תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

טיפול בדיכאון, איך לעשות את זה נכון?

טיפול בדיכאון, איך לעשות את זה נכון?

צוות בטיפולנט

דני, שעבד כל חייו כמסגר, עבר תאונת עבודה ונחבל בגבו. בתחילה, הכאב היה כל כך עוצמתי, שלא הלך לעבודה, ונשאר לנוח בבית. ככל שהזמן עבר, אפילו שהרופאים אמרו שהחלים, ושאין נזק רפואי משמעותי, הוא מצא את עצמו יותר ויותר מסתגר בבית, מתקשה לחזור למסגרת העבודה, וחש מדוכדך מאוד. כעבור חודשיים, הכאב הפיזי היה שם במידת מה, אבל מה שהכי הטריד אותו שהוא הרגיש שאין לו בשביל מה לקום בבוקר, ובהדרגה, חש שאין לו טעם לחיות. דני לא שיתף את אשתו ובנותיו במה שעובר עליו, וחש יותר ויותר בודד.

דני חווה דיכאון קליני, ומאחר ולדיכאון יש השלכות משמעותיות על הבריאות הנפשית והפיזית, חשוב מאוד שהוא יפנה לטיפול מקצועי בהקדם.

על סוגי הפרעות דכאוניות

כשאנשים אומרים שהם "בדיכאון" לרוב הם מתכוונים שהם קצת מדוכדכים באופן נקודתי, אבל כשאדם מאובחן בהפרעה דיכאונית הכוונה היא שהוא סובל מהפרעה נפשית שפוגעת מאוד באיכות חייו. ישנם מספר סוגים של הפרעות דכאוניות לפי המדריך הסטטיסטי להפרעות נפשיות (DSM-5) כמו דיכאון מז'ורי, שמהווה אפיזודה חריפה של דיכאון; דיסתימיה - חוויה כרונית של מצב רוח ירוד ועקבי; הפרעת דיכאון ווסתית, שקשורה לשינויים הורמונליים חודשיים ועוד. נתייחס כאן להפרעת דיכאון מז'ורי.

מהם הסימנים לזיהוי דיכאון מז'ורי?

הסימנים לזיהוי דיכאון מז'ורי הם מצב רוח ירוד שמלווה בתחושת עצבות, ריקנות או חוסר תקווה. ו/או חוסר הנאה (אנהדוניה) מדברים שבעבר גרמו להנאה, שנמשכים לפחות שבועיים ברצף, ומלווים בלפחות חמישה מהסימפטומים הבאים: שינויים בתיאבון ובמשקל, שינויים בשינה (נדודי שינה או יתר שינה), שינויים פסיכומוטוריים (הגברה או האטה), תשישות וחוסר אנרגיה כמעט כל יום, תחושת חוסר ערך או אשמה מוגזמת, קשיי ריכוז והססנות כמעט כל יום, מחשבות חוזרות בנושא מוות ואף מחשבות אובדניות.

מעבר לקריטריונים אלה, כדי לאבחן דיכאון מז'ורי על הסימפטומים הללו לגרום למצוקה משמעותית או לפגם בתפקוד החברתי, התעסוקתי, או תחומי תפקוד משמעותיים אחרים. כמו כן, יש לבדוק שהסימפטומים אינם תוצר של מצב רפואי כמו למשל חוסר בויטמנים או בעיית תפקוד בבלוטת התריס.

מה לעשות אם אתם סובלים מסימפטומים דכאוניים?

אם אתם סובלים מסימפטומים דכאוניים כפי שנרשם למעלה, מומלץ לפנות לרופא המשפחה ולהתייעץ איתו בנושא. לרוב, השלב הראשוני הוא לעשות בדיקות רפואיות כדי לוודא שלא מדובר בסימפטומים כתוצאה ממחלה או מחסור גופני כלשהו. במידה ולא נמצא הסבר רפואי, תוכלו לבקש מהרופא שיפנה אתכם לפסיכולוג. במקרים מסויימים יהיה צורך במעורבות גם של פסיכיאטר במידה ועוצמת הדיכאון גבוהה.

מציאת פסיכולוג מומלץ לטיפול בדיכאון

דיכאון היא תופעה רב-ממדית, ולכן רצוי שהפסיכולוג המטפל בכם יהיה בעל ניסיון בטיפול בדיכאון, יכיר את המחקר העכשווי בתחום, ויבחן מספר ערוצי טיפול בהתאם למטופל הספציפי.

ברוב המקרים, יהיה נכון לשלב בטיפול בדיכאון היבטים של טיפול קוגניטיבי התנהגותי בדגש על אקטיבציה התנהגותית. זוהי התערבות אקטיבית בה המטופל מבצע שינויים התנהגותיים יזומים על מנת שדרך שינוי אורח חייו והתנהגותו, ישתנה גם מצבו הפיזיולוגי והרגשי (כן, דיכאון משפיע על הפיזיולוגיה שלנו! וגם ההפך הוא נכון).

התערבות נוספת חשובה שמסייעת לטיפול בדיכאון היא עבודה על דפוסי חשיבה והתנהגות לא אדפטיביים. בדוגמא של דני, הדפוס של הסתגרות (מהעבודה ומבני משפחתו) תרם לתחושת הבדידות והדכדוך. יהיה נחוץ בטיפול לבחון איתו אילו הנחות יסוד מניעות אותו להתנהג כך, לאתגר את המחשבות שלו ולסייע לו לבחור בהתנהגויות מועילות ובריאות יותר. אם למשל, דני למד לאורך חייו כי אסור לו להראות חולשה, ומסתגר מאחר ולא רוצה שיראו אותו בקשייו, נסייע לו בטיפול לזהות זאת, להגמיש את העמדה הנוקשה לגבי תפיסתו אודות חוזק-חולשה, ולבחור בחלופה התנהגותית אחרת.

בנוסף, מתן מידע כשלעצמו יכול להיות התערבות טיפולית. אם נאיר את תשומת ליבו של דני לכך שמחקרים מראים שהן מסגרת של עבודה והן חשיפה עצמית ושיח משמעותי עם אחרים הם נבאים טובים להפחתת הדיכאון, ייתכן שזה יסייע לו לחוש תקווה, לחזק את תחושת המסוגלות שלו - שיש מה לעשות - ונחשוב איתו ביחד על דרכים בהן יוכל לזכור זאת כשמצב הרוח ירוד והוא נוטה לחזור לדפוסי התמודדות "המוכרים". 

שיטת טיפול נוספת שמומלצת לטיפול בדיכאון היא טיפול בינאישי (IPT), והיא מכוונת לשינוי המיומנויות הבינאישיות של המטופל. כמו כן, מומלץ טיפול דינמי נרטיבי המברר את מקורות הדיכאון והסיבות אליו, ומאפשר יצירת תובנה משמעות ושינוי.

בכל מקרה, חשוב מאוד שפסיכולוג מומלץ יתמצא בשיטות אלו שנמצאו יעילות מחקרית לטיפול בדיכאון, יתאימן למטופל הספציפי, וישלבן לפי מידת הצורך. כל זאת, תוך הבנת האינטרקציה בין המשתנים הפיזיולוגיים, הקוגניטיביים, הרגשיים וההתנהגותיים. לסיום, נזכיר גם שהקשר בין המטפל למטופל, נוכחות המטפל עם המטופל והברית הטיפולית הם נבאים כשלעצמם ליעילות טיפולית בכלל ובדיכאון בפרט.

תחומי מומחיות:
דיכאון

אנשי מקצוע בתחום

דיכאון

עוד מאמרים שיעניינו אותך