תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מה עושים כשהטיפול הפסיכולוגי לא עוזר?

מה עושים כשהטיפול הפסיכולוגי לא עוזר?

צוות בטיפולנט

פנייה אל טיפול פסיכולוגי היא אקט של תקווה. מרבית האנשים פונים אל טיפול פסיכולוגי לאחר שניסו להתמודד בכוחות עצמם, וכמיטב יכולתם, עם דיכאון, חרדה, הפרעות אכילה, קשיים במציאת זוגיות, קשיים זוגיים/מיניים, דימוי עצמי נמוך, תקיעות ועוד כהנה וכהנה מצבים רגשיים מכאיבים ומתסכלים. בדרך כלל, רק לאחר שניסיונות אלו עולים בתוהו - האדם מחליט על פנייה אל טיפול פסיכולוגי מתוך תקווה שיסייע לו במקוות בהם הוא עצמו וסביבתו הקרובה לא הצליחו לסייע לו.

מאות מחקרים אשר בחנו את השפעות הפסיכותרפיה מצביעים על כך שמרבית האנשים הפונים אל טיפול פסיכולוגי יחוו שיפור משמעותי בסימפטומים והקשיים שהביאו אותם לפנות לטיפול מלכתחילה, ואף בהיבטי חיים נוספים. אך מה קורה כאשר הטיפול לא עוזר? איך מתמודדים עם מצב בו אתם מגיעים לעוד פגישה ועוד פגישה ועדיין לא מרגישים הקלה או שיפור?

בכתבה זו נתאר את הגורמים המרכזיים למצבים אלו, ואת הדרך להתמודדות.

זה לא אתה, זה אתה והמטפל

באופן טבעי, אנשים המעוניינים לפנות אל טיפול נפשי מחפשים אחר מטפל ושיטת טיפול מומלצים, הנחשבים לאיכותיים ויעילים. עם זאת, מחקרים אשר בחנו את הגורמים המשפיעים על יעילות הטיפול הצביעו על כך שאחד הגורמים המשמעותיים ביותר להצלחת הטיפול הוא איכות הקשר הנרקם בין המטפל למטופל. כאשר לא נוצר בין המטפל למטופל אותו "קליק" המלווה בתחושת אמון, פתיחות, הבנה וחתירה למטרות משותפות - גם סיכויי ההצלחה של הטיפול פוחתים. במובן זה, היעדר התאמה בין מטפל למטופל יכולים לפגוע בהצלחת הטיפול גם כאשר מדובר במטפל טוב (אך על אחת כמה וכמה כאשר מדובר במטפל פחות טוב...) ובמטופל אשר יש לו סיכויים טובים להיעזר בטיפול פסיכולוגי.

הדרך המרכזית להתמודדות עם היבט זה היא להקשיב לתחושת הבטן. אם ליבך אומר לך שאינך מתחבר למטפל שהגעת אליו, כדאי להקשיב היטב לתחושה זו ולהעלות אותה מול המטפל. בחלק מהמקרים, שיחה ישירה על הנושא מסייעת בזיהוי גורמים לא מודעים המשפיעים על האפשרות להתחבר למטפל וכך יוצרת חיבור אמיתי יותר ואפשרות לדון בקשיים אלו. למשל, מטופל עשוי לגלות במסגרת שיחה זו כי חוסר האמון הבסיסי שלו באנשים הוא הגורם המרכזי המשפיע על הקושי שלו להתחבר למטפל, כמו גם לאנשים חדשים נוספים שהוא פוגש בחיי היום יום. לחלופין, שיחה מסוג זה עשויה להוביל ל"דרך ללא מוצא" ובכך לחדד את ההרגשה כי אין אפשרות ליצור חיבור טוב דיו. במקרים אלו, חשוב לא להתייאש ולוותר על האפשרות להיעזר בטיפול, אלא לפנות אל טיפול פסיכולוגי אצל מטפל אחר.

זהירות, שיטת טיפול לא מתאימה

למרות האמור לעיל, ולמרות שמחקרים מצביעים על כך שבמרבית המקרים לא קיימת עדיפות לשיטת טיפול אחת ביחס לשיטות אחרות, אי הצלחה של הטיפול יכולה לנבוע מבחירה בשיטת טיפול שאינה מתאימה למטופל ולצרכיו. דוגמאות שכיחות לאי התאמה של השיטה הטיפולית הן הימנעות מלקיחת טיפול תרופתי דרוש, תדירות נמוכה מדי של מפגשים טיפוליים ומודל טיפולי אשר המטופל אינו מתחבר אליו. כך, למשל, מטופל אשר מעוניין בחקירה נפשית מעמיקה ובהכרות עם רבדים לא מודעים של קשייו עשוי לחוות טיפול הממוקד מאוד בנטרול הסימפטומים כבלתי מספק ולהיפך - מטופל אשר סובל מאוד וזקוק להקלה מהירה עשוי לחוות שיטת טיפול המתמקדת בהעמקת המודעות ולא בהקלה סימפטומטית - כמתסכלת ובלתי יעילה. לא תמיד המטופל עצמו ער לכך ששיטת הטיפול אינה מתאימה לו. בדרך כלל, מצב זה יתבטא בתחושות כלליות של תסכול וחסר הבנה של האופן בו המטפל מתנהל, חווית תקיעות בטיפול, היעדר שיפור המעורר מצוקה וחששות וכן הלאה. במצבים אלו, חשוב מאוד לשתף את המטפל בתחושות ולנסות לברר מדוע הטיפול אינו מביא לשיפור הרצוי, והאם יש צורך בשינוי המודל הטיפולי. במרבית המקרים, שיחות מסוג זה יביאו לשינוי מסגרת הטיפול כך שתתאים יותר לצרכי המטופל, ולניסיונות של המטפל להתאים את טכניקת העבודה שלו באופן מדויק יותר לצורכי המטופל. במקרים שכיחים פחות, שיחות מסוג זה יביאו להכרה בכך שיש צורך בפנייה אל טיפול אחר.

