תפריט נגישות

פוסט טראומה - סיפור אישי: פרק לקריאה מתוך הספר "פציעה שקופה"

אייל פרוכטר

ב-22 ביולי 1993 היום התחיל כרגיל במוצב ריחן שברצועת הביטחון, בפתיחת ציר. אני והתאג"ד חיכינו בבסיס להקפצה, ולצערנו, זו אכן הגיעה עם הפצצה כבדה. קפצתי עם החובש שלי גד ליפסקי ז"ל וכיתת ההתערבות לסייע לכוח פתיחת הציר שנאלץ לכבוש מחדש את מוצב צד"ל "רזלן".

בשלב כלשהו, נאלצנו לצאת תחת מטר המרגמות מהנגמחו"ן הממוגן לטפל בפצוע של גולני, ובדרך נהרג החובש שלי מפגיעה ישירה. לאחר שנים, התברר לי כי מכוח ההתערבות שהיה איתנו, פיתחו כמה לוחמים פוסט־טראומה.

פעמים רבות מאז, וגם היום, אני שואל את עצמי – מדוע אדם אחד יפתח PTSD, ואחר – כמוני, יישאר רק עם שריטה בנפש וזיכרון קשה וכואב.

הבסיס להבנת ההבדל טמון בשלוש המילים: ביו-פסיכו-סוציאל. כדי לפתח את הפוסט־טראומה, צריך את החיבור שבין מועדות ביולוגית (נטייה מולדת לפתח מחלה כלשהי), למצב נפשי-מנטלי, ולתפיסה חברתית ספציפית כדי לפתח את ההפרעה.

הבסיס הביולוגי ל"פציעה השקופה", הינו כמובן החזק מכולם. מדובר במועדות גנטית, אשר תוביל בין היתר למבנה מוחי ספציפי, אשר אם קיים, האדם שייחשף לטראומה נמצא בסיכון גבוה לפיתוח PTSD. מהי אותה נטייה גנטית, איש אינו יודע עדיין. יש עבודות המלמדות כי הבעיה הינה באזור המוחי של האמיגדלה, אולם עדיין אין ממצאים שהינם חד־משמעיים בנושא. מהו הרצף הגנטי שגורם לאדם להיות מועד? גם זו עדיין חידה, ואולי העובדה שיש לנו היום את ניתוחי הגנום המלא תאפשר לנו ללמוד ולגלות זאת.

בכל מקרה, ברור שהחלק הביולוגי גורם לכך שהזיכרון הטראומטי אינו עובר עיבוד מספיק במקום המיועד לכך במוח, ולכן הוא אינו נשלח לאפסון הרגיל ב"מגירות הזיכרון". המוח נשאר בשל כך עם זיכרון חי ולא מעובד, אשר הופך מקוטע אולי, אבל תמיד פעיל מאוד, מאיים מאוד, ולא ניתן להכלה.

על החלק הפסיכו-סוציאלי ידוע הרבה יותר. מובן היום, שהתמודדות עם הטראומה הינה כמו מאזניים. על הכף האחת, מונחות הדרישות הנפשיות והפיזיות להתמודדות עם האירוע – כאב, חרדה, עצב, אדרנלין, אבל, פחד, שנאה ועוד. מולה במאזניים, בכף השנייה, יש את המשאבים שלנו. משאבים רגשיים כמו הידיעה שהילדים שלנו במקום בטוח, שיש לנו בית לחזור אליו. משאבים פיזיים, כמו שינה, אכילה סדורה, בגדים יבשים וטמפרטורת גוף וסביבה סבירות. משאבים אלו ואחרים, יכולים לאפשר לנו להתמודד טוב יותר גם עם אירועים קשים.

משאבים פסיכו-סוציאליים משמעותיים נוספים, וחשובים לא פחות, הינם חברים, ובעיקר היכולת והפתיחות לשתף אותם בקשיים שלנו. גורם אחר שהוכח כמסייע קשור להבנת הסיטואציה והסיבה בעטיה אנחנו באירוע מסוכן. הבנת מטרת האירוע, ועדיף גם את ערכה של השליחות שמאחוריו, מאפשרת למתמודד לדעת למה הוא נמצא בתוך אירוע קשה ושיש לכך משמעות. את הבנת הסיטואציה ניתן לקדם באמצעות תרגול מקדים או לכל הפחות בתדרוך טוב שכולל "מקרים ותגובות".

ערך משמעותי נוסף, יש לתפקיד של המתמודד באירוע. אנשים שהותקפו ללא תפקיד רלוונטי שיאפשר להם לתרום ולסייע באותה סיטואציה, יתקשו פעמים רבות למצוא דרך להתמודד מול האימה, בעוד שמי שהינו בעל תפקיד באירוע, יתפקד – אפילו באוטומט – גם תחת פחד משמעותי, ולכן יהיה פחות קשוב לאימה הבסיסית שברקע.

