תפריט נגישות

טיפול רגשי במים: מקבץ קטעים מהספר "מים עד נפש"

אוסי שטיין ויעל אונגר-ארנוב

כולנו מכירים את הקליניקה הטיפולית הקלאסית, שתי כורסאות, שולחן קטן וחבילת טישו. עם זאת, בשנים האחרונות הסכים עולם הטיפול להרחיב במעט את ההגדרה מהי קליניקה טיפולית. לראות בטבע מרחב תרפויטי (טבעתרפיה), חוות הסוסים גם היא עשויה להיות קליניקה טיפולית (רכיבה טיפולית, טיפול בעזרת בעלי חיים), ובימת התיאטרון הפכה גם היא לאורך השנים למרחב תרפויטי (פסיכודרמה, דרמהתרפיה, פלייבק). האם נוכל להסכים לזרוק את כורסאות הטיפול למים?

מים הם מרכיב חשוב לאדם בהוויית החיים הגופניים, הנפשיים והרוחניים ומלווים אותו בחוויית היום-יום דרך כל מעגלי החיים מינקות ועד מוות. הם מעניקים לנו את היכולת לזרום ולא להיתקע, היכולת להתגמש, להתקרב, להתחבר, לווסת, להירגע, לשחרר שליטת יתר, להביא אופטימיות, לשחק, לסמוך ולהאמין.

מסע הלמידה שלנו אודות מים ורגש, הוליד את הספר המשותף שלנו "מים עד נפש" העוסק בחיבור הכל כך טבעי, אך נדיר בין המים לרגש. אנו מציעות בספר ופרספקטיבה חדשה (WT - Water Therapy) - שיטה חדשנית לטיפול רגשי במים כמענה לגילוי אישי ומקצועי מרתק, אודות כוחם של המים להקל על המצוקה הרגשית והפיזית של האדם.

השיטה מתורגלת, נלמדת ונחקרת ב"מרכז לטיפול רגשי במים" הטיפול הרגשי במים מציע הקלה למטופלים במצבי חיים מורכבים, למטופלים שהתייאשו מטיפולים קלאסיים מילוליים, כמו גם למטופלים החווים קושי משמעותי לשוחח ולדבר את מה שעובר עליהם. הטיפול הרגשי במים משתמש במרחב המימי כמרחב תרפויטי, ומנצל את תכונותיו לשם כך.

אנו רואות במים "רחם מיטיב" מכיל ומקבל המאפשר לאדם רגעים נדירים ביום בהם הוא גם עטוף, מוגן, ומוכל אך גם חווה ומרגיש את איכויות המים שבמהותן תנועה, הנעה וזרימה. החזון שלנו הוא להשיב את המים למקומם הטבעי במעגל חיי האדם, ולהטמיעם כמרחב תרפויטי רגשי לגיטימי לפיתוח חוסן ומיטיבות חיים.

אנו מצרפות כאן מבחר של קטעים מתוך הספר שלנו, כדי לאפשר ליותר ויותר אנשי טיפול להיחשף לכוח המרפא של המים בטיפול נפשי.

טיפול רגשי במים בשיטת Water therapy) WT)

הטיפול הרגשי במים בשיטת WT מזמין את המטופל למסע מרתק של החלמה וריפוי בתוך המרחב המיימי התרפויטי (water therapeutic space). הטיפול שם דגש על שילוב הגוף והנפש תוך שימוש במים ככלי טיפולי. 

שיטת הטיפול משלבת מרכיבים מילוליים (שיח טיפולי, verbal session) לצד מרכיבים גופניים (תהליך גופני פאסיבי, body session). כל מפגש טיפולי, הנמשך כשעה, כולל את שני המרכיבים השזורים יחד במארג ייחודי. בחלק הגופני בכל מפגש צף המטופל במים, מוחזק בידיו של המטפל, כשזה מניע אותו בטכניקות ייחודיות מעל ומתחת למים. לאחריו שיח טיפולי המתקיים בתחילתו ובסופו של כל מפגש, נשען המטופל על קיר הבריכה, בתנוחה חופשית ונוחה המאפשרת קשר עין ושיחה.

