חיפוש

TAT -Thematic Apperception Test - מבחן התפסת נושא

  TAT הוא מבחן השלכתי הנקרא בעברית "מבחן התפסת נושא". המבחן פותח בתחילת שנות ה- 40' במרפאה של אוניברסיטת הרווארד, ככלי עזר במחקרים על האישיות. המבחן כולל 31 כרטיסים, שבהם תמונות בשחור- לבן. הכרטיסים לא השתנו מאז הגרסה המקורית ועד היום. בהעברת המבחן לא מציגים לנבדק את כול הכרטיסים, אלא חלק מהתמונות, לפי בחירתו של הבודק ובהתאם לנושאים בהם מתמקד האבחון. ישנן תמונות שיוצגו רק לנשים, חלק אחר מהתמונות מיועד לגברים בלבד, והשאר מתאימות לשני המינים. ברוב התמונות רואים דמויות אדם במצבי חיים שונים, והנבדק מתבקש להבנות סיפור בעל תוכן לכול תמונה. במהלך העברת המבחן הבודק עשוי לשאול שאלות הבהרה, או לבקש פרטים נוספים על המתרחש בסיפור. ההנחה היא שהתכונות שהנבדק מייחס לדמויות שבתמונה, והסיפורים שהוא מעלה כמסבירים את המתרחש בה, משקפים את עולמו הפנימי ואת הנושאים המעסיקים אותו. ניתוח סיפוריהם של נבדקים מגלה משהו על תפיסתם את עצמם ואת האחרים, על מערכות היחסים שהם מנהלים, על דעותיהם, ניסיון החיים שלהם הצרכים והשאיפות שלהם. דוגמא לכך היא נבדק שמתאר את אחת הדמויות באומרו: "הוא עצוב, כי הוא חושב עכשיו על החברה ממנה נפרד, ומתגעגע אליה": ניתן להבין שכנראה אותו נבדק בעצמו מתעסק עכשיו בנושא של פרידה, או מזדהה עם העצב והחסר שבפרידה מסיבה כלשהי (כמובן שללא מידע נוסף, ממבחנים נוספים ומשיחה אישית, לא ניתן להסיק מסקנות). הביקורת על המבחן מתמקדת בטענה שהמבחן הוכח כמתאים לבדיקת נושאים ומצבים זמניים וחולפים, ולא ברור האם המבחן רגיש גם לתכונות אישיות קבועות יותר.CAT (Children Apperception Test) - אומנם במקור נועד ה TAT גם לילדים בני 4 ומעלה, אך ע"פ רוב הוא משמש למבוגרים בלבד. הגרסה לילדים שבנה בלק (Bellak) מורכבת מסדרת תמונות, בהן מופיעים ציורי בעלי חיים במקום דמויות אדם. המבחן מבוסס על ההשערה שילדים מזדהים בקלות רבה יותר עם תמונות של בעלי חיים, ושתמונות אלה עוזרות לעורר את דמיונם. כפי שמקובל בסיפורי ילדים, התמונות מתארות בעלי חיים העוסקים בפעילויות אנושיות. גם עם ילדים הכוונה היא להבין מתוך הסיפורים דחפים, משאלות וקונפליקטים המעסיקים את הילד.


ביבליוגרפיה

Kaplan H.I, Sadock B.J, Grebb J.A (1997) Synopsis of psychiatry, Behavioral sciences, Clinical Psychiatry, eighth edition.

א.ביטמן (דר'), ר.בייט-מרום (דר'),א.בן-עטר,צ.להב (1993) עקרונות ושיטות בהערכת האישיות ובמדידתה (יחידה 5 מתוך: "אישיות: תיאוריה ומחקר") האוניברסיטה הפתוחה.

תחומי מומחיות:
אבחון פסיכודיאגנוסטי