תפריט נגישות
חיפוש

האם אני בדיכאון?

האם אני בדיכאון?

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

כולנו חווים מדי פעם תקופות קשות, בהם אנו מדוכדכים במידת מה. אך כיצד ניתן לדעת האם הדכדוך ומצב הרוח הירוד הוא למעשה דיכאון? האם מדובר בתקופה שתעבור או במצב הדורש עזרה חיצונית על מנת שלא תגרם התדרדרות?

מה זה דיכאון?

דיכאון הנו אחת מההפרעות הנפשיות הנפוצות ביותר. הוא נפוץ כל כך, עד שלעיתים משווים את התפוצה הרחבה שלו בחברה המערבית לתפוצתה הרחבה של השפעת. עם זאת, דיכאון הנו בעל השלכות משמעותיות ומי שמתמודד עימו עלול לסבול מאד מהקשיים הכרוכים בו.

הביטויים לדיכאון יכולים להיות שונים, כמו למשל: עצבות, רגזנות, תחושת חוסר הנאה ממושכת, שינויים בתאבון (עלייה או ירידה משמעותית במשקל), ירידה בחשק המיני, אי שקט, שינויים בשינה וכן הלאה. לא אצל כל חולה מופיעות כל התופעות, אבל תסמיני דכדוך ואובדן עניין בפעילויות ותחומים שהיו בעבר מהנים או מעניינים הם תסמינים המאפיינים את המחלה ויש לחוות לפחות אחד מהם על מנת שיעלה החשש שהאדם סובל מדיכאון.

איך ניתן לזהות שאני בדיכאון?

אם לאורך לפחות שבועיים הנך סובל ממצב רוח ירוד ועקבי, שאינו משתנה במהלך רובו המכריע של היום, אם בפרק הזמן הזה איבדת עניין והנאה ממרבית הדברים שבעבר היו עבורך מהנים או מעניינים, כדאי לבחון האם הנך סובל מסימפטומים נוספים המרמזים על דיכאון:

  • פסימיות
  • עצבנות
  • הפחתת העניין וההנאה ממפגשים חברתיים
  • עליה או ירידה בתיאבון ובמשקל
  • שינויים משמעותיים בשינה – נדודי שינה או עייפות מתמשכת ומוגברת
  • קשיי ריכוז
  • ירדה בחשק המיני
  • תחושת אי שקט
  • היעדר אנרגיה
  • עצב
  • תחושת אשמה
  • תחושת חוסר ערך
  • ריבוי מחשבות שליליות
  • מחשבות על מוות

כאמור, לא כל התסמינים מופיעים אצל כל אחד. יתרה מכך, התסמינים מרמזים על קיום דיכאון רק במידה והם לא היו קיימים לפני התקופה הקשה (כך למשל, אם אדם הינו בעל חשק מיני נמוך מלכתחילה, קיומו של חשק מיני נמוך לא יהווה סימפטום לדיכאון).

לא די באבחון עצמי של דכאון על פי הסימפטומים המוכרים. על מנת לוודא שהתחושות הקשות אכן נובעות מדיכאון ולא מסיבה אחרת, כדאי לפנות לאיש מקצוע – פסיכולוג או פסיכיאטר, שיבצע ראיון קליני ויבחן האם אכן הסבל הנפשי הרב נובע מדיכאון.

כיצד ניתן להתמודד עם דיכאון?

אם הנך מתמודד עם דיכאון או חושש שזה המצב, כדאי לפנות לטיפול אצל איש או אשת מקצוע בהקדם, שכן לדיכאון ישנה נטייה לשמר את עצמו ואף להחריף לאורך החודשים הראשונים. זאת ועוד, מחקרים שונים הצביעו על כך שככל שהטיפול בדיכאון הנו מהיר יותר – הסיכוי להישנות הדיכאון בעתיד קטנה. כמו כן, לעיתים קרובות דיכאון יוצר פגיעה בתחומי החיים השונים של הסובלים ממנו, למשל במערכת היחסים הזוגית, בעשייה המקצועית ואפילו בתפקוד ההורי. פניה לטיפול יכולה לסייע בהפחתת ההשלכות השליליות של ההפרעה על היבטי החיים השונים.

סוגי הטיפולים בדיכאון

טיפול תרופתי – שיטה טיפולית נפוצה ויעילה. כדורים נוגדי דיכאון מובילים להקלה בתסמינים הדיכאון.

טיפול נפשי דינמי – טיפול פסיכותרפי בדיבור, המכונה טיפול דינמי או טיפול פסיכודינמי, במהלכו מבקשים המטפל והמטופל לברר מה הם הגורמים הנפשיים וגורמי החיים העמוקים שגרמו להתפרצות הדיכאון. טיפול דינמי מבקש ליצור שינוי עמוק במנגנונים הנפשיים שאותרו כיוצרים ומשמרים את הדיכאון.

טיפול נפשי קוגניטיבי התנהגותי – במהלך טיפול התנהגותי קוגניטיבי מבקשים לגלות מה הם דפוסי המחשבה והפעילות שיוצרים ומשמרים בהווה את הדיכאון, ואז לשנות אותם.


ממחקרים עדכניים ניתן לראות ששילוב בין טיפול תרופתי לטיפול נפשי מאפשרים מענה מהיר, מעמיק ובעל השפעה לטווח הארוך על מרבית מקרי הדיכאון. במקרים בהן טיפולים אלו אינם משפיעים – פסיכיאטר או פסיכולוג יוכלו להפנות את המטופל לטיפולים אחרים בעלי יעילות גבוהה בקרב המתמודדים עם דיכאון שלא הגיבו לטיפולים דלעיל.

 

תחומי מומחיות:
אבחון פסיכולוגי ,דיכאון

אנשי מקצוע בתחום

דיכאון

עוד מאמרים שיעניינו אותך