חיפוש

חזרה לעבודה אחרי החגים- בשעה טובה או לא כל כך?

חזרה לעבודה אחרי החגים- בשעה טובה או לא כל כך?

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

אחרי שהתמודדנו עם הבישולים  והאירוח של המשפחה מהצפון, ואחרי שכבר לקחנו את הילדים לסרט, לספארי, לטיול ולסדנאת יצירה- נראה שהחזרה לשגרה קרובה מתמיד. עבור חלקנו מלווה החזרה לשגרה בהקלה אך עבור חלקנו מביאה החזרה לשגרת העבודה בלא מעט דכדוך ואי חשק.


Monday Blues של אחרי החגים?

הדכדוך ו/או אי הרצון המלווים את החזרה לעבודה אחרי תקופת החגים עשויים להיות מוכרים לרבים מאיתנו גם מתקופות של שגרה ללא חגים: המושג "Monday Blues" או "דיכאון יום א" בישראל, אשר נחקר כבר ב-1915, מתייחס לקושי בחזרה מסוף השבוע לשגרת העבודה השבועית. תסמיני "דיכאון יום א'" עשויים להתבטא בעצבנות, ירידה במצב הרוח וירידה בתחושות הסיפוק ושביעות הרצון הכללית אשר מתעוררים החל משעותיו האחרונות של הסופ"ש.
בהתאם, הצביעו מספר מחקרים על כך ששיעור הנסיונות האובדניים בימי שני גבוה משיעורו בשאר ימי השבוע וכי ימי שני מאופיינים בהיעדרויות רבות יותר מהעבודה. מאחר ותחושת הסיפוק ושביעות הרצון של העובד הם גורמים המשפיעים באופן ישיר על תפקודו, תפוקתו ומצב רוחו הכללי, העסיקה תופעת 'דיכאון יום א' חוקרים רבים.
מספר מחקרים הצביעו על קיומו של "מעגל מצב רוח שבועי" המתבטא בנטייה למצב רוח טוב במיוחד לקראת או במהלך סוף השבוע וירידה חדה ביום החזרה לעבודה. מעגל זה קשור לא רק בחוויה הפסיכולוגית אלא משפיע גם על מדדים גופניים: החזרה לעבודה עשויה להיות מלווה ברמת לחץ מסוימת אשר מביאה לשינויים פיסיולוגיים במערכת החיסונית ובהולכה העצבית. שינויים אלו, בתורם, עשויים להביא לשינויים במצב הרוח.
יחד עם זאת, 'דיכאון יום א' אינו עובדה מדעית קיימת אלא חוויה רגשית אשר בדומה לחוויות רגשיות רבות- מושפעת מתפיסותנו, ציפיותנו ופגיעותנו לתופעת ה"נבואה המגשימה את עצמה".
אך האם החזרה מתקופת החגים אל שגרת העבודה מלווה גם היא בסימפטומים של 'דיכאון יום א'? מספר מחקרים ניסו להשיב על שאלה זו.

הדעה הרווחת היא שחופשה מהעבודה ממלאה מצברים ומחדשת את האנרגיות והמוטיבציה. עם זאת, מחקרים אשר בחנו באופן שיטתי את השפעות החופשה הניבו תוצאות שונות: חלק מן המחקרים הצביעו על כך שאנשים אשר דיווחו על רמות מנוחה ורגיעה גבוהות יותר בחופשה דיווחועם החזרה לעבודה על תחושת סיפוק ועל פחות סימפטומים גופניים. מחקרים אחרים, לעומת זאת, הצביעו על היעדר השפעתן של חופשות על תחושת הרווחה הנפשית והסיפוק של העובדים. עם זאת, אחד הממצאים עליהם מסכימים חוקרים רבים הוא השפעתה המתפוגגת של החופשה: גם במקרים בהם הביאה החופשה לעלייה בשביעות הרצון ולירידה בתחושת השחיקה, השפעה זו התפוגגה תוך שבועות ספורים ומידת השחיקה ושביעות הרצון שבו לקדמותם.

