תפריט נגישות
חיפוש

התמודדות עם לחץ ומתח בתקופת החגים

התמודדות עם לחץ ומתח בתקופת החגים

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

תקופת החגים ידועה כתקופה מורכבת, המעוררת לא רק שמחה והנאה מהחופש, אלא גם מתח, לחץ ואפילו חרדה או דיכאון. בימים שלאחר משבר הקורונה, התקופה עשויה אף להיות מאתגרת יותר – האם יש בכלל חגים? מה נעשה עם הורינו המבוגרים? האם זה בסדר להתכנס לארוחת חג?

ניסינו לרכז עבורכם כאן את גורמי המתח והלחץ השכיחים בתקופת החגים ולהציע דרכי התמודדות עמם.

משפחה, משפחה ועוד משפחה

תקופת החגים מאופיינת בבילוי אינטנסיבי וממושך עם בני המשפחה ועל כן היא מהווה קרקע פורייה לתחושות מתח וקונפליקטים. לא פעם עולה השאלה היכן מבלים את החג והאם מארחים או לא, אשר עשויה לגרור אחריה ויכוחים ומריבות. המפגש בארוחות החג טעון אף הוא, בשל המפגש עם בני משפחה שבימות השגרה מעדיפים לשמור מהם מרחק בטוח. כל אלו ועוד, מציפים מטעני עבר, קונפליקטים רדומים והשוואות בין בני משפחה אשר עלולים להסתכם במריבות ושברון לב.

איך מתמודדים?

הכינו את עצמכם מראש: הזכירו לעצמכם מה צפוי לכם, מה ניתן לעשות לגבי זה, וחשוב מכך, מה לא ניתן לצפות מבני משפחה מסוימים ואילו טריגרים הביאו לפיצוץ בארוחות משפחתיות קודמות. הרבה פעמים כאשר מתרחש אירוע אותו צפינו מראש, הוא הרבה פחות מעורר אותנו ואנו מרגישים יותר בשליטה. אם אתם מרגישים שקונפליקטים מהעבר עולים אל פני השטח, נסו לקחת נשימה עמוקה כדי לא להיגרר לאותם ויכוחים ישנים.

אל תסגרו חשבונות בחג: הערך הסמלי של החגים, המתנות והאירוח, "מפתים" אותנו לא פעם לסגירת חשבונות, אבל זה בהחלט לא הזמן המתאים. נסו להזכיר לעצמכם שסגירת חשבונות לרוב מעכירה את האווירה ושמרו אותה לפעמים אחרות.

לעבור את החג ולהישאר ביחד

לא רק המערכת המשפחתית מושפעת מהאינטנסיביות של תקופת החגים, אלא גם המערכת הזוגית. המטענים הרגשיים שעשויים לצוף אל פני השטח עשויים לנבוע מבילוי ממושך עם בן/ בת הזוג ומקונפליקטים סביב חלוקת התפקידים ומידת ההשקעה בכל אחת ממשפחות המוצא.

איך מתמודדים?

תאמו ציפיות: הציפו בשיחה את הקשיים הצפויים לכם, דברו על מטלות משפחתיות והוריות, שתפו את בן או בת הזוג בציפיות שלכם ובקשיים שאתם עשויים להתמודד עמם, ונסו להתכונן לכל אלו מראש.

צמצמו גורמי מתח: אם אירוח החג בביתכם, שהות ממושכת אצל המשפחה או כל גורם אחר מוכרים לכם כמקורות פוטנציאליים לקונפליקט, חשבו היטב האם הם אכן שווים את הקושי. לעיתים, ויתור על אירוח אצלכם או על ארוחה אצל קרובים מסוימים יכולים להקל על העומס הזוגי בצורה משמעותית. בנוסף, נסו להיות אמפתיים לקשיים של בן הזוג וחשבו יחד על פתרונות שיתאימו לשניכם.

אל תיבהלו מהפרדת כוחות: על אף האקסיומה לפיה יש לבלות את החג ביחד, חלק מהזוגות מגלים שבילוי החג בנפרד מאפשר להם ליהנות ממנו הרבה יותר ולהימנע מן הויכוח סביב השאלה אצל איזה צד מתארחים השנה.

