תפריט נגישות

לחיות עם ולצד האובדן: איך מתמודדים עם אבל ואובדן?

לחיות עם ולצד האובדן: איך מתמודדים עם אבל ואובדן?

ד״ר אביטל גרשפלד ליטוין

אובדן הוא חלק מהחיים

אנשים אשר מתמודדים עם אובדן קשה מנשוא לעיתים לא מאמינים כי הם אי פעם יצליחו להתגבר על האובדן ולחיות את חייהם. לצד השבר הגדול והחששות הטבעיים, חוקרים ומטפלים בתחום האובדן, אבל ושכול סבורים כי ביכולתם של אנשים לעבד ולחוות אובדן ואבל באופן אשר מאפשר חזרה לחיים מלאים ולתפקוד, לצד העצב והשכול. 

אובדן הוא חלק מהחיים האנושיים ויש לנו מנגנונים טבעיים להתמודד עמו. למעשה, כולנו חווים לאורך החיים אובדנים, כאלו שמקורם במוות של אדם קרוב, אך גם כאלו שאינם מוות, כמו פרידות מאנשים שכבר איננו בקשר עמם או אובדן של אמונות ותפיסות בהן החזקנו. חוויות אלו, מסייעות לנו בהמשך ללמוד ולמצוא דרכים שונות ואישיות להתמודד עם האובדן, כמו למשל ביטוי של רגשות, חיפוש תמיכה אצל אנשים קרובים ודרכים למצוא היגיון ומשמעות בחיים עם האובדן.

בכתבה הנוכחית, ד״ר אביטל גרשפלד ליטוין שופכת מעט אור על תהליך האבל, היא מסבירה מה מאפשר לאנשים להתמודד עם אובדן, איך טיפול יכול לסייע בתהליך ונותנת דגשים לתמיכה באדם אחר אשר חווה אובדן.

תהליך האבל: איך אנשים מתמודדים עם אובדן? 

חשוב לדעת – לאבל אין שלבים ואין תאריך תפוגה! בעבר אנשי מקצוע דיברו על חמשת שלבי האבל אותם האדם עובר כדי להתגבר על אבל. אולם, כבר כמעט חמישים שנה חוקרים בתחום מבינים כי תהליך אבל לאחר אובדן מלווה את האדם לאורך חייו בעצימות משתנה, תוך שהתהליך משתנה בין תרבויות ובין אנשים.

כבר בשנות ה-80 של המאה הקודמת, חוקרים ישראלים – שמשון רובין, רות מלקינסון ואליעזר ויצטום – הגדירו את תהליך האבל כהתמודדות דו-מסלולית:  

1. מסלול ראשון: התאבלות והמשך מערכת יחסים עם האדם שאיננו – צורך למצוא דרך להמשיך את הקשר עם המת בצורה אחרת ממה שהייתה קודם. תהליך זה מאפשר להרגיש את העצב, להתעסק בשאלות שהאובדן מעלה, להמשיך את הקשר עם המת, להתקרב אל הזיכרונות ולשתף אחרים משמעותיים בחוויה שלנו.

2. מסלול שני: השקעה בחזרה לחיים ולתפקוד – צורך לתפקד בחיים ולמצוא דרך להתנהל בהם ללא האדם היקר שאיננו עוד. למצוא דרך להמשיך ברצף החיים, למצוא איזון מחדש, להשקיע במעגלים החברתיים, התעסוקתיים, האקדמיים והפנאי אשר ממלאים את החיים.

שני המסלולים מתרחשים במקביל, אחד לצד השני. התנודות בין המסלולים, הן תנועה בין רגעים שמתמקדים באובדן, באבל, במת לבין רגעים שמתמקדים בדברים אחרים, כך שיש זמן ומקום לגם וגם ובאופן משולב – לחיות עם ולצד האובדן והאבל.

הדבר הכי חשוב בתהליך הוא לא להימנע מתחושות של עצב ויגון. תחושות אלו מתלוות לאובדן באופן טבעי, כך שלמרות הקושי שהן מביאות איתן, מומלץ לא לנסות להימנע או להרחיק אותן. לאורך זמן, הימנעות מהן מעכבת את עיבוד האבל ומרחיק אותנו גם מרגשות חיוביים ורצויים. בנוסף, מומלץ לא להימנע מזיכרונות, פעילויות או מחשבות שמזכירים לנו את האובדן, למרות העצב שהם מביאים. עם הזמן, העצב יתחלף בנוסטלגיה וברגשות מרים-מתוקים באופן טבעי.

