חיפוש
  • דף הבית
  • מאמרים
  • מהמודל האינטרסובייקטיבי לפרקטיקה של טיפול בילד באמצעות הדרכת ההורה

מהמודל האינטרסובייקטיבי לפרקטיקה של טיפול בילד באמצעות הדרכת ההורה

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

יום העיון של מכון מפרשים אשר התקיים ב-15.3.19, עסק באתגרים שבקשר הורה-ילד על רקע מאפייני ההורות בת זמננו. ההרצאות השונות דנו בהשפעות, גלויות וסמויות, של מאפיינים אלו על התפתחות נפשית של ילדים תוך שילוב פרספקטיבה אינטרסובייקטיבית. מתוך גישה אינטרסובייקטיבית נגזרת שיטת טיפול וליווי להורים באמצעות הדרכה. שיטת העבודה של אייכה מתאימה לעבודה עם הורים שלהם ילדים בטווח רחב של גילאים. השיטה הינה אינטגרטיבית ובמקביל נשענת על הנחות והמשגות פסיכודינמיות. ייחודיותו של המודל הוא בתרגומן של הנחות והמשגות אלו להמלצות בהירות ומעשיות עבור ההורים.

מושג ה"הכרה ההדדית", אותו הגדירה ג'סיקה בנג'מין, מייצג תנועה בריאה בתוך קשר של שניים המכירים אחד בסובייקטיביות של השני. על אף חדשונתו וחשיבותו של מושג זה, הרי שקשה ליישמו בקשר הורי והדבר דורש איזון עדין. על האפשרות לנהל מערכת יחסים כזו מקשות נורמות חברתיות-תרבותיות של החברה בה אנו חיים כמו גם נטייתנו האנושית להתמסר לקשר בלתי סימטרי, כפי שמתארת בנג'מין, בו מתקיימים סובייקט ואובייקט הממלא את רצונותיו. שיטת אייכה מציעה שהדרך להימנע מחוסר איזון שכזה בתוך קשר, נשענת על היכולת של ההורה לראות את עצמו ולהגדיר עצמו כסובייקט, מול כאבים, אכזבות וזעם המתהווים בתוך הקשר. פיתוח יכולת זו עמדה במרכזן של ההרצאות השונות ביום העיון. 

דברי פתיחה - ד"ר שרון זיו ביימן

דברי פתיחה - פרופ' חיים עומר

אתגרי ההורות העכשווית בראי החשיבה האינטרסובייקטיבית א' - הרצאתה של ד"ר טל קרתי

בהרצאתה ביקשה ד"ר קרתי לבחון תהליכים שעברו על מודל ההורות במרוץ השנים אשר הביאו אותה למקומה הנוכחי היום. התבוננות זו מעלה לפני השטח את האתגרים והקשיים שנוצרים מן הדפוסים ההוריים כיום ומסמנת נקודות עליהן יש לעבוד. מעולם בו הורות התבססה על מודל סמכותני וכוחני עברנו לעולם של הורות מגוננת, לעתים יתר על המידה או הורות תוקפת. הורות מגוננת עשויה להעביר מסר לילד כי לא ניתן לשאת אכזבה ואולי אפילו כי אין צורך להתמודד עם חוויה של קושי או אתגר. לעומת זאת, ההורות התוקפת מייצרת סביבה שאיננה מיטיבה גם היא ומסכנת את יכולתו של הילד להתפתח. 

ד"ר טל קרתי, פסיכולוגית קלינית-מדריכה, מרצה בתכנית הקלינית של המרכז הבינתחומי בהרצליה. משמת כמנכ"לית 'אַיֶּכָּה הקשר המגדל'.

אתגרי ההורות העכשווית בראי החשיבה האינטרסובייקטיבית ב' - הרצאתו של ד"ר איתן לבוב

לאחר סקירתה של ד"ר קרתי על האתגרים ההוריים, הציג ד"ר איתן לבוב את מודל איכה לעבודה עם אתגרים הללו. בהרצאתו סקר ד"ר לבוב את ההבנות השונות שניתן להסביר באמצעותן "ילדים שלא טוב להם". שיטת איכה מציעה הבנה נוספת לסל האפשרויות העומדות בפנינו כדי להבין ילד שלא טוב לו. בתוך כך, שיטת איכה מציעה כי היווצרותה של הפרעה רגשית במהותה היא תוצאה של אובדן דרך או כיוון.

ד"ר איתן לבוב, פסיכיאטר של ילדים ומתבגרים ופסיכואנליטיקאי. מייסד שיטת 'אַיֶּכָּה – הקשר המגדל' באמצעותה מטפל, מדריך ומנחה. 

על המעבר מ"הכלה" ל"הכרה הדדית" במפגש מורה-ילד - הרצאתה של הילה אליקים

הילה אליקים עסקה בהרצאתה בהמשגות השונות שקיבל היום מושג ההכלה. בעוד שבעבר מושג זה היווה ייצוג מורכב למענה רגשי בתוך קשר, כיום הוא מתמצב כבקשה ל"ספיגה" אין סופית. את מושג ההכלה אליקים תיארה מתוך גישותיהם של וויניקוט וביון. תהליך ההכלה, בהתבוננות זו, מוגדר מחדש כהזמנה של הילד, מצד דמות ההורה או המורה, לפתח יכולת אשר חסרה בו בשלב זה. כיצד מתוך הגדרה זו יודרכו הורים ומורים בעבודה עם ילדים? כיצד רפורמת ההכלה וההשתלבות משרתת ילדים בעלי צרכים מיוחדים? על שאלות אלו ועוד מנסה ההרצאה לענות.

הילה אלקים, פסיכולוגית קלינית - מדריכה. מומחית לטיפול בילדים וצעירים באמצעות הדרכת הורים לפי שיטת 'אַיֶּכָּה – הקשר המגדל'. 

סיכום יום העיון - שאלות ותשובות