תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

תסמונת הכבשה השחורה במשפחה: למה זה קורה?

תסמונת הכבשה השחורה במשפחה: למה זה קורה?

צוות בטיפולנט

מגיל אפס את שומעת את זה: לא ייאמן שהם אחים! כל כך שונים זה מזה.... בין אם את ממוקמת בעמדת "הילדה הטובה" ואחיך המוזיקאי הוא שעובר מעבודה לעבודה ומבחורה לבחורה, ובין אם את זאת ש"לא ברור מה יש לה" והיא הרווקה היחידה מבין ארבעת האחים שהקימו משפחות למופת - ייתכן ששמת לב ל"תסמונת הכבשה השחורה": מצב מכאיב ומתסכל בו אחד מבני המשפחה ממוקם באופן תמידי בתפקיד ה"בעייתי". איך מביאים לשינוי?

תסמונת הכבשה השחורה

האח ש"תמיד צריך להיות יוצא דופן". האחות שהסתכסכה כבר עם כל בני המשפחה. האח הקטן והמפונק שאיכשהו מקבל מההורים יותר עזרה מכולם. נשמע מוכר? תסמונת הכבשה השחורה מתייחסת למצב בו אחד מבני המשפחה מסומן כ"בעייתי", "מורד" או "שונה" ביחס לבני המשפחה האחרים. בדרך כלל, בן משפחה נכנס לתפקיד הכבשה השחורה במסגרת אחד המקרים הבאים:

תפקידים משפחתיים נוקשים: לכל משפחה יש נטייה להתארגן על פי תפקידים שונים, כך שכל אחד מחברי המשפחה מאמץ תפקיד מסוים במערכת המשפחתית: הורה אחד הוא ההורה שאיתו "אפשר לדבר" ועם השני "עושים כיף". אחד האחים הוא הליצן המקסים והמצחיק של המשפחה ואחר מתמקם בתפקיד הילד המוצלח. על אף שכל אחד מבני המשפחה נוטה להתמקם בתפקיד ספציפי, מערכות משפחתיות בריאות וחזקות נהנות מגמישות כך שכל אחד מבני המשפחה יכול להתנסות במגוון תפקידים ולנוע ביניהם. כך, למשל, במשפחה גמישה וחזקה יהיה מקום להצלחותיהם הלימודיות של כל הילדים, וההורים יוכלו לנוע באופן מאוזן בין תפקיד ההורה הסמכותי המצבי גבולות לבין תפקיד ההורה הרך והוותרן. לעומת זאת, במשפחות המאופיינות בתפקידים משפחתיים נוקשים כל אחד מבני המשפחה יתמקם באופן קבוע ונוקשה בתפקיד מסוים, כך שגם הוא וגם בני המשפחה האחרים יתקשו לראות אותו באופנים שונים. במשפחות מסוג זה, לא פעם אחד מחברי המשפחה ממוקם בתפקיד הכבשה השחורה ללא יכולת לזוז ממנו, בעוד שבני המשפחה האחרים נהנים מהאפשרות לתפקד כ"כבשים לבנות" שגם כישלונות וקשיים שלהן אינן פוגעים במעמדם.

קונפליקטים משפחתיים חבויים: כבר לפני מספר עשורים טבעו פסיכיאטרים את המונח "המטופל המזוהה" בהתייחס לבן משפחה אשר מתמקם בתפקיד החולה/הבעייתי במשפחה מתוך ניסיון לא מודע לשמור על אחדות המשפחה ו/או למנוע הצפה של קונפליקטים קשים בין חברי משפחה אחרים. כך, למשל, אנשי מקצוע זיהו כי בני נוער וילדים מתמקמים לא פעם בתפקיד "עושי הצרות" וכך מסיטים את תשומת הלב מקונפליקטים קשים יותר במשפחה ו/או גורמים לאיחוד זוגי מחודש בין ההורים המודאגים, שעד כה היו שקועים בעיצומו של משבר זוגיות. כך, למשל, נערה עשויה לפתח הפרעות אכילה אשר מסכנות את חייה ומאלצות את הוריה להרפות ממאבקי הכוח הזוגיים ולהתפנות לטיפול בה. במקרים אלו פעמים רבות יש צורך לא רק בפנייה אל טיפול נפשי עבור הנערה אלא גם בפניה אל טיפול משפחתי שיסייע בהבנת הרקע המשפחתי להתפרצות הפרעת האכילה.

נבואה שמגשימה את עצמה: לא פעם קורה שתפיסה שלילית של אחד מבני המשפחה "נדבקת" אל אותו בן משפחה וגורמת לכך שכל מעשיו ובחירותיו יפורשו לאורה של אותה תפיסה שלילית באופן שמביא להתבססות נבואה שמגשימה את עצמה. כך, למשל, כאשר אחד הילדים במשפחה נתפס החל מגיל צעיר כ"ילד קשה ולא רגוע", יחס ההורים והאחים האחרים מושפע מתפיסה זו וגם התנהגויות סטנדרטיות מקוטלגות בקלות כחלק מה"בעייתיות". הילד מתחיל לתפוס את עצמו כקשה ובעייתי, מתנהג בהתאם לתפיסתו העצמית באופן שמחזק את תפיסתו השלילית וחוזר חלילה.

