסו למידע נוסף ואנשי טיפול בביופידבק

על הכותבת - אילה רוכוורגר

אילה רוכוורגר היא בעלת תואר שני בפסיכולוגיה וייעוץ חינוכי, ומטפל מוסמכת בביופידבק ובנוירופידבק. בעברה עבדה שנים רבות עם מתבגרים ומבוגרים במסגרת מערכת החינוך, השירות הפסיכולוגי הייעוצי בחיפה, ובמרכז לפגועי נפש. כיום היא עוסקת בטיפול פסיכו-פיזיולוגי בקליניקה פרטית, המיועד לילדים ומבוגרים בכל הגילאים. העבודה נעשית בשיתוף פעולה עם פסיכיאטרים, רופאים ומאבחנים.

תחומי מומחיות:
ביופידבק

אנשי מקצוע בתחום

ביופידבק

עוד מאמרים שיעניינו אותך