תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

הקשר בין עוצמת הרגשות בטיפול ליעילותו

הקשר בין עוצמת הרגשות בטיפול ליעילותו

צוות בטיפולנט

החוויה הרגשית בחדר-הטיפולים היא חלק בלתי נפרד מתהליך של טיפול פסיכולוגי, ושיטות טיפול ממוקדות רגש פעמים רבות מדגישות את ערכה התרפויטי. האם רמה גבוהה של חוויה הרגשית בטיפול היא תמיד אינדיקציה לטיפול מוצלח בעל תוצאות מיטיבות עבור המטופל? ממצאים חדשים ומעניינים בתחום פסיכולוגיה "כחול-לבן", שופכים אור על שאלה זו.

במחקר של חוקרים מבר-אילן, שהתפרסם לאחרונה, השתתפו 107 מטופלים, שקיבלו טיפול פסיכודינמי תחום בזמן. במהלך המחקר, מילאו המשתתפים שאלונים שמודדים רמות ויסות רגשי ועוצמת סימפטומים בתחילת הטיפול ובסופו. כמו כן, אחרי כל פגישה מילאו שאלון לגבי החוויה הרגשית שלהם בפגישה הטיפולית.

נמצא כי, עוצמת הסימפטומים של המטופל ומידת הקושי שלו בוויסות רגשי מנבאות באופן הפוך את יציבות החוויה הרגשית בטיפול. כלומר, ככל שמדדים אלה יותר גבוהים בתחילת הטיפול, כך יש יותר סיכוי שהחוויה הרגשית של המטופל בטיפול תהיה פחות יציבה. בנוסף, ממוצע גבוה של רמת חוויה רגשית במהלך הפגישות הטיפוליות נמצא בקשר עם שיפור בוויסות רגשי בסוף הטיפול, בעוד יציבות רגשית במהלך הטיפול נקשרה הן לשיפור בוויסות רגשי והן להפחתת סימפטומטית.

אז בפעם הבאה שמישהו אומר לכם שמה שעוזר בטיפול הוא רמת גבוה של חוויה רגשית, דעו לכם שבאופן כללי הוא צודק – זהו אכן פקטור חשוב, ועם זאת, אינו אקסקלוסיבי, שהרי אם החוויה הרגשית אינה יציבה, התוצאות הטיפוליות יהיו פחות טובות מהמצופה.

מקורות

 Fisher, H., Atzil-Slonim, D., Bar-Kalifa, E., Rafaeli E., & Peri.T. (2017). Growth curves of clients’ emotional experience and their association with emotion regulation and symptoms. Psychotherapy Research. https://doi.org/10.1080/10503307.2017.1411627

אנשי מקצוע בתחום

טיפול ממוקד אמוציות - EFT

עוד מאמרים שיעניינו אותך