תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

עושים סדר: מתי פונים לאבחון דידקטי, פסיכודידקטי או אבחון קשב וריכוז

עושים סדר: מתי פונים לאבחון דידקטי, פסיכודידקטי או אבחון קשב וריכוז

צוות בטיפולנט

איתי, בן 8, הוא ילד אינטליגנטי וחברותי אשר עד לגילאי בית הספר היה ה"כוכב של הגן": מצחיק, מתחבר בקלות, אהוב על הילדים והגננות כאחד. עם הכניסה לכיתה א', שהתרחשה במקביל לגירושי הוריו, חל שינוי משמעותי: איתי, שיכול להתרכז במשך שעות בציור או משחק מחשב, משתעמם בכיתה, מסרב לשתף פעולה עם הוראות המורים (חוץ מהמורים לספורט ואומנויות) ומציק לילדים היושבים סביבו. בהתאם, הוא מתקשה לרכוש מיומנויות חשבון וקריאה בסיסיות ומתחמק באופן קבוע מהכנת שיעורי הבית.

לא צריך להיות מאבחן מוסמך כדי לזהות שהשתלבותו של איתי במערכת הבית ספרית אינה מוצלחת, אך איתור הגורמים לקשייו הם משימה מורכבת יותר. כיום קיימים מספר סוגי אבחונים אשר נועדו לסייע באיתור גורמי הקושי. מה ההבדל בין אבחון דידקטי לפסיכודידקטי? מתי פונים לאבחון הפרעת קשב וריכוז? כל התשובות.

מתי יש צורך באבחון?

הצורך באבחון מתעורר כאשר קיימים קשיים לימודיים אשר הגורמים להם אינם ברורים, ו/או כאשר קיים פער בין רמת המשכל והתפקוד השוטף לעומת הביצועים הלימודיים. קשיים אלו עשויים לנבוע מגורמים שונים למשל הפרעות קשב וריכוז או ליקויי למידה כלשהם, קושי חיצוני אובייקטיבי (היעדרות ממושכת עקב מחלה, עולה חדש שטרם למד את השפה) וגורמים רגשיים כהיעדר מוטיבציה, חרדות למניהן דיכאון וכן הלאה. האבחונים השונים מייצרים תמונה מקיפה של נקודות החוזק והחולשה והגורמים לקשיי הילד, וכך מאפשרים להתאים לילד את תוכנית ההתערבות המתאימה ביותר לצרכיו.

מה הן אפשרויות האבחון במקרה של קשיים לימודיים?

קשיים לימודיים עשויים לנבוע, בין השאר, מקשיים מוטוריים, התפתחותיים וחוסר בשלות לכניסה לבית הספר. קשיים הנובעים מגורמים אלו מתגלים בדרך כלל עוד טרם הכניסה לבית הספר באמצעות אבחון מוטורי, אבחון התפתחותי וכן הלאה. לאחר הכניסה לבית הספר נפוצים שלושה סוגי אבחונים: אבחון דידקטי, אבחון פסיכודידקטי ואבחון קשב וריכוז.

אבחון דידקטי

מהו אבחון דידקטי ומה הוא נותן? אבחון דידקטי הוא אבחון המתמקד באיסוף מידע על יכולותיו וקשייו הלימודיים של הילד. האבחון נערך בדרך כלל על ידי מורות להוראה מתקנת אשר הוכשרו גם לאבחן. האבחון מספק מידע הן על ביצועיו של הילד במיומנויות נרכשות (חשבון, קריאה) והן על יכולותיו בתחומי תפיסה, זיכרון, מוטוריקה עדינה, שפה, תפיסה חזותית ועוד. בנוסף, האבחון נותן מענה ובוחן לקויות למידה ספיציפיות בתחומי אנגלית ומתמטיקה, במידה ומתגלה בהם קושי. תוצאות האבחון הדידקטי מאפשרות לקבוע האם קיימות לקויות למידה המשפיעות על ההישגים, ובהתאם לתוצאות להמליץ על מתן הקלות בבחינות ו/או הפנייה להוראה מתקנת ולשיטות לימוד ספציפיות.

מתי כדאי לפנות לאבחון דידקטי? לאבחון הדידקטי כדאי לפנות כאשר ברור למדי שהקשיים אינם נובעים ממקור רגשי או מרמת אינטליגנציה נמוכה מהממוצע, ו/או כאשר יש צורך בהבנה מעמיקה של הקושי בתחום מסוים (קריאה, אנגלית).