אם נסתכל על אירועי השבעה באוקטובר דרך משקפיים אלו, נבין את עוצמתם. במרבית המוצבים, ובוודאי שביישובים האזרחיים, לא קרה דבר ממה שהתכוננו אליו. לא צפינו את עוצמת המתקפה, ולא את החוסר הארוך מאוד בצבא וב"מגינים" הטבעיים. רבים מתושבי הדרום, וגם מהחיילים והשוטרים שנלחמו באזור, לא ידעו מה מצבם של קרובי המשפחה שלהם, וגם לא תמיד הבינו את תמונת המצב – מתי ואם תבוא עזרה. חלקם נדרשו לשבת במקלטים בבתיהם, ולקוות שהמחבלים שטובחים בחבריהם לא יגיעו אליהם.

במצב זה, קשה ביותר להתמודד עם האימה, ובהמשך קשה עוד יותר לעבד אותה ולהפוך את הזיכרון למובן ונשלט, גם אם נורא ועצוב. העובדה שהבתים נשרפו, האנשים פונו, החטופים ואופן החזרתם או אי־החזרתם, וכמובן הלחימה שנמשכת
מהווה עול מתמשך ובלתי נסבל אשר אינו תורם להתמודדות.

כאשר הוקפצנו מהנגמחו"ן, ידענו לאן אנחנו יוצאים. ידענו שיש לנו תפקיד (לטפל, לחבוש ולהביא מזור), ידענו שיש מטר של מרגמות, וקיווינו לצאת ממסתור יחסי אחד ולהגיע למסתור יחסי שני בו היה הפצוע. ידענו גם שאנחנו עושים כעת את תפקידנו, כפי שתרגלנו מאות פעמים קודם לכן, ושיש בכך סיכון, אולם אין לגביו התלבטות. חלק מהחיילים שנשארו בנגמחו"ן שלנו באופן פסיבי ולא יצאו ממנו כדי לפעול בדרך כלשהי, נשארו תקועים עם האימה, ולכן פיתחו בהמשך פוסט־טראומה. אנחנו ידענו שכשיש פצוע בקצה השני, יש ערך לסיכון ולתפקוד שלנו.

גדי ז"ל שהיה חובש לוחמה אווירית, קיבל את צל"ש מפקד חיל האוויר על אומץ ליבו ועל ההקרבה להגשמת ייעודו של החובש.

על המחבר

פרופ' איל פרוכטר, יו"ר המועצה הלאומית לפוסט־טראומה
מנהל רפואי ומייסד-שותף בעמותת עיקר

