תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מבזבזים כסף בלי שליטה? גלו מדוע

מבזבזים כסף בלי שליטה? גלו מדוע

צוות בטיפולנט

אפשר להתווכח על נחיצות זוג הנעליים שקנית אתמול או על זה שאתם "ממש חייבים" להחליף רכב, אבל עם העובדה שיש מינוס בבנק - כבר קשה הרבה יותר להתווכח. רגע לפני שאתם מתמלאים בנקיפות מצפון וממהרים לסגור את הכתבה, כדאי להבין את הגורמים הרגשיים והתרבותיים העומדים בבסיס הבזבזנות.

אני קונה משמע אני קיים - הגורמים לבזבזנות

בזבזנים רבים מואשמים בחשיבה לא רציונלית, צורך מוגזם בפינוק או קושי בשליטה עצמית, אך טענות אלו מוצדקות רק בחלק מן המקרים. מחקרים אשר עוסקים בחקר הבזבזנות והקנייה הכפייתית מוכיחים שוב ושוב שכסף הוא לא רק כסף, ומראים כי האופן בו הכסף נחווה ו"מרגיש" משפיע באופן משמעותי על אופן השימוש בו.

זהות עצמית

בחברה המעריכה בגדי מותגים וסמלי סטטוס, קניית מוצרים מסויימים או עריכת קניות מרובות מהווים הצהרה של זהות עצמית ודרך להעברת מסר לגבי המעמד החברתי אליו האדם מבקש לשייך את עצמו. דוגמאות קלאסיות הן טענה של מתבגרת ש"כולם יצחקו עלי אם אני אבוא לבית הספר עם ג'ינס לא של מותג" או הפיכת ה"שופינג" בקניון לסוג נפוץ של בילוי חברתי (ועד כמה הוא חסר לנו כעת, בתקופת הקורונה). כלומר, הקנייה היא הדרך להרגיש או להשתייך בפועל לקבוצה חברתית נחשקת.

כסף כפיצוי

קניות משמשות פעמים רבות כפיצוי או דרך לפינוק עצמי. למשל, במחקר שנערך בשנת 2005 נטען כי אנשים שתחושת הביטחון האישי שלהם הייתה נמוכה נטו יותר לבזבזנות כספית. לטענת החוקרים, היעדר תחושת הביטחון הגביר את הצורך בהיצמדות לאלמנטים מוחשיים וחומריים, וכך הגבירה את הבזבזנות. בדומה, אנשים אשר מתקשים לווסת ולהתמודד עם תחושות שליליות (כעס, חרדה, עצב) שהם חווים עשויים להפוך ל"קונים כפייתיים" המשתמשים בקנייה כווסת לרגשותיהם.

כסף הוא כוח

בחברה המערבית עושר הוא סמל סטטוס ו"פותח דלתות" אולטימטיבי. בהתאם, מחקרים מצביעים על כך שאנשים הנוטים לבזבזנות הם פעמים רבות אנשים אשר מייחסים הרבה חשיבות ומשמעות לאלמנטים של כוח ושל יוקרה. הוצאותיהם הכספיות הראוותניות והמוגזמות מכוונות בדרך כלל ליצירת רושם ולהשגת כבוד.

מה עלול "לתדלק" את הבזבזנות שלנו? 

שלושת הגורמים שתוארו קודם אמנם מבנים את ההתייחסות של כל אחד מאיתנו לכסף ולבזבוזים, אולם חשוב לשים לב גם אל שני גורמים נוספים שמצטרפים אליהם ועלולים "לתדלק" ולהעצים את הנטייה לבזבזנות - תפקידו של האשראי ובזבזנות כחלק ממערכת יחסים זוגית. 

אם זה יורד מהאשראי זה כאילו לא קרה 

אתם מגיעים לקופה לשלם על הקניות וישר מגישים למוכר את כרטיס האשראי. יכול להיות שאתם אפילו לא מסתכלים על הסכום לתשלום, ורק מחכים שהוא יגהץ את הכרטיס ותוכלו להמשיך אל החנות הבאה. האפשרות הנפוצה והנגישה לתשלום באמצעות כרטיס אשראי או העברה דרך אפליקציות ייעודיות (ביט, פייבוקס) מעמעמת את התחושה של "הוצאתי כסף", וכך הופכת את היד על הארנק לקלה יותר.

ואכן, סביר להניח שאילו הייתם צריכים לתת בתמורה לשקיות הקניות שלכם לא את מספר האשראי אלא את האופניים של הילד - הייתם מקדישים לכל רכישה קצת יותר מחשבה. בהתאם, אחת ההמלצות לבזבזנים היא להיפרד מהאשראי ומהצ'קים ולהתחיל לשלם במזומן בלבד (גם אם זה אומר למשל לערוך יותר קניות בחנויות פיזיות ולא באופן אינטרנטי). 

