תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

הסכם שלום בית ולחלופין גירושין

הסכם שלום בית ולחלופין גירושין

נדב נישרי

זוגות רבים שנקלעו למשבר בזוגיות, מוצאים את עצמם בצומת קריטי הדורש מהם הכרעה לא פשוטה: האם להתגרש, על כל המשמעויות הכרוכות בכך, או האם להישאר ביחד ולנסות לתקן? להכרעה שיקבלו בני הזוג, כל אחד בנפרד ושניהם יחד, משמעויות דרמטיות על המשך חייהם וחיי ילדיהם.

בסיטואציות מורכבות מהסוג הזה, חוסר יכולת להגיע להכרעה מוחלטת הוא טבעי ואנושי. עבור זוגות אלו, שאינם בשלים לקבל החלטה סופית, קיים מנגנון ייחודי המשלב בין עולם המשפט לעולם הרגש ומאפשר לבני הזוג דרך יצירתית ליציאה מהמשבר. מנגנון זה הוא הסכם שלום בית ולחלופין גירושין.

הסכם זה מסייע לבני הזוג לפזר את הערפל סביב כל אחת מהאפשרויות העומדות בפניהם (שלום בית או גירושין), ובהמשך מאפשר להם לקבל החלטה מושכלת. לא פעם במהלך התהליך, לאחר שכל אחד מהצדדים מנסח את הרצונות והצרכים שלו, מתגלה תמונה מפתיעה, לפיה אחד מבני הזוג כלל לא רוצה להתגרש ואילו בן או בת הזוג שיזמו את הפרידה עשו זאת מתוך תחושה שאין אלטרנטיבה אחרת.

מהו הסכם שלום בית ולחלופין גירושין?

הסכם שלום בית ולחלופין גירושין הוא הסכם המושג במהלך תהליך גישור גירושין בו מנסחים בני הזוג כיצד הם רואים את חייהם המשותפים בעתיד. תהליך הגישור מאפשר שיח כן ופתוח, בו כל אחד מהצדדים יכול לחשוף את הפחדים, הכעסים, החרדות והתקוות שלו. בכך הוא מאפשר לבחון האם הפערים בין הצדדים אכן בלתי ניתנים לגישור ועשויים להוביל לפרידה, או שמא הם קטנים ממה שחשבו בתחילה, וכדאי להם לתת עוד הזדמנות לשיקום הקשר.

בסיום התהליך נכתב הסכם מפורט, המקבל תוקף של פסק דין, ומאפשר לבני זוג השוקלים להתגרש ודאות וביטחון בעתיד לבוא. ההסכם כולל שני חלקים:

1. חלק הגירושין – בו קובעים בני הזוג כיצד יראו חייהם אם יתגרשו.

2. חלק שלום הבית – בו קובעים בני הזוג מה נדרש כדי לשמור על הזוגיות ולמנוע גירושין.

למה צריך הסכם כזה?

הרציונל של ההסכם מבוסס על ההנחה שברגע ששיח הגירושין מונח על השולחן, קשה מאוד לעצור את גלגל השאלות והתהיות הנוגעות לאופן בו ייראו החיים לאחר הגירושין, ולהתמקד במחשבה על להישאר יחד. לכן, בכדי לאפשר לבני הזוג ניסיון אמיתי לשמור על הנישואין, גם לאחר שרכבת הגירושין יצאה מהתחנה, ההסכם מתמקד ביצירת ודאות ממשית עבור המשך הדרך.

הוודאות נוצרת מתוך מתן מענה לשאלות שעלולות לעורר חרדות ופחדים בקרב בני הזוג: שאלות הנוגעות לגידול הילדים, שאלות כלכליות, רפואיות, חינוכיות, גיאוגרפיות ועוד. מענה יסודי, מפורט וריאלי על כל אחת משאלות חשובות אלו, יפחית פעמים רבות מעוצמת החרדה ויקדם תחושה של ודאות ובהירות שתעזור ליצור שיח חיובי, ואף להוביל לפתרון מחלוקות ובעיות בקשר ההורי והזוגי.

ניסוח ההסכם – איך זה עובד בעצם?

תהליך גישור שמוביל להשגת ההסכם יכול להתחיל בשיח על פרק הגירושין או משיחה פתוחה על פרק שלום הבית. לרוב נהוג להתחיל דווקא בפרק הגירושין, בכדי לפזר את אי-הוודאות שעשויה להוביל לפחד מהחיים שלאחר הגירושין ומהתהליך עצמו. בנוסף, התחלה בפרק הגירושין תסייע לבני הזוג לקיים שיח ממקום נינוח ושקט יותר, שיאפשר להם לנסח את פרק שלום הבית דרך הסכמות משותפות.

שיח על פרק הגירושין

כמו בכל גישור גירושין, העיסוק בחלק זה כולל שיחות של המגשר עם בני הזוג (ביחד ובנפרד), ניסוח מטרות אישיות ומשותפות ומתן מענה לכלל הסוגיות הנוגעות להמשך חייהם בשני בתים נפרדים. 

לאחר שפרק זה נסגר בהסכמות בין בני הזוג, הקרקע הוכשרה להמשך שיח פתוח, מכבד וחיובי לגבי התנאים שצריכים להתקיים על מנת לשפר את הקשר ולהמשיך בחיי הנישואים.

שיח על פרק שלום הבית

במסגרת השיח על פרק שלום הבית, מעלה כל אחד מהצדדים את הרצונות והציפיות החשובים בעיניו. בצורה פשוטה וברורה קובעים לעצמם בני הזוג כללי התנהלות, שישמשו כעוגן לתהליך של יצירת מציאות זוגית והורית טובה יותר באותו הבית.

שיח זה כולל לא פעם התאמה יצירתית לצרכים של כל אחד מבני הזוג. לדוגמה, בני הזוג עשויים להגדיר באיזו תדירות ייצאו לפעילות זוגית בלי הילדים, איך ינהלו את משק הבית המשותף, איך תתנהל התקשורת היום יומית ביניהם, מהן הציפיות של כל אחד מהם על מנת שירגישו בנוח בזוגיות, האם הולכים לטיפול זוגי ואם כן אז לכמה זמן והיכן, מה קורה כאשר אחד מהתנאים בהסכם מופר ועוד.

מתי מסתיים התהליך?

תהליך הגישור מסתיים כאשר פרק הגירושין ופרק שלום הבית אושרו על ידי כל אחד מבני הזוג. ההסכמות שהושגו בתהליך מועלות על הכתב ומתורגמות להסכם כתוב. כך, לשני הצדדים יש תמונה ברורה לגבי כל אחת מהאפשרויות העומדות בפניהן בצומת החשוב אליו הגיעו. בשלב הסופי, לאחר שבני הזוג מאשרים את ההסכם, ניתן להעניק לו תוקף של פסק דין באמצעות בית משפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. באופן זה, ניתנת וודאות לבני הזוג, שעשויה להפחית חלק משמעותי מהכאב והמתח המתלווים למשבר זוגי, ולעיתים אף למנוע פרידה.

על הכותב – נדב נישרי

נדב נישרי, מגשר מומחה בגישור גירושין, ומחבר הספרים "להתגרש בשלום" ו"שותפות חדשה". https://www.nadavnishri.co.il/הסכם-שלום-בית-ולחלופין-גירושין/

תחומי מומחיות:
אימון זוגי ,גישור ,משפחה

אנשי מקצוע בתחום

גישור

עוד מאמרים שיעניינו אותך