חיפוש

התמודדות עם לחץ ומתח בתקופת החגים

התמודדות עם לחץ ומתח בתקופת החגים

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

תקופת החגים מוכרת כתקופה המעוררת לא פעם לא רק שמחה והנאה מהחופש אלא גם מתח, לחץ ואפילו חרדה או דיכאון כלשהו. בכתבה זו אנו סוקרים את גורמי המתח והלחץ השכיחים ומציעים דרכים להתמודדות. חג שמח!

משפחה, משפחה, ועוד משפחה

האינטנסיביות המשפחתית המאפיינת את תקופת החגים מהווה לא פעם מקור למתח וקונפליקטים אשר מתחילים בשאלה היכן מבלים את החג, ממשיכים לסוגיית ההשקעה במתנות ובאירוח ומסתיימים במפגש עם בני משפחה שביום יום אתם מעדיפים לשמור מהם מרחק בטוח. כל אלו מציפים לא פעם מטעני עבר, קונפליקטים רדומים והשוואות בין אחים אשר עלולים להסתכם בשברון לב ובמריבות.

איך מתמודדים?

הכינו את עצמכם מראש - הזכירו לעצמכם שוב ושוב מה צפוי לכם, מה אפשר (או אי אפשר) לצפות מבני משפחה מסוימים ואילו טריגרים הביאו לפיצוץ בארוחה המשפחתית הקודמת.

אל תסגרו חשבונות בחג - הערך הסמלי של החגים, המתנות והאירוח "מפתים" לא פעם לסגירת חשבונות, אבל זה בהחלט לא הזמן המתאים.

לעבור את החג ולהישאר ביחד


לא רק המערכת המשפחתית אלא גם המערכת הזוגית מושפעת מהאינטנסיביות של תקופת החגים: חלק מהזוגות לא רגילים לבלות יחד זמן ממושך כל כך, ואילו זוגות אחרים נקלעים לקונפליקטים סביב חלוקת התפקידים ומידת ההשקעה בכל אחת ממשפחות המוצא. תקופת החגים, כמובן, אינה מייצרת בעיות אך האינטנסיביות הנלווית לה מציפה לא פעם על פני השטח מטענים רגשיים.

איך מתמודדים?

תאמו ציפיות - העלו על פני השטח קשיים צפויים, מטלות משפחתיות והוריות, הביעו ציפיות, ונסו להתכונן אליהם מראש.

צמצמו גורמי מתח - אם אירוח, שהות ממושכת אצל המשפחה או גורם אחר מוכרים לכם כגורמי פיצוץ פוטנציאלים, חשבו היטב האם "אווירת החג" אכן שווה את הקושי. לפעמים, ויתור על אירוח או ארוחה אצל קרובים מסוימים יכולים להקל על העומס הזוגי בצורה משמעותית.

אל תבהלו מהפרדת כוחות - על אף האקסיומה לפיה יש לבלות את החג ביחד, חלק מהזוגות מגלים שהתפצלות בחג מאפשרת להם להינות ממנו הרבה יותר.

אירוח בפרופורציה


מתכננים את התפריט חודשיים מראש, אוסרים על הילדים לזוז בבית בערב החג או מוצאים את עצמכם נגררים להוצאות כספיות מוגזמות? אם כן, סביר להניח שרמת המתח והחרדה שלכם לקראת האירוח גבוהה באופן לא פרופורציונלי. עובר אנשים רבים אירוח בערב החג הוא הדרך להכיר תודה, להרשים או להתחרות והאירוח הופך מבילוי משפחתי- לנטל רגשי, ארגוני וכספי.

איך מתמודדים?


זהו דפוסי חשיבה לא רציונליים - שאלו את עצמכם מה עומד מאחורי המתח הרב לקראת האירוח וזהו דפוסי חשיבה לא רציונליים: האם באמת כל כך קריטי להכין אותו מספר מנות שאחותכם הכינה בשנה שעברה? האם בית מצוחצח הוא שיפתור את הבעיות בקשר עם החותנת?

האצילו סמכויות - בקשו עזרה, שתפו את בני המשפחה (כן, כולל הילדים) בארגון הבית ותנו לאורחים להכין חלק מהמנות.

בדידות בחגים


מקור מרכזי למתח ואף חרדות בתקופות החגים נוגע לחוויות של בדידות וריקנות. החגים נתפסים על ידי רובינו כתקופה של בילויים ואווירה משפחתית, ועל כן מדגישים חסרים וחסכים ביחסים וקשרים משפחתיים כאשר אלו נעדרים. חוויה זו עלולה להתעצם עקב החופשות הרבות אשר מותירות לעיתים חלל ותחושת ריקנות בהיעדר שגרת הפעילות והמגעים החברתיים המתקיימים במקום העבודה. יש לציין כי חוויה של בדידות עשויה להתעורר לא רק בקרב אנשים שנמצאים לבדם בחג, אלא גם אצל אנשים המוקפים בחברים ובני משפחה. זאת ועוד, החגים מדגישים לא פעם את מה שהיה ואבד, את התקוות הלא ממומשות ואת שינויי החיים, ועל כן עשויים להיות קשים במיוחד לאנשים שאיבדו אדם יקר, גרושים וגרושות טריים, רווקים ורווקות וכן הלאה.

איך מתמודדים?


במידה ואין לכן היכן לבלות את החג, מצאו תוכנית אלטרנטיבית - הצטרפו לארוחה ציבורית או מצאו מסגרת התנדבות הזקוקה לסיוע בחגים.

נסו להרחיב את מעגל התמיכה - שתפו עוד מישהו בקשיים ובקשו ממנו להיות זמין עבורכם. כמו כן, ניתן להיעזר בקווי תמיכה כער"ן.

בנו תוכנית חלופית - הצטרפו לטיול מאורגן, לכו להצגה, לים, לקונצרט או לסרט וסמנו מראש תוכניות טלוויזיה מועדפות