תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מחפשים טיפול? כך תבחרו פסיכולוג

מחפשים טיפול? כך תבחרו פסיכולוג

צוות בטיפולנט

זהו: החלטת שיותר זה לא יכול להימשך כך. אחרי מאמצים רבים שהשקעת וניסיונות רבים שניסית - אתה מרגיש שאינך מצליח להתגבר בכוחות עצמך על הקשיים הרגשיים, ההתנהגותיים ו/או הבין אישיים שגורמים לך לכל כך הרבה תסכול וכאב. אבל גם אחרי שהחלטת שאתה זקוק לעזרה מקצועית אתה ניצב בפני משימה לא פשוטה: איזה סוג טיפול מתאים לקשייך? איך לבחור מטפל מתאים מבין מאות אנשי המקצוע המציעים שירותים טיפוליים?

איך יודעים שיש צורך בטיפול?

ההחלטה לפנות לטיפול פסיכולוגי היא החלטה אישית, מאחר ואנשים שונים במידת נכונותם ורצונם להיעזר באחרים בכלל ובאנשי מקצוע בפרט. עם זאת, כאשר קיימת מצוקה רגשית ממושכת, פגיעה תפקודית או פער משמעותי בין מציאות חייו של האדם לבין שאיפותיו וציפיותיו מעצמו - עשוי טיפול נפשי לסייע.

איך בוחרים פסיכולוג?

כיצד אתה בוחר מורה פרטי, מסעדה או חברת טיולים מאורגנים? סיר להניח כי בחירתך מונחית על ידי שיקולים כצרכיך הספציפיים, עלויות כלכלית והמלצות שקיבלת. במובן מסוים יש לבחור פסיכולוג באותו האופן, תוך התייחסות לגורמי הפנייה לטיפול, גורמים טכניים והמלצות על שיטת טיפול או מטפל מסוים:

איזה שיטת טפול מתאימה לי?

הפסיכולוגיה המודרנית מציעה מגוון שיטות וטכניקות טיפוליות. מחקרים רבים עסקו בהשוואת יעילותן של הגישות השונות, וחלק מן השיטות אכן נמצאו כיעילות יותר בטיפול בקשיים מסוימים (למשל, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי הוא הטיפול הפסיכו-תרפויטי היעיל ביותר להפרעה אובססיבית קומפולסיבית). עם זאת, אף אחת מהגישות לא נמצאה כטובה יותר באופן גורף ובמרבית הקשיים ניתן לטפל באמצעות כל אחת מהן. ישנן שלוש נקודות מרכזיות המבחינות בין סוגי הטיפולים:

כמה זמן ימשך הטיפול? טיפול פסיכולוגי עשוי להיות קצר מועד וממוקד (3-12 חודשים בד"כ) או ארוך טווח. טיפולים קצרי מועד מיועדים לבעיות נקודתיות המשפיעות על היבט חיים מסוים (התקפי חרדה, קשיים מיניים) ואילו טיפולים ארוכי טווח מיועדים להשגת תובנות ושינויים אישיותיים ורגשיים מקיפים ומעמיקים יותר.

מי ישתתף בטיפול? טיפול פסיכולוגי מציע מענה לפרטים, זוגות ומשפחות. כאשר הקשיים נובעים מקשיים במערכת המשפחתית או הזוגית עשוי טיפול זוגי/משפחתי להביא לשינוי משמעותי, מאחר והוא מתייחס לא רק לפרט/פרטים הסובלים אלא לאינטראקציות המתרחשות במערכת כולה. לעיתים מתקיים טיפול זוגי/משפחתי במקביל לטיפול פרטני של אחד או יותר מבני המשפחה (למשל, טיפול פרטני ומשפחתי במקביל לנערה אנורקטית, טיפול זוגי מיני במקביל לטיפול אישי לאישה הסובלת מטראומה מינית).

