תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

היכן ניתן לבצע אבחון דידקטי או אבחון פסיכודידקטי?

צוות בטיפולנט

אבחון דידקטי מיועד לזיהוי מוקדי החוזק והקושי של התלמיד ולאיתור ליקויי למידה. לעומתו, אבחון פסיכודידקטי בוחן באופן אינטגרטיבי את יכולות התלמיד יחד עם ההיבטים הרגשיים פסיכולוגים המעורבים בתהליכים הקוגנטיביים. 

הורים רבים מתקשים להבין איזה אבחון עליהם לבצע. ישנם מקרים בהם מבצעים רק חלק מהאבחון, את החלק הדידקטי או הפסיכולוגי בלבד, ובהמשך מתבקשים להרחיב את האבחון ולהשלים את אחד החלקים החסרים. במצב כזה, האינטגרציה לאבחון פסיכודידקטי מתבצעת על ידי פסיכולוג מומחה.

היכן ניתן לבצעם?

השירות הפסיכולוגי החינוכי (שפ״ח)

תלמידי כיתות ח׳-י׳ ממשפחות מעוטות הכנסה עשויים להיות זכאים לאבחון במסגרת השפ״ח הפועל במסגרת משרד החינוך, בו פסיכולוגים חינוכיים נותנים מענה לבתי הספר והגנים. המלגות לאבחונים הינן מעטות. הזכאות למימון נקבעת ע"י ועדה מחוזית על-פי המלצות ביה"ס. על מנת לברר זכאות לאבחון, יש לפנות ליחידת השפ״ח המשויכת לבית הספר של התלמיד. למידע נוסף באתר שפ״י.

השירות הפסיכולוגי המשלים (שפ״מ)

תלמידי בית ספר עשויים להיות זכאים לאבחון במחיר מופחת ביחידת השפ״מ המופעלת על ידי הרשות המקומית. גובה ההשתתפות העצמית נקבעים באופן עצמאי על ידי הרשות המקומית ולכן משתנה בין אחת לשנייה. על מנת לברר האם פועלת יחידת שפ״מ בעירך ופרטים נוספים אודות השירות, יש לפנות ליחידת השפ״ח או לרשות המקומית.

מכונים פרטיים

ניתן לבצע אבחונים דידקטים ופסיכודידקטיים במכונים פרטיים בהם עובדים אנשי מקצוע מורשים לאבחון על ידי משרד החינוך. מכיוון שהאבחונים במימון הציבורי מוגבלים במספרם ומיועדים רק לתלמידי בית הספר, רבים פונים לביצוע האבחונים במכונים הפרטיים.

בדרך כלל קיימים הסדרי מימון של השתתפות עצמית בין המכון לבין הביטוחים המשלימים בקופות החולים. עבור תלמידי בית הספר קיימים הסדרים בכל הקופות הציבוריות. אולם, עבור בוגרים קיימים הסדרים בהשתתפות עצמית במכבי ובמאוחדת בלבד.

מידע נוסף אודות הסדרי המכונים עם הביטוחים המשלימים של קופות החולים (לחצו על הלוגו):

ניתן לברר אודות מקורות מימון נוספים בעמותות וארגונים.

מאבחנים עצמאיים

ניתן לערוך אבחונים דידקטים או פסיכודידקטים אצל מאבחנים שעובדים באופן פרטי. רבים פונים לאבחון פרטי משום שהתורים במכונים הפרטיים עלולים להיות ארוכים ולא מותאמים לצורך המיידי של המאובחן, כמו כן בשל המקצועיות הגבוהה למאבחן המסוים אליו הם פונים.

אבחון דידקטי יכול לבצע רק מאבחן דידקטי המוכר על ידי משרד החינוך בעל תעודת M.A בפסיכולוגיה /לקויות למידה ו/או תעודת מאבחן ליקויי למידה. 

אבחון פסיכודידקטי, או השלמת החלק הדידקטי לאבחון פסיכודידקטי, יכול לבצע רק על ידי פסיכולוג, בדרך כלל בהתמחות חינוכית. 

למאבחנים דידקטיים >> למאבחנים פסיכודידקטיים >>

אבחון מונגש לילדים או בוגרים עם לקויות ראייה

משרד הרווחה מספק אבחון פסיכודידקטי עבור ילדים או בוגרים עם לקויות ראייה ללא השתתפות עצמית.

יתומי צה״ל

יתומי צה״ל זכאים לאבחון דידקטי במימון משרד הביטחון. הזכאים יכולים לפנות לעובד הסוציאלי באזור מגוריהם האחראי על משפחות שכולות. לבירור פרטים לגבי העו"ס האחראי, ניתן לפנות בטלפון מטה. 

03-7776700

יש לך שאלה? תחום האבחון וההערכה הינו מורכב ורבים מוצאים את עצמם מתקשים להבין מהו האבחון הנדרש עבורם או עבור ילדיהם. אם נתקלתם בקושי להבין, ניתן לפנות אלינו בפורום פסיכולוגיה ולקבל הכוונה מקצועית מפסיכולוגית מומחית. שאל/י שאלה בפורום פסיכולוגיה.

עדכון אחרון: 11.2021 - אם מצאתם מידע שאינו עדכני או חסר, ניתן לפנות אלינו במייל

אנשי מקצוע בתחום

אבחון דידקטי

עוד מאמרים שיעניינו אותך