תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

הקשר שבין משברים כלכליים למשברים נפשיים

הקשר שבין משברים כלכליים למשברים נפשיים

ד"ר שרון זיו ביימן

התפרצות מגפת הקורונה הביאה עמה משבר כלכלי כבד המאופיין בזינוק חד באחוזי האבטלה, פגיעה קשה בסקטורים שלמים, שינויים חריגים בהרגלי בילוי וצריכה והשלכות ארוכות טווח איתן המוני עסקים ואנשים פרטיים יצטרכו להתמודד. המשמעות היא ציבור נרחב תחת לחץ כלכלי, אובדן זהות, תחושת משבר, חוויות של קושי פיננסי, פגיעה בכבוד האישי ואיום על תחושת ערך ומשמעות

בזמנים כאלה, לחברה בכללה ולאנשי המקצוע תפקיד חשוב בהתמודדות עם המצב. אם נפעל נכון, נוכל להפחית במעט את המתח הנפשי הכבד ולסייע לעצמנו ולסובבים אותנו לצלוח את התקופה הזאת עם מינימום "צלקות" לטווח הארוך. 

דגשים חשובים להתמודדות:

הכירו במשבר ותנו לו לגיטימציה

על אף שהקורונה לא יורדת מהכותרות, ישנה חשיבות רבה לכך שנמשיך ונעלה את הנושא למרכז סדר היום גם במעגלים הפרטיים שלנו. השיח על הנושא וחשיפה של אנשים שעוברים את המשבר לא רק יסייעו להפחתת תחושת הבידוד ומיקוד האשמה בפרט, אלא גם יתנו לגיטימציה לתחושות ולחוויות שלנו – מרכיב חשוב בהתמודדות.

כדי שאנשים יקבלו את התמיכה לה הם זקוקים, חשוב שברמה האישית והחברתית נעביר מסרים של לגיטימציה לקבלת עזרה ובקשת עזרה. משרדי הממשלה והגופים המעורבים צריכים לחשוב כיצד מטמיעים ערכים אלו וכיצד מעבירים את המסר ש"לבקש עזרה זאת לא חולשה". 

פעלו לחיזוק תחושת הערך העצמי

התפרצות מגפת הקורונה יצרה איום לא רק על מצבנו הבריאותי או הכלכלי, אלא גם על תחושת הערך העצמי שלנו. ההתעוררות המוגברת של תחושות אשמה, חולשה וקושי עלולה לגרום לרבים מאיתנו להערכת חסר של עצמם ושל יכולותיהם ולהתמקדות ב"מה שאין" במקום ב"מה שיש". 

בתקופה כזאת, חשובים במיוחד מסרים שהאחריות אינה על הפרט שאיבד את פרנסתו, אלא על המצב. חשוב מאד שהתקשורת, משרדי הממשלה ואנשי המקצוע יתמקדו בחידוד אמירות אלו.

כדי לאזן את העיסוק בהיבטי החיים שנפגעו, כמו ההיבט הכלכלי או התעסוקתי, חשוב להדגיש את הערך והמשמעות הנמצאים בחיי המשפחה, בקשרים החברתיים, בהישגים המקצועיים שכבר מומשו. דגש על תחושת ערך ומשמעות מחסן מפני ייאוש וחוסר האונים. 

התמקדו בעשייה

חשוב לייצר אפשרויות להכשרה ותעסוקה, תמיכה וגיבוש דרכי פעולה. מסגרות מסוג זה חייבות לעמוד במרכז סדר יומם של מקבלי ההחלטות. 

פנו לעזרה

רצוי לעודד רשויות מקומיות לאתר תושבים שחווים משבר תעסוקתי בעקבות הקורונה ולהציע מסגרות לייעוץ בכל פיננסי, תעסוקתי, נפשי ומשפחתי. 

עזרה נפשית לעיבוד הקושי, ביטוי הרגשות וחיזוק ערך עצמי ותחושות של משמעות ותקווה יכולה לסייע. חשוב לעודד כל מי שחווה קושי להיעזר.

חשוב לעודד רופאי משפחה לערנות לייאוש ולמצוקות פיסיות ונפשיות כתוצאה מהמצב. פעמים רבות יהיו רופאי המשפחה הראשונים שפוגשים את המצוקה. חשוב להעניק להם כלים לתמיכה, עידוד מעקב, חיבור לגורמים היכולים להעניק תמיכה. חשוב להיות ערים לסיכונים נפשיים בריאותיים בקרב מי שחווה משבר תעסוקתי. 

על הכותבת - ד"ר שרון זיו ביימן

אנשי מקצוע בתחום

טיפול במצבי משבר

עוד מאמרים שיעניינו אותך