תפריט נגישות

בחלומי חזרתי לבית הספר התיכון: סוגיות טיפוליות סביב ספסל הלימודים

  • 1/9/23

  • ד״ר חוה פרידמן | מיכל אנגלרט | ד"ר ליאור סומך | ד"ר דנה דהן | ד"ר דבי כהן | הדס זכריה | צפריר סנדרוביץ' |  ג'ני גוטמן | פרופ' דורון גוטהלף

  • כתב עת מקצועי לפסיכותרפיה - גיליון 34/23
  • האחד בספטמבר הגיע ועוד שנת לימודים חדשה עומדת בפתח. המרחב החינוכי של בית הספר, יציף כהרגלו גם התמודדויות וסוגיות טיפוליות, תוך שיזמן מפגשים בלתי נמנעים בין תהליכי למידה לתהליכים רגשיים.

    כיוון שכך, החלטנו כי זה הוא תזמון מצוין לחזור ולבקר במאמרים והרצאות אשר נוגעים בסוגיות טיפוליות סביב ספסל הלימודים.

    בברכת שנת לימודים מוצלחת, אספנו עבורכם השבוע תכנים העוסקים בבעיות התנהגות בגיל הרך, אובדנות בקרב ילדי ביה"ס, תהליכי מיון לקראת הגיוס לצה"ל, אבחון הפרעות קשב וריכוז ועוד.



  • נפתח עם הרצאתם של ד״ר חוה פרידמן, מיכל אנגלרט, ד"ר ליאור סומך וד"ר דנה דהן אשר הציגו את תכניות התקשרו"ת (הורות תומכת קשר ותקווה), המתמקדות בהתערבות מוקדמת למניעת בעיות התנהגות במסגרות חינוכיות לגיל הרך. ההרצאה ניתנה במסגרת יום העיון "מקונפליקט לשיתוף פעולה: תרומת הגישה המשפחתית-מערכתית" אשר נערך לרגל פרישתו של פרופ׳ יואל אליצור.

  •  

  • נעבור להרצאה "סיכון אובדני בקרב ילדים בגיל בי"ס יסודי: ממצאים והמלצות מנקודת מבט של השירות הפסיכולוגי חינוכי" מאת ד"ר דבי כהן. ההרצאה החשובה ניתנה בכנס ה-8 לחקר האובדנות בישראל מטעם המרכז לחקר האובדנות והכאב הנפשי ע"ש ליאור צפתי במרכז האקדמי רופין והמכללה האקדמית ת"א-יפו, ובמסגרתה הציגה ד״ר כהן מידע ומסקנות בנוגע לאובדנות בקרב ילדי בית הספר.

  •  

  • נמשיך עם הרצאתה של הדס זכריה – "יישומים של מודל AMBIT במערכות פסיכו-חינוכיות בארץ", אשר ניתנה במסגרת יום עיון מטעם ביה"ס לחינוך על שם סימור פוקס באוניברסיטה העברית ומרכז פרויד למחקר פסיכואנליטי שהוקדש להיכרות עם המודל מבוסס המנטליזציה לעבודה רב מקצועית. בהרצאה הציגה זכריה את תהליך היישום של שיטת AMBIT במערכת החינוך המיוחד בישראל ותיארה את יתרונותיו של המהלך.

  •  

  • נעבור למאמר "המיון הטוב דיו: על המיון הברה"ני לקראת הגיוס לצה"ל" מאת צפריר סנדרוביץ', אשר נכתב מתוך נסיונו המקצועי כקב"ן. במאמר משלב סנדרוביץ' ידע תיאורטי ומעשי הנוגע לתהליך הערכת בריאותם הנפשית של בני נוער המועמדים לגיוס, תוך שהוא מתייחס לכלים העומדים לרשות מערך בריאות הנפש הצה"לי ולמעמד הגשת חוות הדעת הטיפולית מצד המטפל/ת של הנער/ה.

    למאמר המלא >>


  • נעבור להרצאתה של הדס זכריה – "יישומים של מודל AMBIT במערכות פסיכו-חינוכיות בארץ", אשר ניתנה במסגרת יום עיון מטעם ביה"ס לחינוך על שם סימור פוקס באוניברסיטה העברית ומרכז פרויד למחקר פסיכואנליטי שהוקדש להיכרות עם המודל מבוסס המנטליזציה לעבודה רב מקצועית. בהרצאה הציגה זכריה את תהליך היישום של שיטת AMBIT במערכת החינוך המיוחד בישראל ותיארה את יתרונותיו של המהלך.

  •  

  • נסיים עם סקירתה של ג'ני גוטמן להרצאתו של פרופ' דורון גוטהלף – "הפרעת קשב: אבחנה מבדלת, תחלואה נלווית וטיפול" אשר ניתנה בכנס "סוגיות באבחון ובטיפול של הפרעות קשב מזוויות רפואיות שונות" שהתקיים במרכז הרפואי שיבא (תל השומר). ההרצאה נגעה בתהליך האבחון של הפרעות קשב וריכוז, בסוגיות של אבחנה מבדלת וקו-מורבידיות, וכן בטיפול ב-ADHD.

    למאמר המלא >>