מה האבחון הדידקטי אינו מספק? אבחון דידקטי מתמקד ביכולות והקשיים הלימודיים ואינו מספק תמונה על השפעתם של קשיים רגשיים או הפרעות קשב וריכוז. עם זאת, מאבחן מנוסה יוכל לזהות סימנים מחשידים ולהמליץ על פניה לאבחון רגשי או לאבחון הפרעות קשב וריכוז.

אבחון הפרעות קשב וריכוז

מהו אבחון הפרעות קשב וריכוז ומהו נותן? הפרעות קשב וריכוז נובעות משינויים קלים במבנה המוח אשר משפיעים על היכולת להתרכז ולשמר קשב לאורך זמן ועל היבטים מוטוריים, רגשיים והתנהגותיים. אבחון הפרעות קשב וריכוז מתבצע על ידי נוירולוגים או פסיכיאטריים המתמחים בתחום וכולל דיווח סובייקטיבי של הילד והוריו ומדדים אובייקטיביים המתייחסים להיבטים כזמן תגובה, זיכרון, יכולת שמירת הקשה לאורך זמן ועוד.

מתי כדאי לפנות לאבחון הפרעות קשב וריכוז? מספר סימנים מצביעים על הצורך באבחון קשב וריכוז: קושי בריכוז ונטייה להסחות דעת, קושי לשמור על קשב לאורך זמן, רשלנות ושכחנות, קשיי התארגנות, דברנות ו/או תנועתיות מוגברת וקשיים חברתיים על רקע הצקות, האשמות, "הידחפויות" וכד'.

מה אבחון הפרעות הקשב והריכוז אינו מספק? אבחון הפרעות קשב וריכוז כשמו כן הוא - אבחון המתמקד בזיהוי לקויות קשב וריכוז ואינו מתמקד בקשיים רגשיים או ליקויי למידה, אשר כמובן עשויים אף הם להתקיים לצד הפרעת הקשב והריכוז.

אבחון פסיכודידקטי

מהו אבחון פסיכודידקטי ומה הוא נותן? אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון המשלב בין הערכת תפקודי למידה (בדומה לאבחון הדידקטי), מבחן למדידת האינטליגנציה ומבחנים המאפשרים התבוננות גם על היבטים אשיותיים ורגשיים. האבחון נערך בדרך כלל על ידי פסיכולוגים חינוכיים וכולל מבחני תפיסה, יכולות לימודיות, זיכרון וכד' המאפשרים לקבוע את מנת המשכל ולהעריך את התפקוד הלימודי. כמו כן, אבחון פסיכודידקטי כולל מבחנים השלכתיים המאפשרים ללמוד על עולמו הפנימי של הילד ועל גורמים רגשיים העשויים להשפיע על קשיי הלמידה (למשל, דימוי עצמי נמוך או רמת חרדה גבוהה).

מתי כדאי לפנות לאבחון פסיכודידקטי? אבחון פסיכודידקטי מומלץ כאשר יש חשש כי מנת משכל נמוכה מהממוצע משפיעה על הקשיים הלימודיים ו/או כאשר יש חשש לאי התאמה של התלמיד למסגרת החינוכית. כמו כן, אבחון זה מומלץ כאשר מאורעות חיים או התנהגותו של הילד מצביעים על האפשרות להשפעת גורמים רגשיים (למשל, ילד שחווה משבר נפשי עקב אובדן או גירושי הורים, ילד מבודד ודחוי חברתית).

מה האבחון הפסיכודידקטי אינו מספק? ביחס לאבחון הדידקטי, האבחון הפסיכו-דידקטי מציע תמונה מפורטת פחות של נקודות החוזק והחולשה הלימודיות, ואינו מאפשר התמקדות מעמיקה בתחום קושי מסוים. בהתאם, האבחון אינו מלווה בדרך כלל בהמלצות להוראה מתקנת. אבחון פסיכודידקטי אף אינו מאפשר אבחון הפרעות קשב וריכוז, אך מאבחן החושד בקיומן יפנה את הילד להמשך אבחון ספציפי לתחום.

אנשי מקצוע בתחום

אבחון פסיכודידקטי

עוד מאמרים שיעניינו אותך