תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

טעים להכיר: טיפול בבישול לילדים

טעים להכיר: טיפול בבישול לילדים

ד"ר אילת ברק נחום

כדורי המאפינס הקטנים החלו לתפוח וריח מתקתק מילא את המטבח. נ', בת 14, הביטה בהם בציפייה ובמתח. רגע אחרי שתפחו החלו לצנוח וכל צורתם התעוותה. גם פניה של נ' נפלו וראיתי איך מנגנון התסכול המוכר תופס את מקומו בליבה.

היא זרקה את הכף בכעס על השיש והחלה להתכנס בתוך עצמה. עוד אכזבה, עוד תסכול ועוד ויתור. בדרך כלל היא מפסיקה לשתף פעולה בשלב הזה של המפגש; העולם נגדה, שום דבר לא הולך לה, היא מפוצצת את המפגש ומסרבת להמשיך. גם בבית ובבית הספר היא חווה אין ספור קשיים לימודיים וחברתיים וכל אירוע קשה כזה, המסתיים בריב, מרים עוד קומה בחומה של הגנה והסתגרות.

הפעם, רגע לפני ששברה את הכלים (תרתי משמע), הצעתי לה לשנות משהו בבלילה ולנסות להוסיף לה מעט קמח. "זה לא ילך, כלום כבר לא ישנה", אמרה. "אבל אני לא מוכנה לותר עליהם", אמרתי, "אני בטוחה ששווה לנו לנסות, הם נראים כל כך טעימים" (דיברתי על המאפינס כמובן, אבל בעצם דיברתי אליה ועליה, כאילו אמרתי "עלייך אני לא מוכנה לוותר, אני יודעת כמה כדאי לי להתאמץ ולהגיע אל העולם הפנימי שלך") היא הסכימה לנסות בחוסר חשק אבל ראיתי בעיניה זיק אחרון של תקווה. המאפינס עלו יפה והחזיקו מעמד. שתינו עצרנו את הנשימה יחד בהתרגשות כשיצאו מושלמים מהתנור. היא אספה אותם וסידרה אותם יפה בקופסה, מרוצה. לראשונה התנסתה בדפוס אחר, בדרך תגובה אחרת ונתנה לי את האפשרות להיות איתה יחד ברגע של קושי ונענתה לאפשרות להיעזר.

נעים להכיר, טיפול בבישול!

טיפול בבישול הינו טיפול חדשני המתקיים במטבח הן כטיפול קבוצתי והן כטיפול פרטני. במהלך המפגש מתבשלים יחד בישול משותף ושיחה, כאשר הבישול (בחירת המנה, הכנתה ואכילתה) מהווה הזדמנות לשיחה ועיבוד של מצבים, אירועים קשרים ומערכות יחסים מחייו של הילד. טיפול בבישול הוא אמנם תחום חדש ומתפתח, אך הוא נשען על תיאוריות ותיקות ומוכרות ומשלב תובנות מעולם הפסיכולוגיה, התזונה, ריפוי בעיסוק, טיפול באמנות ועוד.

לטיפול בבישול כמה יתרונות משמעותיים במיוחד בעבודה עם ילדים ובני נוער:

ראשית, מדובר בפעילות אקטיבית בה הילד צריך לפעול פיזית הן ברמת איסוף המוצרים, חיפוש המתכון והן ברמת ההכנה ממש. נקודה זו משמעותית להתמודדות עם חרדה, או קושי בגיוס מוטיבציה. הבישול המשותף מאפשר גם לילדים המתמודדים עם קשיים שפתיים או תקשורתיים ליצור קשר, להביא את עצמם לידי ביטוי ולספר מה עובר עליהם גם ללא מילים של ממש.

בישול ועיסוק במזון הם פעילויות המאפשרות חשיפה עוצמתית ביותר לחושים. הבישול משלב עבודה על כל החושים ומאפשר תרגול חשוב של קשב, ויסות ורגישות לחושים. דרך התנועה, המגע, הנשימה והיציבה נוצר חיבור טוב יותר בין החלקים הגופניים לאלה הרגשיים ותחושה הרמונית יותר של המערכת.

לבישול יש גם מימדים קוגניטיביים רבים. וניתן לעבוד בעזרתו על שיפור רצף פעולה, זיכרון, חלוקת משימות ותיעדוף, קשב, התארגנות במרחב ובזמן, הצבת מטרות ועוד (ולכן מתאים מאוד לטיפול בילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז, לקויות למידה, קשיי ויסות, קשיים רגשיים וחברתיים).

