תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך להתמודד עם מחשבות אובדניות?

איך להתמודד עם מחשבות אובדניות?

צוות בטיפולנט

מה הן מחשבות אובדניות?

כל מקרה התאבדות הוא טרגדיה, המתחילה במחשבות אובדניות. מחשבות אובדניות, מחשבות של אדם על גרימת מותו באופן יזום, הן מחשבות המופיעות ברגעים של מצוקה נפשית קשה, ברגעים של ייאוש בהם האדם חש כי אינו יכול להמשיך ולהתמודד עם סבל שהוא חווה, וכי הוא חייב להפסיק את סבלו גם במחיר של חייו.

מחשבות אובדניות עלולות להופיע בעקבות משבר פתאומי כמו אובדן, חולי או טראומה; בעקבות קשיים רגשיים ואבחנות פסיכולוגיות שונות כמו דיכאון, הפרעות אכילה, הפרעות אישיות ועוד; או בעקבות תחושה מתמשכת של סבל וייאוש מהאפשרות לשינוי משמעותי בחיים. פעמים רבות, אלו הסובלים ממחשבות אובדניות נוטים לתאר עצמם כמטרד, נטל, על אחרים, מתארים כי אין להם משמעות או סיבה לחיות, חשים לכודים או ייאוש רב.

מבחינה סטטיסטית, מרבית אלו אשר עושים ניסיונות אובדנות הינם בני 45 עד 54. נשים נוטות לבצע יותר ניסיונות אובדנות, אך גברים לרוב עושים זאת באופן יותר אגרסיבי ולכן מרבית ניסיונות האובדנות אשר 'צולחים' מתרחשים על ידי גברים. כך או כך, חוסר היכולת לראות כיצד ניתן למצוא פתרונות, לשנות את הנסיבות או להתמודד עם תחושות ומצבי חיים קשים, מאפיינת את אלו הסובלים ממחשבות אובדניות. יחד עם זאת, בפועל, לרוב מדובר במצבים ברי חלוף, כך שמרבית אלו אשר שרדו ניסיונות התאבדות הצליחו לשפר את איכות חייהם ולזכות בחיים ראויים ומלאים.

אם אני חווה מחשבות אובדניות, מה עליי לעשות?

גורמי סיכון מרכזיים למחשבות אובדניות וניסיונות אובדנות הינם דיכאון, הפרעות פסיכיאטריות שונות, שימוש בחומרים, כאב כרוני, היסטוריה משפחתית של אובדנות וניסיון אובדני קודם. כמו כן, נטייה לאימפולסיביות מהווה גורם סיכון מרכזי, בעיקר בקרב מתבגרים. לכן, אם אתם נמצאים בקבוצת סיכון זו, וחשים שינוי פתאומי או משמעותי במצב הרוח, בהתנהגויות ובקשיים שאתם מתמודדים עימם, הסיכון לכך שיצוצו או יחזרו מחשבות אובדניות גובר.

בכדי להתמודד עם מחשבות אובדניות שעולות לכם או למישהו בסביבתכם הקרובה, יש קודם כל לפנות לסיוע מקצועי, לרוב פסיכיאטר או פסיכולוג, אשר יעריך את מידת הסכנה המידית בה האדם נמצא. בהתאם להערכתו והנחיותיו של איש המקצוע, ניתן לפנות אל אשפוז פסיכיאטרי המספק השגחה צמודה וטיפול אינטנסיבי לאלו המצויים בסכנת חיים מידית. גם במקרים בהם לא נשקפת סכנה מידית חשוב להגן על האדם המתמודד עם מחשבות אובדניות מפני סיטואציות או אמצעים בהם יוכל לפגוע בעצמו, ולדאוג לכך שסביבתו הקרובה תספק תמיכה רגשית ותהיה זמינה עבורו.

מעבר להתמודדות המידית עם מחשבות אובדניות, חשוב לטפל בהקדם האפשרי בקשיים הרגשיים העומדים בבסיס המצוקה הנפשית אשר עוררה מחשבות אובדניות. טיפול נפשי מאפשר לאדם המתמודד עם מחשבות אובדניות להבין את מקור סבלו ולרכוש מיומנויות התמודדות אשר יקלו עליו. במרבית המקרים, ההקלה הנפשית תביא גם להיעלמותן של אותן מחשבות אובדניות.

חוששים שמישהו בסביבתכם חווה מחשבות אובדניות? 

נקודת המוצא בהתמודדות עם מחשבות אובדניות היא כי יש להתייחס אליהן ברצינות המרבית. לא פעם אנשים הנחשפים לכך שיקירם מתמודד עם מחשבות אובדניות נבהלים, נרתעים, ולעיתים אף מגיבים בביטול. תגובה מסוג זה עלולה להעצים את הייאוש והבדידות ולכן חשוב מאוד להתייחס במלוא הרצינות לאדם המצהיר על מחשבות אובדניות.

אחד המיתוסים הנוגעים לאובדנות הם כי שיח על הנושא עלול לגרום למעשה אובדני או לעורר מחשבות אובדניות. בפועל, מדובר בטעות חמורה! שכן, במידה ואתם חוששים שאדם קרוב אליכם או בסביבתכם סובל ממחשבות אובדניות, יש לקיים עמו שיח ישיר על הנושא. חשוב להגיע לשיח זה מוכנים, עם יכולת להפנות לגורמים מקצועיים במידת הצורך – קו סיוע, מיון פסיכיאטרי או פרטי קשר של איש מקצוע בתחום, כמו פסיכיאטר או פסיכולוג קליני. בשיחה עמו, יש לשאול שאלות ישירות וברורות, בנוגע לאופן בו הוא מתמודד עם הקשיים, והאם הוא חושב על לפגוע בעצמו? על מוות? על התאבדות? במידה וכן, האם יש לו תכנית ברורה לכך?

בעבור אלו החווים מחשבות אובדניות, יש חשיבות מכרעת לקיומה של סביבה תומכת ומערך תמיכה עקבי, קרוב ומתמשך. במידה ואתם אינם חשים כי באפשרותכם להתחייב למידה זו של תמיכה, ישנה חשיבות מכרעת שלא "לקחת על כתפיכם" התמודדות זו, וכן להפנות לסיוע מקצועי מתאים להתמודדות עם מחשבות אובדניות.

מקורות

https://www.psychologytoday.com/us/basics/suicide

How to Talk About Suicidal Thoughts | Psychology Today

תחומי מומחיות:
דיכאון

אנשי מקצוע בתחום

דיכאון

עוד מאמרים שיעניינו אותך