בדומה לתהליכי טיפול במרחב היבשה, התהליך הטיפולי במים עשוי לנוע מטיפול קצר טווח של כארבעה- עשר מפגשים ועד טיפול ארוך טווח, בהתאם למשתנים שונים כגון: אופי הבעיה עימה מתמודד המטופל, מצבו הרגשי, יכולתו הכלכלית לממן טיפול ועוד. התהליך כולל חמישה שלבים טיפוליים מובנים, המאופיינים במטרות מדוייקות לכל שלב ושלב. תחילת התהליך הטיפולי כולל מרכיב של הערכה ואבחון המתבצעים הן במים והן ביבשה (אינטייק מים ואינטייק יבשה).

הטיפול מתאים למצבים רגשיים שונים ביניהם: משבר, טראומה, חרדה, דיכאון, התמודדות עם מחלה קשה ושכול, כמו גם לתהליכי התפתחות אישית וצמיחה. הטיפול מציע הקלה למטופלים במצבי חיים מורכבים, למטופלים שהתייאשו מטיפולים קלאסיים מילוליים, כמו גם למטופלים החווים קושי משמעותי לשוחח ולדבר את העובר עליהם. הטיפול הרגשי במים יכול להשתלב בתוך מערכי טיפול קלאסיים, במקרים בהם המטפל הקלאסי (פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, פסיכותרפיסטים, פסיכיאטרים) קיבל הכשרה לטפל במים. ניתן לייצר פורמט טיפולי בו המפגשים מתקיימים לסירוגין במים וביבשה, אצל מטפל אחד. כמו כן ניתן לייצר עבודה משותפת (co) המשלבת מטפל קלאסי ביבשה ומטפל מים.

בטיפול הרגשי במים אנו מזמינים את המטופל ללמידת מים (water learning). למידה זו מתבצעת תוך עבודה על טכניקות נשימה, הרגעה והרפייה, ויתור על שליטת יתר וויסות מחודש. אנו מייצרים עם המטופל נתיב אלטרנטיבי לחיים ביבשה תוך שימוש ב"איכות המיימית" אליה הוא נחשף בטיפול הרגשי במים. מתוך שימוש בנתיבים אלטרנטיביים אלו אנו מצפים לראות תחילתו של שינוי במימדים השונים אצל המטופל, הן במרחב המיימי והן מחוצה לו.

עקרונות הטיפול הרגשי במים

הטיפול הרגשי במים מתבסס על שבעה עקרונות:

  • עקרון ההכלה containing)‎)
  • עקרון ההוליזם - אחדות גוף ונפש holism)‎)
  • עקרון הזרימה flow)‎)
  • עקרון ה"רחם המיטיב" (Beneficial womb) 
  • עקרון החישה - סנסוריות, טקטיליות (sensation, tactile )
  • עקרון המשחקיות (playfulness‎)
  • עיקרון המשולש : מטפל-מטופל-מים

שלבי הטיפול הרגשי במים

שלב ראשון: Containing (הכלה) שלב זה הינו השער לטיפול ובו המטופל מתוודע למימדים השונים הכלולים בטיפול הרגשי במים. מתקיים מפגש עם המטפל וכן עם המרחב המיימי ונוצרת הטריאדה הטיפולית (מטפל-מטופל-מים). מתקיימת הגדרה ברורה של המרחב הטיפולי (setting), והיכרות ראשונית עימו, ונערך חוזה טיפולי ראשוני אודות הטיפול. בשלב זה ישנה חשיבות עליונה להיכרות מעמיקה עם המטופל ועם הסיפור שהוא מביא עימו לטיפול. בחלק זה של הטיפול אנו משתמשים במספר כלי הערכה ואבחון (אינטייק ומים, אינטייק יבשה ושאלוני הערכה).

