תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך מפסיקים להיות ביישנים?

איך מפסיקים להיות ביישנים?

צוות בטיפולנט

אתה רוצה לגשת לבחורה על הבר אבל מתבייש. את מנסה לומר את דעתך בישיבת צוות אבל מרגישה איך הדם עולה לפנים שלך מרב פחד שתעשי ממך צחוק. במילים אחרות - סביר להניח שאת/ה מתמודד/ת עם ביישנות.

מרבית האנשים חווים אי נוחות ואי נעימות מסוימת בסיטואציות חברתיות מאתגרות וחדשות (דייט, ראיון, דיבור מול קהל), אך אנשים ביישנים מאוד עשויים להתקשות גם באינטראקציות יומיומיות כאינטראקציה עם מלצר בבית קפה, השתתפות בישיבה שגרתית במשרד, שיתוף בדעה נחרצת או תקשורת עם אנשים שההכרות איתם מוגבלת.

ביישנות נובעת משילוב בין נטייה מולדת, היבטים אישיותיים והתנסויות עבר. היבטים אישיותיים המתבטאים בנטיית ביישנות יכולים להיות פרפקציוניזם וציפיות עצמיות מוגזמות ("עדיף לא לפתוח את הפה אם אין לי משהו ממש חכם להגיד"), דימוי עצמי נמוך, רמת חרדה גבוהה וכן הלאה. התנסויות עבר שליליות באינטראקציות חברתיות עשויות להביא להתפתחות ביישנות גם כן, מאחר ובמקרים אלו עשויה להירשם חוויה שלילית המקשה על כניסה ספונטנית ונינוחה לאינטראקציות נוספות.

שיטות טיפול אפשריות בביישנות

כדי לטפל בביישנות יש לזהות את דפוסי החשיבה אשר הביאו להתפתחותה ולהתקבעות שלה. מרבית האנשים המתמודדים עם ביישנות מוגזמת נוטים להחזיק באמונות ותפיסות שליליות לגבי אינטראקציות בין אישיות באופן שהופך אותן למאיימות ומעוררות מבוכה. כך, למשל, רבים מהביישנים מניחים כי קיים סיכוי גדול שדבריהם יענו בלגלוג/היעדר עניין/התעלמות וכי יש סיכוי סביר שיביכו את עצמם ויגרמו לעצמם נזק חברתי. זיהוי הנחות מוגזמות ובלתי רציונליות אלו, אשר מתקיימות פעמים רבות ברובד לא מודע, מביא פעמים רבות להקלה וירידה בחרדה המתעוררת באינטראקציה. כמו כן, ביישנים רבים נוטים להימנע מאינטראקציות המעוררות מבוכה ולכן מומלץ להתנסות באופן יזום בדיוק באינטראקציות אלו. התנסויות מסוג זה מאפשרות צבירה של חוויות אינטראקציה חיוביות באופן שתורם להפחתת הביישנות.

ניתן להתנסות בתהליכים אלו של זיהוי דפוסי חשיבה והתנהגות בלתי יעילים באופן עצמאי, אך אנשים רבים מתקשים לעשות זאת מאחר וביישנותם חזקה ומקשה עליהם להעז ולחשוף עצמם לאינטראקציות מאיימות. במקרים אלו מומלץ לפנות אל טיפול פסיכולוגי אשר מאפשר עיבוד של הקשיים והקניית מיומנויות התמודדות עם הביישנות.

תחומי מומחיות:
חרדה ,חרדה חברתית

אנשי מקצוע בתחום

חרדה חברתית

עוד מאמרים שיעניינו אותך