איך אפשר לתמוך באדם שחווה אובדן?

קבלו בהבנה ביטויי אבל שונים – ספקו סביבה בטוחה ותומכת שתאפשר לאדם האבל להביע כל רגש או התנהגות שיש לו, ללא שיפוטיות.

שאלו למה הם זקוקים – חשוב לשאול ולהקשיב מה יקל עליהם ומה יקשה עליהם, מבלי להניח מראש מה יעזור. לכל אדם דרכי התמודדות משלו ורוב האנשים יוכלו לכוון את סביבתם.

כבדו את הקצב והדרך שלהם – חשוב לכבד ולהיות אמפטיים למקצב ולדרך של כל אחת ואחד בתהליך האבל.

היו נוכחים, זה כבר עוזר – אנשים המתמודדים עם אבל ואובדן זקוקים לתמיכה חברתית מתמשכת. קשרים משמעותיים ותומכים מאד מסייעים בהתמודדות.

עודדו ותמכו בחזרתם לתפקוד בהדרגה – ברגישות והקשבה אמפטית, ניתן לתמוך בתהליכי החזרה לתפקוד על ידי התעניינות, הצעה לפעילות משותפת, תמיכה בחזרה לשגרה, מעורבות וחיזוק. כאמור, כל זאת באופן ובקצב המתאימים לאדם האבל.

איך טיפול עוזר במצבי אבל ואובדן? 

כיום אנשי טיפול לומדים גישות וטכניקות טיפול ספציפיות אשר נועדו לסייע לעיבוד של אובדן במסגרת הכשרות ייעודיות, חלקן אפילו ממוקדות בסוגים ייחודים של אובדן (למשל, אובדן הריון או ליווי פליאטיבי בסוף החיים). טיפול פסיכולוגי אשר ממוקד בהתמודדות עם אובדן ואבל יכלול את ההיבטים הבאים:

1. זיהוי מחסומים – ישנם מחסומים אשר מפריעים למנגנונים הטבעיים לפעול באופן מיטבי. למשל, הימנעות ממצבים מעוררי זיכרונות, היעדרות מטקסי אבל ושבעה, העדר תמיכה חברתית, או תחושות של אשמה והחמצה.

2. מרחב ללא שיפוטיות – הטיפול כמרחב בו ניתן לבטא את הרגשות והאבל, לעבד את המשמעות של האובדן ולעסוק בשינוי המקום של המת בחיינו בעקבות האובדן.

3. שימוש במכלול של טכניקות שונות – טכניקות הממוקדות בתפקוד היומיומי, בוויסות הרגשות והתחושות, בבחינת המחשבות שעולות בעקבות האובדן, ובהמשך הקשר עם המת והזיכרון שלו. שילוב ושימוש במכלול של טכניקות שונות מתאים במקרה של אובדן ואבל, משום שמדובר בחוויה עוצמתית אשר משפיעה על מכלול חייו של האדם.

על הכותבת – ד"ר אביטל גרשפלד ליטוין

פסיכולוגית רפואית מומחית ומדריכה, עובדת למעלה מ-15 שנה בבית החולים שיבא תל השומר. מטפלת גם בקליניקה פרטית. משמשת כראש המגמה לפסיכולוגיה הרפואית במכללה האקדמית תל אביב יפו ומנהלת יחידת ההוראה לפסיכותרפיה במצבי אובדן ואבל במכון מפרשים להוראת פסיכותרפיה וחוקרת בתחום האובדן והאבל. מחברת הספר "אובדן שד בעקבות סרטן: תהליכי אבל וייחוס משמעות״ (2017, הוצאת רסלינג).

מקורות 

שמשון, ר' (2023, 19 באוקטובר). מבוא למודל הדו-מסלולי לאובדן ושכול [הרצאה מצולמת]. אוניברסיטת חיפה. 

אנשי מקצוע בתחום

טיפול במצבי אבל ושכול

עוד מאמרים שיעניינו אותך