שלב שני : Watering (העלאת- הצפת תכנים) בשלב זה של הטיפול אנו עדים לתהליך פרה-ורבלי שנוצר ומתהווה במפגש עם המרחב המיימי ומזמן חשיפה של הקשיים המרכזיים אותם חווה המטופל. קשים אלו באים לידי ביטוי במימדים גופניים (embodiment), מימדים תחושתיים ומימדים רגשיים. בחלק זה בטיפול אנו שמים דגש על חיזוק הטריאדה הטיפולית (מטפל-מטופל-מים) והקשר ביניהם. מימדי ההכלה וההחזקה המתקיימים בטיפול מאפשרים חשיפה של תכנים קשים מתוך מקום בו המטופל נשאר שמור.

שלב שלישי: Grounding (חיבור ומשאוב) בשלב זה אנו מזמינים את המטופל ללמידת מים (water learning). בלמידה זו, שהינה חוויתית וברובה לא מומשגת מילולית, אנו חושפים את המטופל תוך היכרות והנכחה לתהליכים הקורים לו במים, בדגש על תהליכים מיטיבים.למידת המים בשלב זה כוללת:

  • למידת איזון
  • למידת ריכוך
  • למידת ויסות

למידה זו מתבצעת תוך עבודה על טכניקות נשימה, הרגעה והרפייה, ויתור על שליטת יתר וויסות מחודש. בשלב זה אנו מזמינים את המטופל להתנסות ב"פרספקטיבת מים" (משקפי מים) השונה במידה רבה מפרספקטיבת היבשה.

שלב רביעי: Titration (תמהיל) בשלב זה אנו מתחילים בהנכחת היבשה בתוך המרחב המיימי, וכן בהנכחת המים במרחב היבשתי, כאשר המשאבים שהושגו בשלב השלישי מסייעים בהתמודדות עם הקשיים המרכזיים. שלב זה מתאפיין במשימות טיטרציה – יצירת תמהיל מחודש בין תחושות, רגשות והתנהגויות שונות של המטופל. למידת המים בשלב זה כוללת:

  • אלטרנטיבה תחושתית: "להיות מים"
  • אלטרנטיבה רגשית: "להרגיש מים"
  • אלטרנטיבה קוגנטיבית: "לחשוב מים"
  • אלטרנטיבה התנהגותית: "להתנהג/לפעול מים" בשלב זה אנו מייצרים עם המטופל נתיב אלטרנטיבי לחיים ביבשה, תוך שימוש באיכות המיימית אליה הוא נחשף בטיפול הרגשי במים.

מתוך שימוש בנתיבים אלטרנטיביים אלו אנו מצפים לראות תחילתו של שינוי במימדים שונים אצל המטופל, הן במהלך הטיפול במים וכמובן בשעות ובימים שלאחר הטיפול כשהוא מחוץ למים.

שלב חמישי: הספירלה הטיפולית (במקרים של טיפולים ארוכי טווח) שלב זה צופן בחובו את רעיון החזרתיות וההעמקה בטיפול. לאחר שהתהוותה הטריאדה הטיפולית, נוצר אמון וחיבור, החלה חשיפה של קשיים במקביל למשאוב ונוצרה טיטרציה ראשונית- אנו מצפים לחזרה ספיראלית לשלב השני והצפה של חומרים נוספים עמוקים יותר (תכני core). בשלב זה המטופל כבר מכיר טוב יותר את המרחב המיימי ואת השימוש הניתן לעשות בו ליצירת שינוי וצמיחה, מתוך כך אנו מזמינים אותו, לחזרה על שלבים 2, 3, 4 תוך העמקה בתכנים חדשים.

המרחב המיימי כמרחב תרפויטי לטיפול במצבי שכול ואבל

המים מאפשרים לאדם האבל לנשום לרגע, לחזור לפעימת נשימה נוכחת מחוויית "המת המהלך" אותה הוא חווה במציאות. המרחב המיימי מספק מזור, ולו לרגע, לכאב והעצב העצומים. המים מזמנים לאדם האבל חוויה של התפרקות שכה קשה לו לחוות ביבשה. המים מעניקים הקלה בתחושת הבדידות הבלתי נגמרת, מאפשרים למטופל להרגיש כי הוא אינו לבד בעולם וכי יש עדיין מי ששומר עליו. הכניסה למרחב המיימי מאפשרת יצירת שינוי במערכים הפזיולוגים של האדם האבל, מסייעת בהנעה של המקומות המכווצים, בהפחתת הספאזם הגופני ובהפשרת הגוף הקפוא. המרחב המיימי מאפשר לתחושת הפיזור אותה חווה האדם האבל להיאסף, ומעודד התחברות של חלקים שהתנתקו (הן בחוויה הגופנית והן בהיבטים קוגנטיביים ורגשיים). המים מייצרים מעין גשר מהחוויה של האדם את עצמו לפני האובדן, לבנייה של "עצמי חדש" שמכיל בתוכו את האובדן.