בעקבות הזמן האבוד

באופן טבעי, אנשים המגיעים לטיפול על רקע מצוקה נפשית כמהים לכך שהטיפול יביא להקלה משמעותית בהקדם האפשרי. למרבה הצער, חלק מהסימפטומים הנפשיים נובעים מגורמים אישיותיים ומגורמים רגשיים עמוקים ובהתאם - הדרך להשגת הקלה במקרים אלו היא דרך מפרכת וממושכת. לכן, לא קל אך חשוב מאוד להבחין בין ציפיות לא ריאליות להשגת שינוי מעמיק תוך זמן קצר, לבין חוסר יעילות של הטיפול. גם בהקשר זה, מומלץ לשתף את המטפל בתחושות וכך לקבל פידבק לגבי מידת הריאליות של המטרות שהוצבו. לצד זאת, חשוב לציין כי גם כאשר מדובר בשינויים נפשיים או סימפטומים "עיקשים" אשר נדרש זמן מושך כדי לשנות אותם - אפשר לצפות לכך שתוך מספר שבועות או חודשים הטיפול יביא להקלה מסוימת הנובעת מהתקווה לשינוי והתחושה שהטיפול נמצא "על המסלול הנכון" בדרך לשינוי.

פחד משינוי

נכון, כל אדם שפונה אל טיפול פסיכולוגי מעוניין בשינוי נפשי אשר יביא להפחתה בסבלו ולהשגת שינוי בתחומים בהם הוא מרגיש תקוע ובלתי מסופק. יחד עם זאת, מטופלים רבים מגלים שלהשגת שינוי נפשי יש גם מחירים אשר לא פעם מעוררים אמביוולנטיות (בדרך כלל בלתי מודעת) לגבי השינוי. כך, למשל, רווק מושבע עשוי לגלות שמחיר היכולת להתאהב ולהתמסד היא הגברה של פגיעותו לנטישה, דחייה ושברון לב. בדומה, אישה אשר מתמודדת עם חרדות קשות לשלומם של בני ביתה עשויה לגלות שהחלמה מהחרדות משמעה ויתור על השליטה שהחרדה מקנה לה בבני הבית, וגבר מדוכא עשוי להבין שהתאוששות מהדיכאון משמע אובדן עמדת ה"נתמך" הייחודית בה זכה למשך שנים ארוכות של דיכאון.

כלומר, השינוי המיוחל הוא לא פעם שינוי שלא קל להתמודד עמו, כך שהפחד (המודע או הבלתי מודע) מהשינוי עלול להוות גורם מעכב לתהליך הטיפולי. הדרך להתמודדות עם שינוי זה היא התבוננת וחקירה מעמיקה של "רווחי" הסימפטום ו"מחירי" ההחלמה. בדרך כלל, עיבוד הגורמים החוסמים את תהליך השינוי מביא לחיזוק היכולת להתמודד עם השינוי הנפשי.

בשורה התחתונה: בואו נדבר על זה

כפי שניתן לראות, קיימים גורמים פוטנציאליים שונים לתקיעות, חוסר התקדמות או כישלון של התהליך הטיפולי - חלקם קשורים במטפל ובשיטת הטיפול, חלקם בקשר הטיפולי וחלקם קשורים במטופל עצמו. לא תמיד קל לזהות ולהבחין בין הגורמים לחוסר ההתקדמות של הטיפול ולכן חשוב במיוחד להעלות את הנושא בפני המטפל ולשתף בחששות לגבי התאמת הטיפול, קצב ההתקדמות ואיכות הקשר הטיפולי. התבוננות משותפת בקשיים יכולה להביא לחיזוק הקשר וההתאמה, להבנת הגורמים הלא מודעים המעכבים את ההתקדמות או להחלטה על החלפת שיטת הטיפול או הטיפול עצמו - שינויים אשר מכוונים להנעת תהליך השינוי הנפשי המיוחל.

היכנסו לקבלת מידע נוסף אודות טיפול פסיכולוגי

אנשי מקצוע בתחום

טיפול נפשי

עוד מאמרים שיעניינו אותך