תפריט נגישות

מהמודל האינטרסובייקטיבי לפרקטיקה של טיפול בילד באמצעות הדרכת ההורה

המכללה האקדמית ת"א-יפו
15.3.2019
מארגני יום העיון: מכון מפרשים לפסיכותרפיה

יום העיון עסק באתגרים שבקשר הורה-ילד על רקע מאפייני ההורות בת זמננו. ההרצאות דנו בהשפעות על התפתחות נפשית של ילדים.

יום העיון עסק באתגרים שבקשר הורה-ילד על רקע מאפייני ההורות בת זמננו. ההרצאות השונות דנו בהשפעות, גלויות וסמויות, של מאפיינים אלו על התפתחות נפשית של ילדים תוך שילוב פרספקטיבה אינטרסובייקטיבית. מתוך גישה אינטרסובייקטיבית נגזרת שיטת טיפול וליווי להורים באמצעות הדרכה. שיטת העבודה של אייכה מתאימה לעבודה עם הורים שלהם ילדים בטווח רחב של גילאים. השיטה הינה אינטגרטיבית ובמקביל נשענת על הנחות והמשגות פסיכודינמיות. ייחודיותו של המודל הוא בתרגומן של הנחות והמשגות אלו להמלצות בהירות ומעשיות עבור ההורים.

מושג ה"הכרה ההדדית", אותו הגדירה ג'סיקה בנג'מין, מייצג תנועה בריאה בתוך קשר של שניים המכירים אחד בסובייקטיביות של השני. על אף חדשנותו וחשיבותו של מושג זה, הרי שקשה ליישמו בקשר הורי והדבר דורש איזון עדין. על האפשרות לנהל מערכת יחסים כזו מקשות נורמות חברתיות-תרבותיות של החברה בה אנו חיים כמו גם נטייתנו האנושית להתמסר לקשר בלתי סימטרי, כפי שמתארת בנג'מין, בו מתקיימים סובייקט ואובייקט הממלא את רצונותיו. שיטת אייכה מציעה שהדרך להימנע מחוסר איזון שכזה בתוך קשר, נשענת על היכולת של ההורה לראות את עצמו ולהגדיר עצמו כסובייקט, מול כאבים, אכזבות וזעם המתהווים בתוך הקשר. פיתוח יכולת זו עמדה במרכזן של ההרצאות השונות ביום העיון.