המוקדים המרכזיים לטיפול באדם האבל לפי שיטת WT

  • למידת המים (water learning) אותה ילמד האדם האבל במרחב המיימי תכלול אסטרטגיות התמודדות עם השינוי שחל בחייו.
  • ריכוך המימדים הבלתי נסבלים בחווית האבל, בדגש על הפחתת חוסר האונים המציף את החלקים הטראומטיים באבל.
  • הפחתת האשמה הכרוכה בהמשך החיים של האדם האבל לצד המוות של יקירו, עידוד לחזרה למעורבות במציאות היומיום ממנה התרחק לאחר האובדן.
  • עבודה על נושא חמלה עצמית (self-compassion) כמרכיב מרכזי להפחתת המצוקה הכרוכה באבל.

מה מייצרים המים עבור האדם האבל?

  • הקלה אל מול קושי אדיר
  • זרימה לעומת תקיעות
  • חיבור למול ניתוק
  • "יש" לעומת "האין"
  • מסוגלות למול חוסר אונים
  • נכונות לשתף למול סגירות והתכנסות
  • תקווה למול ייאוש ופסימיות

עבודה עם עצב בטיפול רגשי במים

עצב הינו הרגש המרכזי העולה בטיפול במצבי שכול ואבל. ההיבט התנועתי של רגש זה הינו ייחודי ולכן בחרנו להתייחס אליו בפירוט. המילה עצב בעברית בעלת משמעות כפולה למילה "כאב-לב" ואכן השילוב בין שני רגשות אלו הינו מדוייק לתיאור חווית האדם האבל. בשונה מרגשות אחרים, כגון כעס, פחד או תסכול, בטיפול במרחב המיימי העצב לא "משתחרר". ניתן לדמות את הרגשות המאפיינים את האבל לחומרים האגורים בקפסולות במקומות שונים בגוף. לפי תורות שונות הכעס ממוקם במרכז הגוף, במרכזים אנרגטיים כמו: איזור הגרון, אזור בית החזה ובטן תחתונה. לעומת זאת "קפסולות העצב" סגורות ומשוריינות בשכבות רבות, ובכדי לנסות ולעבוד איתן ישנו הכרח בראש ובראשונה להמיסן. העבודה בטיפול בעצב מתחילה מתנועתיות מועטה ושקטה דרך נוכחות ברורה ועד לאקטיביות פעילה.

על המחברות - אוסי שטיין ויעל אונגר ארנוב

אוסי שטיין הינה מאסטרית ומורה בכירה לתרפיות מים בארץ ובעולם, בעלת מרכז 'נגיעות במים' בקרית טבעון. מתמחה בעבודה עם ההיבטים הרגשיים במרחב המיימי, פוגשת בקליניקת המים מגוון רחב של מצבים: מחלות קשות, טראומה, שכול, סוף החיים, זאת לצד ליווי הריון, לידה ותהליכי התפתחות וצמיחה.

יעל אונגר ארנוב הינה עו"סית קלינית (MSW) ופסיכותרפיסטית גופנית, מתמחה בטיפול במצבי טראומה וחרדה, בעלת פרקטיקה פרטית. מרצה באוניברסיטת חיפה, חברת צוות בכירה במרכז "משאבים", מנחת סדנאות וקורסים במגוון מסגרות. מטפלת רגשית במים, בשנים האחרונות משלבת בין קליניקת היבשה לקליניקת המים.

ספרות

שטיין, א., ארנוב, י., (2016), מים עד נפש טיפול רגשי במרחב המיימי.