תפריט נגישות

בצל התקופה: בין זיכרון לעצמאות, בין אבל לתקומה

  • 30/4/25

  • ד"ר שרון זיו ביימן | פרופ' ענר גוברין | שחר הבר | ונסה פרמינגר רובין | אריאנה גוטמן | איריס אלירז | ד"ר ריבי פריי-לנדאו | ד"ר עפרה ארן

  • בצל התקופה: בין זיכרון לעצמאות, בין אבל לתקומה
    כתב עת מקצועי לפסיכותרפיה - גיליון 17/25
  • השבוע של יום הזיכרון ויום העצמאות, בצל המלחמה המתמשכת, מדגיש ביתר שאת את המורכבות הבלתי נתפסת של החיים בישראל מאז ה-7.10. המעבר החד בין אבל לתקומה מהדהד את התנודות הנדרשות מאיתנו בשגרה הנוכחית – בין המשך החיים במישורים מסוימים לבין הכאב נוכח המציאות הטראומטית לה אנו עדים.

    אירועי המלחמה יצרו מעגלי פגיעה רחבים, החל מהנפגעים ישירות, דרך קרוביהם וקהילותיהם, ועד לרבים אחרים אשר חווים ערעור עמוק בתחושת הביטחון, התנפצות אמונות או התעוררותם של כאבים ישנים.

    גיליון זה מבקש לגעת במגוון החוויות הללו, ומכיל פרספקטיבות קליניות שונות ועדויות אישיות בניסיון למפות את פסיפס ההתמודדויות הנפשיות להן נדרשת הקהילה הטיפולית בתקופה מטלטלת זו.


  • נפתח עם פרק מאת ד"ר שרון זיו ביימן ופרופ' ענר גוברין – "מפציעים אל מול השברים: מבט על עקרונות הפעולה להתמודדות נפשית של יחידים וקהילות" מתוך הספר "מבין השברים: טראומה, התמודדות ותקווה" בעריכתם של ד"ר זיו ביימן וד"ר בעז שלגי. בפרק, מתארים המחברים את תהליך היוולדה של סדרת ההרצאות 'מפרשי נפש' במכון מפרשים, אשר ביקשה לתת מענה לצרכים האקוטיים שעלו עם פרוץ המלחמה. זאת, תוך תיאור עקרונות הפעולה אשר אפיינו את העשייה במסגרת הפרויקט.


  • נמשיך עם מאמר מאת שחר הבר – "זה יכול היה להיות אני: חוויית ה-Near Miss של תושבי הצפון לאור אירועי השבעה באוקטובר". בראי הגישה הקונסטרוקטיבית, מבקשת הבר להמשיג את חוויית ה-Near Miss של תושבי הצפון בעקבות אירועי השבעה באוקטובר. בתוך כך, מתייחסת המחברת להשלכותיה האפשריות של החוויה וסוקרת את ההתערבויות הטיפוליות בהן נעשה שימוש במרכז החוסן לטיפול באוכלוסייה זו.


  • נעבור ליום העיון, "רשומון אנליטי מימי מלחמה – מפגש בין מציאות טראומטית לנוכחות אנליטית" אשר נערך מטעם מכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו, בהנחייתו של רוני עמיאל ובהשתתפותם של פרופ' ענר גוברין, ונסה פרמינגר רובין, אריאנה גוטמן ואיריס אלירז. הדוברים דנו בהיבטים שונים של הנוכחות האנליטית במציאות הטראומטית הנוכחית, תוך התייחסות לתיאוריות פסיכואנליטיות שונות ולניסיונם האישי כמטפלים בעת הזו.


  • נמשיך עם מאמרה של ד"ר ריבי פריי-לנדאו – "מי אמור לתמוך בתלמידים שחוו אובדן? מאמר דעה מבוסס מחקר מנקודת המבט של ויניקוט" אשר עוסק בתפקידם של הצוותים החינוכיים במערך התמיכה הנדרש לתלמידים אשר חוו טראומה ואובדן בעקבות המלחמה. במאמר, מציעה ד"ר פריי-לנדאו המשגה עדכנית להבניית התפקידים של מורים, יועצים ופסיכולוגים חינוכיים, תוך התבססות על ממצאים מחקריים והתיאוריה הויניקוטיאנית.


  • נסיים עם מאמרה של ד"ר עפרה ארן – "רוחות רפאים בחדר הטיפול בעת מלחמה: חזרה אל סגנון ההתקשרות". במאמר זה, מבקשת המחברת לתאר את האופן בו מערכת היחסים בין המדינה לבין אזרחיה במשבר הנוכחי, עשויה להדהד בקרב מטופלים רבים תחושות קשות ומערערות שמקורן בדפוסי ההתקשרות הראשוניים של האדם. בתוך כך, מובאים תיאורי מקרה מתוך עבודתה עם מטופלים אלו.