תפריט נגישות

Treating depression in adolescents - טיפול בדיכאון אצל מתבגרים

דיכאון בגיל ההתבגרות מאופיין בתחושות של דכדוך, עצבות וייאוש, ועשוי לפגוע ברמת התפקוד. על כן, טיפול מתאים יכול לסייע בהתמודדות עם המצוקה. בעמוד הנוכחי, תוכלו לקרוא על המאפיינים של גיל ההתבגרות וסוגים שונים של טיפול בדיכאון אצל מתבגרים.

דיכאון הנה הפרעה המשתייכת לקבוצה המכונה "הפרעות מצב רוח". מדובר בהפרעה שכיחה אשר לפעמים מופיעה גם בתקופת גיל ההתבגרות - תקופה של שינויים ואתגרים אשר לא פעם מעמיסים רגשית על המתבגר. הנער/ה יכולים לדווח באופן ישיר על תחושות של דכדוך, עצבות וייאוש, או לחלופין ההורים יכולים להבחין כי חל שינוי משמעותי ברמת התפקוד של ילדם (נער חברותי שהחל להסתגר בביתו, נערה סקרנית שמרבה להתלונן על כאבי בטן ומבקשת שלא ללכת לבית הספר). מציאת הטיפול המתאים בתזמון הנכון יכולה לסייע לנער או לנערה להתמודד עם המצוקה שהם חשים, לעבד אותה ולצמצם את ההשלכות שלה לטווח הרחוק. 

גיל ההתבגרות כתקופה של שינויים

גיל ההתבגרות הוא תקופה של שינויים רבים, פיזיולוגיים ונפשיים. אלו שנים בהן הנער/ה עוברים תהליך משמעותי של גיבוש זהות, וזאת לצד הרחבת העצמאות והנפרדות מול ההורים. תהליכים אלו מובילים לא פעם לסוגים שונים של בעיות וקשיים אופייניים, דוגמת קשיים חברתיים בקרב מי שלא מצא את מקומו בקבוצת השווים, אימוץ התנהגויות סיכוניות או הופעה של הפרעות אכילה. דיכאון אצל מתבגרים יכול להתלוות את כל אחד מהקשיים האופיינים לתקופה זו ולהופיע למשל על רקע דימוי עצמי נמוך, חוסר השתלבות חברתית, העדר מעטפת משפחתית תומכת, כישלון או קשיים בלימודים וכן הלאה. 

פסיכותרפיה פרטנית לטיפול בדיכאון 

טיפול בדיכאון אצל מתבגרים באמצעות פסיכותרפיה פרטנית מתבסס על ההנחה כי שיחה עם איש מקצוע, לרוב פסיכולוג, יכולה לאתר את מקור הדיכאון של המתבגר ולספק לו כלים אשר יסייעו לו להתגבר על המצוקה. כל זאת בתור התחלה במסגרת הטיפול, ולאחר סיום הטיפול - באופן עצמאי.

פסיכותרפיה פרטנית לדיכאון יכולה להתבצע בגישות שונות. כך למשל, פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית (CBT) רואה בדיכאון בתור תוצר של דפוסי חשיבה שליליים והטיות חשיבה ("אף אחד לא אוהב אותי" או "אני תמיד נכשלת בכל דבר שאני עושה"). מכאן, הרי שטיפול בדיכאון בגישה זו מבקש לאתגר את אותן מחשבות, כלומר להראות למתבגר כי הן אינן רציונאליות ולא משקפות את המציאות ("האם את באמת נכשלת בכל דבר שאת עושה?").

שיטה נוספת של טיפול בדיכאון אצל מתבגרים הנה פסיכותרפיה דינמית, המבקשת לבדוק את האופן שבו המצוקה בהווה קשורה לחוויות עבר (בתקופת הילדות המוקדמת), וזאת מתוך הנחה כי לשנים אלו השפעה קריטית על עיצוב האישיות. טיפול דינאמי אורך פרק זמן ממושך יותר מטיפול CBT, ולעיתים ניתן גם לשלב בין הגישות השונות. 

מתי כדאי לשלב טיפול תרופתי? 

ישנם מקרים בהם פסיכותרפיה פרטנית אינה אפשרית או מספקת. כאשר הסימפטומים הדיכאוניים חריפים במיוחד ומובילים לפגיעה בתפקוד של המתבגר או למצוקה גבוהה, כדאי לשקול הפנייה לפסיכיאטר לשם התייעצות על מתן טיפול תרופתי. חשוב במיוחד לשקול זאת כאשר נלוות אל הדיכאון גם מחשבות אובדניות או התנהגויות סיכוניות משמעותיות. הטיפול התרופתי יכול להיות מיועד לטיפול בדיכאון באופן ישיר או בהפרעות קיימות אחרות, דוגמת הפרעות חרדה, אשר בתורן יכולות להשפיע על מצב הדיכאון (למשל מתבגר עם חרדה חברתית שנמנע לצאת מהבית, ועקב כך מרגיש בודד ולא שייך). 

יש עוד כמוני: טיפול קבוצתי במתבגרים 

טיפול קבוצתי במקרים של דיכאון אצל מתבגרים יכול להיות בעל ערך ייחודי ומשמעותי, בין אם הוא עומד בפני עצמו או כתוספת לטיפול פרטני. במסגרת הטיפול, מתבגרים המתמודדים עם דיכאון נפגשים מדי שבוע ומשתפים זה את זה בחוויות שלהם. המפגש הקבוצתי מספק להם מרחב לתמיכה ולשיתוף הדדי ובכך מעורר את התחושה כי הם אינם מתמודדים עם זה לבד ("אני לא שונה או חריג בנוף, יש עוד כמוני"). כמו כן, הטיפול מהווה עבור חברי הקבוצה מרחב מוגן לבדיקת האופן שבו תחושת הדיכאון קשורה לדרך שבה הם מפרשים ומגיבים כלפיי הזולת. כך למשל, המנחה עשוי להראות לאחד מחברי הקבוצה כיצד הוא נוטה לפרש תגובות של חוסר הסכמה עמו בתור דחייה או זלזול, ואלו מתגלגלות בתורן לתחושות שליליות של דכדוך או פסימיות לגבי העתיד. 

המעטפת התומכת: הדרכת הורים

כאשר המתבגר מסרב להשתתף בטיפול, או כאשר ההורים מבקשים לקבל כלים אשר יסייעו להם בהתמודדות עמו, מומלץ על הדרכת הורים למתבגרים. במסגרת ההדרכה, ההורים לומדים על מורכבות גיל ההתבגרות ועל האופן שבו ניתן לתמוך במתבגר ולכוון אותו - איך לגשת אליו? איך לדבר איתה? מתי להניח לה לנפשה, ומתי להתחיל לדאוג?. הדרכת ההורים מתמקדת במציאת האיזון בין מתן יחס חם, מכיל ותומך, ובין הצבת גבולות שבסופו של דבר נועדה לשמור על המתבגר. ניתן לשלב בין הדרכת הורים לטיפול פרטני או קבוצתי במידה והמתבגר משתף פעולה. 


מקורות

Hankin, B. L. (2006). Adolescent depression: Description, causes, and interventions. Epilepsy & behavior, 8(1), 102-114

Weisz, J. R., McCarty, C. A., & Valeri, S. M. (2006). Effects of psychotherapy for depression in children and adolescents: a meta-analysis. Psychological bulletin, 132(1), 132

תחומי מומחיות:
דיכאון ,טיפול במתבגרים

אנשי מקצוע בתחום

טיפול במתבגרים