אירוח בפרופורציה

מתכננים את התפריט חודשיים מראש, אוסרים על הילדים לזוז בבית בערב החג או נגררים להוצאות כספיות מוגזמות? אם עניתם בחיוב על אחת או חלק מהשאלות סביר להניח שרמת המתח והחרדה שלכם לקראת האירוח גבוהה וייתכן שהיא אף גורמת למצוקה רגשית.

איך מתמודדים?

זהו דפוסי חשיבה לא רציונליים: שאלו את עצמכם מה הסיבה שאתם מארחים – אם האירוח נעשה על מנת להרשים או להתחרות, הוא עשוי להפוך מהזדמנות לבילוי משפחתי קרוב לנטל רגשי, ארגוני וכספי. בתוך כך, נסו לזהות דפוסי חשיבה לא רציונליים – האם באמת כל כך קריטי להכין את אותו מספר מנות שאחותכם הכינה בשנה שעברה? האם בית מצוחצח הוא שיפתור את הבעיות בקשר עם החותנת?

האצילו סמכויות: בקשו עזרה, שתפו את בני המשפחה בארגון הבית (כן, כולל הילדים) ותנו לאורחים להכין חלק מהמנות.

בדידות בחגים ובמיוחד בעידן הקורונה

חוויית בדידות וריקנות מהווה מקור מרכזי למתח וחרדות בתקופות החגים. החגים נתפסים על ידי רובנו כתקופה של בילויים ואווירה משפחתית, ועל כן מדגישים חסרים וחסכים ביחסים וקשרים משפחתיים כאשר אלו נעדרים. חוויה זו עלולה להתעצם בהיעדר שגרת הפעילות והמגעים החברתיים המתקיימים בדרך כלל במקום העבודה או לחילופין סביב החששות הבריאותיות שנוספו בעידן הקורונה למפגשים חברתיים גדולים.

יש לציין כי חוויית בדידות עשויה להתעורר לא רק בקרב אנשים שנמצאים לבדם בחג, אלא גם בקרב אנשים המוקפים בחברים ובני משפחה. זאת ועוד, החגים עשויים להיות קשים במיוחד לאנשים שאיבדו אדם יקר לאחרונה ומבלים בחג בלעדיו, לגרושים וגרושות טריים או לרווקים ורווקות משום שהם מדגישים את מה שהיה ואבד, את התקוות הלא ממומשות ואת שינויי החיים.

איך מתמודדים?

במידה ואין היכן לבלות את החג עשו תכניות אלטרנטיביות: הצטרפו לארוחה קהילתית או מצאו מסגרת התנדבות הזקוקה לסיוע בחגים. לחילופין הצטרפו לטיול מאורגן, לכו להצגה, לים, לקונצרט או לסרט. דאגו למלא לעצמכם חלק מהזמן בפעילויות שיאפשרו לכם לפגוש באנשים אחרים.

נסו להרחיב את מעגל התמיכה: שתפו עוד מישהו בקשיים שאתם חווים ובקשו ממנו להיות זמין עבורכם. כמו כן, ניתן להיעזר בקווי תמיכה כער"ן, בהם תמיד תוכלו למצוא אוזן קשבת.

ארוחת חג מקוונת: בעידן הטכנולוגי של ימינו, על אף שלעיתים יש קושי להיפגש פיזית, תמיד ניתן להשתמש בפלטפורמות דיגיטליות. תאמו שעה עם בני המשפחה, התלבשו יפה והכינו שולחן חג והצטרפו לארוחת zoom משפחתית. ניתן אפילו להכין ברכות לחג ולשתף אותן עם בני המשפחה באמצעות שיתוף המסך או להתחלק לחדר ילדים ומבוגרים בשיחה כדי שכל אחד יוכל להינות ממה שמתאים לו.

 

אנשי מקצוע בתחום

טיפול נפשי

עוד מאמרים שיעניינו אותך