ירון אלמוג, מתמחה לפסיכולוגיה תעסוקתית, פסיכותרפיסט ויועץ תעסוקתי בעל ניסיון בתחום יעוץ הקריירה, רואה בקושי לחזור לעבודה לאחר חופשה קושי נורמטיבי: "החופשה מוציאה אותנו מהשגרה והחזרה ממנה מחזירה אותנו למסגרת העבודה שבאופן טבעי היא פחות מלהיבה, חדשה ומרגשת מטיול בחו"ל או חופשה משפחתית. לאנשים רבים לוקח זמן להתחבר מחדש להיבטים האהובים והמספקים בעבודה ולהזכר בגורמים שהביאו לבחור בה מלכתחילה. הקושי יכול להיות משמעותי במיוחד כאשר אדם עובד במקום עבודה אשר אינו מספק עבורו ולתחושתו אינו מייצג את זהותו, כישוריו ושאיפותיו: במהלך חופשה אנו מרגישים פעמים רבות שלמים יותר עם עצמנו ובוחרים פעילויות אשר מייצגות אותנו באופן מדויק יותר. חזרה מחופשה לעבודה בלתי מספקת מחדדת את הפער בין מה שהיינו רוצים לעשות לבין המשרה שלנו בפועל ולכן עשויה להיות מתסכלת במיוחד".

למרות שדכדוך וחוסר חשק לחזור לעבודה לאחר חופשה מהנה הן תגובות טבעיות ונורמטיביות, חשוב להבחין בינן לבין קושי לחזור לעבודה שמקורו בשחיקה מצטברת. לדבריו של ירון אלמוג, תחושת כבדות וחוסר כוחות בחזרה לעבודה עשויה להצביע על קושי מצבי הנובע מהפער בין החופשה לשגרת העבודה. לעומת זאת, כאשר הקושי לחזור לעבודה נמשך לאורך זמן ומלווה בקושי להתעורר בבוקר, חוסר אנרגיות, ירידה בפרודקטיביות, חששות וחרדות הנוגעים לחזרה לתפקיד וכן הלאה-ייתכן ומדובר בקושי רחב יותר: "אם לאורך זמן לא מוצאים את ההלהבות ולא מצליחים להיזכר מה הביא לבחירה בעבודה המסוימת מלכתחילה- ייתכן ומדובר בשחיקה של ממש ולא רק בקושי מצבי נקודתי".

כמו כן, ירון אלמוג מציע מספר טיפים לחזרה קלה יותר לשגרה:
ניצול החופשה כמנוף לשיפור: פעמים רבות החופשה יוצרת ריחוק משגרת העבודה ומאפשרת להתבונן בתפקיד מהצד ולחשוב מה מפריע, מה מתאים ומה היינו יכולים לשנות כדי לשפר את תחושתנו בעבודה. כלומר, ניתן להשתמש בפסק זמן שיוצרת החופשה כאופציה לחידוש זווית הראייה באופן שיביא להתקדמות ושיפור.
להזכר מה משך אותי לתפקיד מלכתחילה: אחת הדרכים להתמודדות עם החזרה לשגרה היא להזכיר לעצמנו מדוע בחרנו בתפקיד ועל אילו צרכים הוא עונה. ברגע החזרה מהחופשה קל מאוד לשכוח את ההיבטים האלו אבל ההיזכרות בהם מקלה מאוד על ההתמודדות עם השגרה והאספקטים הפחות מעניינים ומספקים של התפקיד.
להביא את החופשה לעבודה: במובנים מסוימים החופשה נשארת איתנו גם כאשר אנחנו חוזרים לעבוד, אבל אפשר לשמר עוד יותר את התחושות והחוויות באמצעות דברים פשוטים כמו הצבת תמונה מהטיול על השולחן, הבאת מזכרת סמלית לצוות העובדים אחרי נסיעה לחו"ל וכן הלאה.
יוצאים לחופש גם ביום יום: רבים מהאנשים נהנים מהחופש שבתקופת החגים לאו דווקא בעקבות נסיעה לחו"ל או בילוי ייחודי אלא בזכות זמן האיכות עם המשפחה, האפשרות לקרוא ספר בנחת, טיול בצפון וכן הלאה. אחת הדרכים הטובות ביותר להימנע משחיקה היא שמירה על היבטי חיים אלו גם תוך שגרת העבודה ולא רק בימי החופש.


ביבליוגרפיה

Are the Monday blues all in the mind? The role of expectancy in the subjective experience of mood, By Croft, Giles P.; Walker, Anne E, Journal of Applied Social Psychology. Vol 31(6), Jun 2001, 1133-1145.
Moderating effects of vacation on reactions to work and domestic stress, By Strauss-Blasche, Gerhard; Ekmekcioglu, Cem; Marktl, Wolfgang, Leisure Sciences. Vol 24(2), Apr-Jun 2002, 237-249.
Measuring the Monday blues: Validation of a job satisfaction scale for the human services, By Koeske, Gary F.; Kirk, Stuart A.; Koeske, Randi D.; Rauktis, Mary Beth, Social Work Research. Vol 18(1), Mar 1994, 27-35

תחומי מומחיות:
ייעוץ קריירה