על איזה גישה יתבסס הטיפול? קיימות גישות ושיטות טיפוליות רבות, אך באופן כללי ניתן להבחין בין טיפולים המבוססים על הגישה הדינאמית לטיפולים המבוססים על הגישה הקוגניטיבית התנהגותית. טיפולים דינאמיים יתמקדו באירועי העבר, במערכות יחסים קודמות ובתהליכי פסיכולוגיים מעמיקים ומקיפים. טיפולים קוגניטיביים התנהגותיים יתמקדו בזיהוי ונטרול דפוסי חשיבה והתנהגות בלתי יעילים. באופן טבעי, שני סוגי הטיפולים ישתמשו באמצעים ובגישות העומדים בבסיסן להקלה על מצוקה נפשית ושיפור התפקוד ותחושת השיפוק והרווחה האישית.

איך אני יודע שהטיפול שבחרתי באמת מתאים לי?

כמה פעמים זה כבר קרה לך: שמעת על הבחור רק דברים טובים, הוא נראה לא רע והשיחה זרמה, ועדיין הרגשת שזה פשוט לא זה? כמו בעולם הדייטים, גם בעולם הטיפולים ישנה השפעה רבה לכימיה בין המטפל למטופל - מחקרים רבים מצביעים על כך שאיכות הקשר הנוצר בן המטפל למטופל משפיעה על תוצאות הטיפול אפילו יותר מגישת וטכניקת הטיפול. בהתאם, יש להתייחס למפגשים הראשונים עם הפסיכולוגי כאל "דייטים ראשונים" בהם ניתן לבחון האם יש התאמה: האם את חשה בנוח מול המטפל, האם גישתו אינה מתנשאת/מאשימה וכד', האם הוא מספק תשובות ברורות לגבי האמצעים שינקטו כדי לעזור לך.

חשוב להדגיש כי כל שאלה הנוגעת להכשרתו וגישתו המקצועית של המטפל היא לגיטימית, וכך גם שיתוף המטפל בתהיות והתלבטויות לגבי מידת יעילותו של הטיפול.

ואחרי כל זה: איפה מוצאים פסיכולוג מתאים?

טיפולים מוזלים או ללא תשלום ניתן לקבל במרפאות ציבוריות, קופות החולים ותחנות לטיפולים משפחתיים, אך יש לקחת בחשבון זמן המתנה ממושך והיעדר גמישות בבחירת המטפל (לרשימת המרכזים המציעים טיפוליים פסיכולוגיים). פניה לפסיכולוג המטפל בקליניקה פרטית כרוכה אמנם בעלות גבוהה יותר אך מאפשרת גמישות וטווח בחירה רחב יותר.

לסיוע בבחירת פסיכולוג מתאים ניתן לפנות אלינו:

אינדקס אנשי מקצוע - מאות מטפלים מכל רחבי הארץ מציגים את פרטיהם המקצועיים.

פורום פסיכולוגיה - פורום המציע הכוונה ראשונית בבחירת הטיפול המתאים לכם.

ועוד כמה טיפים....

המלצות זה הרבה, אבל לא הכל: גם אם הגעתם למטפל על סמך המלצות חמות, הוא לא בהכרח המטפל המתאים לכם! אם אין כימיה - המשיכו לחפש.

בוא נדבר על זה: לא בטוח שהטיפול עוזר לך? מרגיש תקוע בטיפול? כדאי לשתף את המטפל ולבדוק איתו את הגורמים לתקיעות

ששש... חובת סודיות: לא משנה אם פנית לטיפול באופן פרטי או דרך השירות הציבורי - על המטפל חלה חובת סודיות על פי חוק, אלא אם מדובר בהתעללות בקטין או איום על חייו של אדם אחר.

לא רק ראובן דגן: פסיכולוגים קליניים הם אמנם המזוהים ביותר עם הטיפול הנפשי אך גם עובדים סוציאליים קליניים, מטפלים באומנות ופסיכיאטרים מציעים שירותי פסיכותרפיה (טיפול המבוסס על שיחה).

לא הצלחת? נסה שנית: גם אם טיפול אחד לא הביא לתוצאה מספקת, כדאי לנסות טיפול נוסף בשיטת טיפול אחרת או עם מטפל אחר.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול נפשי

עוד מאמרים שיעניינו אותך