חיפוש
  • דף הבית
  • מאמרים
  • מהמודל האינטרסובייקטיבי לפרקטיקה של טיפול בילד באמצעות הדרכת ההורה

מהמודל האינטרסובייקטיבי לפרקטיקה של טיפול בילד באמצעות הדרכת ההורה

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

יום העיון של מכון מפרשים אשר התקיים ב-15.3.19, עסק באתגרים שבקשר הורה-ילד על רקע מאפייני ההורות בת זמננו. ההרצאות השונות דנו בהשפעות, גלויות וסמויות, של מאפיינים אלו על התפתחות נפשית של ילדים תוך שילוב פרספקטיבה אינטרסובייקטיבית. מתוך גישה אינטרסובייקטיבית נגזרת שיטת טיפול וליווי להורים באמצעות הדרכה. שיטת העבודה של אייכה מתאימה לעבודה עם הורים שלהם ילדים בטווח רחב של גילאים. השיטה הינה אינטגרטיבית ובמקביל נשענת על הנחות והמשגות פסיכודינמיות. ייחודיותו של המודל הוא בתרגומן של הנחות והמשגות אלו להמלצות בהירות ומעשיות עבור ההורים.

מושג ה"הכרה ההדדית", אותו הגדירה ג'סיקה בנג'מין, מייצג תנועה בריאה בתוך קשר של שניים המכירים אחד בסובייקטיביות של השני. על אף חדשונתו וחשיבותו של מושג זה, הרי שקשה ליישמו בקשר הורי והדבר דורש איזון עדין. על האפשרות לנהל מערכת יחסים כזו מקשות נורמות חברתיות-תרבותיות של החברה בה אנו חיים כמו גם נטייתנו האנושית להתמסר לקשר בלתי סימטרי, כפי שמתארת בנג'מין, בו מתקיימים סובייקט ואובייקט הממלא את רצונותיו. שיטת אייכה מציעה שהדרך להימנע מחוסר איזון שכזה בתוך קשר, נשענת על היכולת של ההורה לראות את עצמו ולהגדיר עצמו כסובייקט, מול כאבים, אכזבות וזעם המתהווים בתוך הקשר. פיתוח יכולת זו עמדה במרכזן של ההרצאות השונות ביום העיון. 

את יום העיון פתחו ד"ר שרון זיו ביימן ופרופ' חיים עומר בדברי ברכה.

אתגרי ההורות העכשווית בראי החשיבה האינטרסובייקטיבית א' - הרצאתה של ד"ר טל קרתי

בהרצאתה ביקשה ד"ר קרתי לבחון תהליכים שעברו על מודל ההורות במרוץ השנים אשר הביאו אותה למקומה הנוכחי היום. התבוננות זו מעלה לפני השטח את האתגרים והקשיים שנוצרים מן הדפוסים ההוריים כיום ומסמנת נקודות עליהן יש לעבוד. מעולם בו הורות התבססה על מודל סמכותני וכוחני עברנו לעולם של הורות מגוננת, לעתים יתר על המידה או הורות תוקפת. הורות מגוננת עשויה להעביר מסר לילד כי לא ניתן לשאת אכזבה ואולי אפילו כי אין צורך להתמודד עם חוויה של קושי או אתגר. לעומת זאת, ההורות התוקפת מייצרת סביבה שאיננה מיטיבה גם היא ומסכנת את יכולתו של הילד להתפתח. 

ד"ר טל קרתי, פסיכולוגית קלינית-מדריכה, מרצה בתכנית הקלינית של המרכז הבינתחומי בהרצליה. משמת כמנכ"לית 'אַיֶּכָּה הקשר המגדל'.

אתגרי ההורות העכשווית בראי החשיבה האינטרסובייקטיבית ב' - הרצאתו של ד"ר איתן לבוב

לאחר סקירתה של ד"ר קרתי על האתגרים ההוריים, הציג ד"ר איתן לבוב את מודל איכה לעבודה עם אתגרים הללו. בהרצאתו סקר ד"ר לבוב את ההבנות השונות שניתן להסביר באמצעותן "ילדים שלא טוב להם". שיטת איכה מציעה הבנה נוספת לסל האפשרויות העומדות בפנינו כדי להבין ילד שלא טוב לו. בתוך כך, שיטת איכה מציעה כי היווצרותה של הפרעה רגשית במהותה היא תוצאה של אובדן דרך או כיוון.

ד"ר איתן לבוב, פסיכיאטר של ילדים ומתבגרים ופסיכואנליטיקאי. מייסד שיטת 'אַיֶּכָּה – הקשר המגדל' באמצעותה מטפל, מדריך ומנחה. 

סיכום יום העיון - שאלות ותשובות

דברי פתיחה

  • ד"ר שרון זיו ביימן

  • פרופ' חיים עומר