קושי בקבלת אורח חיים שונה: בחלק מהמקרים בן משפחה הופך ל"כבשה שחורה" לאו דווקא עקב אימוץ תפקיד של"בעייתי" או "קשה" אלא בעקבות אימוץ אורח חיים או ערכים שונים מאוד מאלו של בני המשפחה. כך, למשל, יציאה מהארון וחזרה בתשובה/שאלה מעוררת קשיים משמעותיים במשפחות רבות, אך בחלקן קשיים אלו מקצינים עד כדי סימון בן המשפחה כ"כבשה שחורה" אשר אינה מהווה חלק מהמשפחה. חשוב לציין כי בחלק מהמקרים גם בחירות אשר שונותן בולטת הרבה פחות מעוררת קשיים. כך, למשל, צעיר הגדל במשפחה פרקטית וריאלית מאוד עשוי להיות מסומן ככבשה השחורה עקב בחירתו ללמוד באוניברסיטה אמנות ופילוסופיה.

איך מלבינים את הכבשה השחורה?

תסמונת הכבשה השחורה מלווה בדרך כלל בתחושת דחייה ושברון לב של "הכבשה השחורה" עצמה ובתסכול, כאב, כעס ותחושת החמצה של שאר חברי המשפחה: נתק או מתיחות מתמשכת בין חברי המשפחה מלווים כמעט תמיד בערעור תחושת התמיכה והביטחון של כל אחד מבני המשפחה, ובאובדן של קשר שיכל להיות משמעותי ובעל ערך רב. מאחר וסטיגמת הכבשה השחורה מתבססת בדרך כלל לאורך שנים ארוכות, ומוטמעת באופן עמוק בתפיסותיהם והתנהגותם של כל בני המשפחה, לא קל להביא לשינוי בהקשר זה. יחד עם זאת, הצעד הראשון לשינוי הוא בהבנה כי תפיסת בן משפחה ספציפי ככבשה שחורה היא בדרך כלל תפיסה מוטעית ומוטה, אשר נוצרה על רקע צרכיה הפסיכולוגיים של המערכת המשפחתית ולא על סמך בעייתיות אובייקטיבית של אותו בן משפחה. הצעד השני הוא בדיקה מעמיקה וכנה וניסיון להבחין בין התנהגויות בעייתיות של ממש של בן המשפחה לבין התנהגויות המהוות תגובת נגד לדחייה המשפחתית, או בחירה באורח חיים השונה מזה של בני המשפחה האחרים. במקרה השני, כדאי לבחון ברצינות האם הנתק והתפיסה השלילית אכן מוצדקים.

ומה אם אתם עצמכם מקוטלגים ככבשה השחורה שלך המשפחה? אם נקלעתם למצב קשה זה, אך אתם עדיין מעוניינים בחידוש ושימור הקשר עם המשפחה, ניתבת בפניכם משימה לא פשוטה. ראשית, כדאי לנסות ולזהות את התנהגויות וגישות שלכם אשר משמרות את הנתק והתפיסה השלילית, גם אם אלו לגיטימיות בעיניכם לאור מטעני העבר. כך, למשל, עמדה תובענית ותוקפנית עמדה כלפי ההורים עלולה לשמר אתכם בעמדת הכבשה השחורה גם אם מקורה בשנים של קיפוח בלתי הוגן ביחס לאחים אחרים. בנוסף, כדאי להקדיש מחשבה ולהבחין בין היבטים באורח חייכם אשר עליהם אינכם מוכנים לוותר גם אם מחירם הוא עמדת הכבשה השחורה (למשל, אמונה דתית או נטייה מינית) לבין עמדות והתנהגויות אשר אתם מוכנים להשקיע מאמץ כדי לשנות (למשל, התפרצויות זעם בבגרות או תלות כלכלית בהורים). במקביל, כדאי להשקיע בחידוש הקשרים עם בן או בני משפחה אשר עמדתם שלילית פחות ולהיעזר בהם לחידוש הקשר עם המשפחה.

חשוב לציין כי בין אם אתם ממוקמים בעמדת הכבשה השחורה ובין אם אתם ממוקמים בין "הכבשים הלבנות" - מדובר בתהליך לא פשוט המצריך גמישות רגשית ומחשבתית ונכונות למאמץ ולשינוי פנימי והתנהגותי. בהתאם, משפחות אשר נקלעות למצב זה פונות לא פעם אל טיפול משפחתי אשר יכול לסייע בזיהוי ושינוי הדינמיקות אשר הביאו לנתק והמתיחות ביחסים. בכל מקרה, תהליך זה יכול להביא בסופו של דבר לכך שתרוויחו מחדש בן משפחה.

תחומי מומחיות:
משפחה

אנשי מקצוע בתחום

משפחה

עוד מאמרים שיעניינו אותך