למידע נוסף על הספר ורכישה

קורס מיינדפולנס ויצירה - כלים מעשיים להתמודדות וצמיחה מטראומה
כיצד ניתן לתמוך בריפוי וצמיחה אחרי טראומה בדרך שמחברת בין קרקוע ליצירתיות? קורס בן 8 מפגשים המציע כלים מעשיים המבוססים על מיינדפולנס ויצירה, תוך ליווי המשתתפים דרך חמישה שלבי מסע הגיבור כמודל טיפולי לעיבוד טראומה.
מכון ארגמן
תל אביב | פברואר 2026 | ימי שלישי | 17:00-19:30
מפגשים בין השברים: טראומה, התמודדות ותקווה
מתוך ההתעניינות הרבה שעורר הספר נוצרה סדרת המפגשים הנוכחית אשר מטרתה לייצר ולהציע, מתוך מפגש בין הכותבים השונים, מבטים נוספים על הרעיונות שהוצגו בספר בעקבות הטראומה הקולקטיבית האינטנסיבית שאנו חווים בישראל מאז 7 באוקטובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
סדרת מפגשים מקוונת | מפגש ראשון ב- 27.10.2025
זריחות - מבטים עכשוויים בפסיכותרפיה
סדרת מפגשים מקוונים המציעה גישות, מודלים והתערבויות שהתגבשו בשדה הטיפולי במענה למגוון קשיים ומצוקות נפשיות, ומטרתה להנגיש לקהילה המקצועית ידע מקצועי שהתפתח סביב אתגרים טיפוליים ספציפיים.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
סדרת מפגשים מקוונת | מפגש ראשון ב- 01.12.2025
מהצלה להשבה: עקרונות בטיפול ושיקום נפגעי חטיפה בכלל המעגלים
למעלה משנתיים ארך המסע, שטרם תם, להשבת כל החטופים. השיח בערב זה יציע מבט על התהליכים המתרחשים כעת, על מה נחוץ נכון לעכשיו בכל ההיבטים הקשורים לשיקום החטופים ומשפחותיהם ועל הדילמות המאפיינות את ההתמודדות בעת הזו.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מפגש מקוון ללא עלות | 28.12.2025 | יום ראשון | 20:00-21:30
The Evidence For Psychodynamic Psychotherapy: A Contemporary Introduction
ד"ר ליאת ליבוביץ משוחחת עם פרופ' ענר גוברין וד"ר שרון זיו ביימן לכבוד השקת הספר החדש המציג את העושר המחקרי שהצטבר בעשורים האחרונים ומוכיח לא רק שהטיפול הפסיכודינמי יעיל, אלא שבמקרים רבים השפעותיו עמוקות ומתמשכות יותר מגישות אחרות.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מפגש מקוון | 25.01.2026 | יום ראשון | 19:30-21:00
מישהו לרוץ איתו
יום העיון של מסלול פסיכותרפיה בילדים נוער והורות בתוכנית "עוגן- תוכנית לפסיכותרפיה מבוססת אינטגרציה" יעסוק השנה בנושא: כישורים חברתיים כמקדמי בריאות נפשית וחוסן בילדים ומתבגרים.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מפגש מקוון | 30.01.2026 | יום שישי | 08:30-12:30
בית אחד שלוש דלתות - תנועה בין אישי, זוגי ומשפחתי
גישות טיפוליות שונות יצרו הפרדה מלאכותית בין שדות ההתערבות – הפרטני, הזוגי והמשפחתי. גישות אינטגרטיביות עדכניות תומכות בריבוי, גמישות ונוכחות מערכתית. במהלך יום העיון נציג מקרה קליני אחד שיבחן דרך שלוש עדשות טיפוליות.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מפגש מקוון | 06.03.2026 | יום שישי | 09:00-13:00
קורס מיינדפולנס ויצירה - כלים מעשיים להתמודדות וצמיחה מטראומה
כיצד ניתן לתמוך בריפוי וצמיחה אחרי טראומה בדרך שמחברת בין קרקוע ליצירתיות? קורס בן 8 מפגשים המציע כלים מעשיים המבוססים על מיינדפולנס ויצירה, תוך ליווי המשתתפים דרך חמישה שלבי מסע הגיבור כמודל טיפולי לעיבוד טראומה.
מכון ארגמן
תל אביב | פברואר 2026 | ימי שלישי | 17:00-19:30
מפגשים בין השברים: טראומה, התמודדות ותקווה
מתוך ההתעניינות הרבה שעורר הספר נוצרה סדרת המפגשים הנוכחית אשר מטרתה לייצר ולהציע, מתוך מפגש בין הכותבים השונים, מבטים נוספים על הרעיונות שהוצגו בספר בעקבות הטראומה הקולקטיבית האינטנסיבית שאנו חווים בישראל מאז 7 באוקטובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
סדרת מפגשים מקוונת | מפגש ראשון ב- 27.10.2025
זריחות - מבטים עכשוויים בפסיכותרפיה
סדרת מפגשים מקוונים המציעה גישות, מודלים והתערבויות שהתגבשו בשדה הטיפולי במענה למגוון קשיים ומצוקות נפשיות, ומטרתה להנגיש לקהילה המקצועית ידע מקצועי שהתפתח סביב אתגרים טיפוליים ספציפיים.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
סדרת מפגשים מקוונת | מפגש ראשון ב- 01.12.2025
מהצלה להשבה: עקרונות בטיפול ושיקום נפגעי חטיפה בכלל המעגלים
למעלה משנתיים ארך המסע, שטרם תם, להשבת כל החטופים. השיח בערב זה יציע מבט על התהליכים המתרחשים כעת, על מה נחוץ נכון לעכשיו בכל ההיבטים הקשורים לשיקום החטופים ומשפחותיהם ועל הדילמות המאפיינות את ההתמודדות בעת הזו.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מפגש מקוון ללא עלות | 28.12.2025 | יום ראשון | 20:00-21:30
The Evidence For Psychodynamic Psychotherapy: A Contemporary Introduction
ד"ר ליאת ליבוביץ משוחחת עם פרופ' ענר גוברין וד"ר שרון זיו ביימן לכבוד השקת הספר החדש המציג את העושר המחקרי שהצטבר בעשורים האחרונים ומוכיח לא רק שהטיפול הפסיכודינמי יעיל, אלא שבמקרים רבים השפעותיו עמוקות ומתמשכות יותר מגישות אחרות.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מפגש מקוון | 25.01.2026 | יום ראשון | 19:30-21:00
מישהו לרוץ איתו
יום העיון של מסלול פסיכותרפיה בילדים נוער והורות בתוכנית "עוגן- תוכנית לפסיכותרפיה מבוססת אינטגרציה" יעסוק השנה בנושא: כישורים חברתיים כמקדמי בריאות נפשית וחוסן בילדים ומתבגרים.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מפגש מקוון | 30.01.2026 | יום שישי | 08:30-12:30
בית אחד שלוש דלתות - תנועה בין אישי, זוגי ומשפחתי
גישות טיפוליות שונות יצרו הפרדה מלאכותית בין שדות ההתערבות – הפרטני, הזוגי והמשפחתי. גישות אינטגרטיביות עדכניות תומכות בריבוי, גמישות ונוכחות מערכתית. במהלך יום העיון נציג מקרה קליני אחד שיבחן דרך שלוש עדשות טיפוליות.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מפגש מקוון | 06.03.2026 | יום שישי | 09:00-13:00