מדברים כסף: בזבזנות כחלק ממערכת יחסים

כסף, כך יוכלו להעיד למרבה הצער רבים מאיתנו, הוא אחד מנושאי המריבות השכיחים והעוצמתיים ביותר בין בני זוג. ואכן, בזבזנות מתגבשת לעיתים בתוך הקשר של קשר ספיציפי. מקרה שכיח הוא כאשר הבזבזנות הופכת לכלי נשק מול בן זוג הנתפס כקמצן מבחינה חומרית ו/או רגשית, או למאבק כוחות: בהיעדר יכולת לנהל באופן יעיל קונפליקטים זוגיים, בני הזוג פונים לאפיקים חלופיים כגון בזבזנות יתר, חסכנות או ויכוחים על ההוצאות הכספיות, וזאת במקום על הקונפיקטים המהותיים.

דוגמא נוספת לבזבזנות המסמלת קושי בקשר היא הרעפת כספים או מתנות בסכומים מוגזמים על ילדי המשפחה או על אחד מהם. כאשר מדובר בילד צעיר, הבזבזנות עשויה לבטא למשל רגשות אשמה הוריים, צורך לפצות, או קושי בהצבת גבולות. כאשר מדובר בילד בוגר, הבזבזנות עשויה להוות כניעה לסחטנות שמפעיל הילד על הוריו. כאשר האפיק הכלכלי הופך להיות צורת השיח בין הורה לילדו או בין בני זוג, מומלץ להיעזר באיש מקצוע אשר יסייע ביצירת אפשרות לשיחה על הקשיים או במתן הנחיות להתמודדות עם הנושא הכספי מול ילדים.

קניות עם מחיר גבוה - מתי יש סיבה לדאגה?

במקרים מסויימים המצב מגיע לנקודה בה כדאי להיעזר בעזרה מקצועית. לא תמיד האדם עצמו מסוגל להבחין כי הוא זקוק לעזרה, ולעיתים דווקא הסביבה הקרובה היא שתדע להצביע על הדבר. 

התמכרות לקניות

קנייה כפייתית או התמכרות לשופינג היא מצב בו קיים קושי משמעותי בשליטה על הדחף לקנות. המכורים לקניות רוכשים מוצרים (בשמים, תכשיטים, בגדים) שבחלקם הגדול הם אינם עושים שימוש. הקנייה במקרים אלו היא אינה קנייה לשם הנאה מהמוצר, אלא "קנייה לשם הקנייה": רבים מהמכורים לקניות מתארים עוררות רגשית שלילית וחרדה לפני הקנייה, בהשוואה לרגיעה ולשיפור במצב הרוח מיד אחריה. כמובן, המחיר של מצב זה אינו רק כספי אלא גם רגשי - היעדר השליטה והאובדן הכספי מעוררים חרדה ואשמה, אשר בתורם מגבירים את הצורך בעריכת "שופינג לשיפור ההרגשה", וחוזר חלילה.

בזבזנות כתוצאה ממאניה

מצב נוסף המצריך תשומת לב מיוחדת הוא בזבזנות כספית הנובעת ממאניה. מצבים מאניים מאופיינים בעלייה מופרזת במצב הרוח, המלווה פעמים רבות בתחושת ערך וביטחון עצמיים מוגזמים ואף תחושת גדלות. כחלק מתחושות אלו, אנשים במצבים מאניים עשויים להפוך גם לבזבזנים ביותר, ולהתחייב לפרוייקטים עצומים באופן בלתי רציונלי. כך, לדוגמא, אדם במצב מאני עשוי לחתום על התחייבויות כספיות שאין ביכולתו לעמוד בהן או למכור את רכושו באופן אימפולסיבי.

במצבים אלו יש לפנות לעזרה מקצועית בהקדם האפשרי.

מקורות

Understanding compulsive buying tendencies among young Australians: The roles of money attitude and credit card usage. Phau, Ian; Woo, Charise. Marketing Intelligence & Planning, Vol 26(5), 2008, 441-458

Money attitudes, credit card use, and compulsive buying among American college students. Roberts, James A.; Jones, Eli. Journal of Consumer Affairs, Vol 35(2), Dec 2001, 213-240

תחומי מומחיות:
טיפול נפשי ,פסיכותרפיה

אנשי מקצוע בתחום

פסיכותרפיה

עוד מאמרים שיעניינו אותך