פעילות הבישול הנה פעילות יצירתית, המעודדת את הילד להביא את עצמו ואישיותו לידי ביטוי כמו גם לאלתר וליצור. לילדים החווים קשיים חברתיים למשל, שיפור היכולת לאלתר עשויה לסייע להם להתגמש, להפחית נוקשות ולחוש ביטחון ביכולות התמרון שלהם בסיטואציה חברתית משתנה ודינמית. יותר מזה,  בישול הוא תהליך בו נלקחים חומרי גלם והופכים במכוון למשהו אחר. קצת כמו קסם, דרך  פעולות כגון: חימום, קיצוץ, ערבוב עם חומרי גלם נוספים, פירוק והרכבה מחדש, אפשר לשחק וליצור חומר חדש וגם מציאויות ואפשרויות חדשים, כמו אלו שנוצרו בטיפול של נ'. עבור ילדים (בעיקר צעירים) שהמשחק הוא הממד המרכזי לעיבוד חוויות היום יום גם הטיפול צריך להיות סוג של משחק. לדוגמה, האפשרות לחבר יחד  אוסף של חומרים פירוריים או נוזליים ובלתי ניתנים לאחיזה: קמח, מלח, סוכר, שמרים, מים ושמן ולהפכם ללחם – גורם מוחשי, ניתן לאחיזה, אכילה ובעל משמעות, מאפשרת גם לילדים לחבר יחד אירועים לא מובנים מחייהם ולהפוך אותם למשהו אחר – נתפס ומעובד. כך, תהליך הבישול והתוצר משמשים כגשר בין העולם החיצוני הפנימי.

חומרי הגלם במטבח מוכרים לילדים ונגישים להם, ומאפשרים המשך התנסות גם בבית לאחר הטיפול. גם התוצרים של הטיפול יכולים (אך לא חייבים) להיות אכילים ולאפשר לילד לחזק את הביטחון, לעורר מוטיבציה, לתת תוצר מידי ונראה לעין, ואיתו תחושת מסוגלות ויכולת הזדמנות לנתינה לאחרים ועוד.

כמה נקודות חשובות שכדאי להתייחס אליהן:

  • כמו בכל טיפול בילדים, גם בטיפול בבישול חשוב שההורים יקבלו הדרכה ויהיו חלק מהתהליך של הילד, יקבלו תמיכה ויעלו קשיים, כדי לאפשר התקדמות של הילד ובניה של רצף בין הטיפול לבין הבית.

  • טיפול בבישול אינו מקביל לחוג בישול, ולכן כדאי לוודא שהטיפול ניתן על ידי מטפל בעל הכשרה מתאימה, כלומר מי שיש לו תואר ורישיון לעסוק בטיפול.

  • כמו בטיפולים אחרים, מדובר בתהליך שלוקח זמן. התוצרים בבישול אמנם מידיים אבל לקשר ולאמון של הילד לוקח זמן להיבנות ובאופן דומה – גם כישורים שנרכשו בטיפול, לעיתים לוקח זמן עד שהילד יוכל ליישם אותם בחוץ, נדרשת סבלנות ואורך רוח.

טיפול בבישול הוא תחום טיפול חדשני שיכול לסייע למגוון רחב של ילדים ובני נוער המתמודדים עם קשיים ולקויות שונות. בחירת המנה, הכנתה ולבסוף האכילה או השיתוף שלה עם אחרים משמעותיים הם חלק מתהליך ודרכם נוצר קשר טיפולי. באמצעות קשר זה ניתן להיחשף לדפוסי הקשר והתקשורת של הילד ולאופן ההתמודדות שלו עם מצבי חיים. בטיפול אנו משכללים את יכולותיו ומבשלים עמו יחד תחושת בטחון ומסוגלות וביטוי אותנטי של אישיותו הייחודית.

 

על המטפלת - ד"ר אילת ברק נחום

ד"ר אילת ברק נחום, מטפלת בבישול וחוקרת. מנחה של קבוצות בישול טיפוליות, מטפלת פרטנית בילדים ומבוגרים בקליניקה-מטבח ומרכזת תוכניות הכשרה למטפלים בבישול באוניברסיטה  העברית בירושלים ובסמינר הקיבוצים. למידע נוסף: www.culinaryarttherapy.org

אנשי מקצוע בתחום

טיפול רגשי לילדים

עוד מאמרים שיעניינו אותך