תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

היכן ניתן לבצע אבחון אוטיזם (תקשורת)?

צוות בטיפולנט

הפרעות על הרצף האוטיסטי באות לידי ביטוי בדפוסי התנהגות ותקשורת בתחום החברתי, הרגשי והקוגניטיבי. אנשי מקצוע נוהגים לומר ״אם פגשת אוטיסט אחד, פגשת רק אוטיסט אחד״ משום שההפרעה נראית שונה מאוד מאדם לאדם והיא נעה על ספקטרום רחב של רמת התפקוד הרגשי, ההתנהגותי, החברתי, התקשורתי והשפתי. קראו עוד על אבחון אוטיזם.

באבחון אוטיזם בקרב ילדים אבחון מוקדם הינו בעל חשיבות גבוהה. ראשית, הניסיון מראה כי ככל שמקדימים לטפל בילד כך ניתן יותר לסייע לו לחזור אל מסלול ההתפתחות התקין ולראות תוצאות טיפוליות טובות יותר. שנית, האבחון מסייע בקבלת זכויות וסיוע מרשויות המדינה, כמו כן הגשת האבחון בזמן לוועדות שיבוץ לגן או חינוך מיוחד המספקים סביבה לימודית מותאמת יותר לילד.

אנשי המקצוע הרשאים לאבחן מבוגרים באוטיזם שונים מאבחון של ילדים. בנוסף לכך, המדינה אינה רואה עצמה כאחראית על אבחון מבוגרים ולכן דרכי המימון שונות. לחצו על הכפתור מטה למידע נוסף. 

אבחון אוטיזם עבור מבוגרים

מי רשאי לאבחן ילדים באוטיזם? 

על פי חוזר המנכ״ל לאבחון ילדים על הרצף האוטיסטי, אבחון אוטיזם נקבע על ידי הסכמה משותפת של רופא ופסיכולוג בעלי הכשרה וניסיון מתאימים.

רופא בעל אחת מההכשרות הבאות:

א. פסיכיאטר ילדים ונוער
ב. מומחה בנוירולוגיה והתפתחות הילד
ג. רופא ילדים התפתחותי עם ניסיון עבודה של 3 שנים לפחות במכון מוכר להתפתחות הילד

פסיכולוג מאחד מהתמחויות הבאות:    

א. פסיכולוג קליני מומחה שיש לו הכשרה מוכחת בתחום הקליני של הילד
ב. פסיכולוג התפתחותי מומחה
ג. פסיכולוג שיקומי או פסיכולוג חינוכי מומחים - בתנאי שיש להם הכשרה מוכחת בתחום אבחון האוטיזם

*לפי חוקי האתיקה של הפסיכולוגים, במידה והפסיכולוג הינו מתמחה עליו להיות תחת הדרכה של מדריך מומחה כאשר על שניהם להיות חתומים על האבחון. קרא עוד - פנקס הפסיכולוגים.

היכן מבצעים אבחון תקשורת?

מכונים להתפתחות הילד

אבחון תקשורת עבור ילדים (0-18) נכלל בסל הבריאות ונמצא תחת אחריותן של קופות החולים במסגרת מכונים מוכרים להתפתחות הילד. 

תהליך הפנייה למכונים: בשלב הראשון על ההורים לגשת אל רופא הילדים שיבצע אבחון ראשוני ובמידת הצורך ינפיק הפנייה מתאימה לאבחון בהתפתחות הילד. בשלב השני, על ההורים והצוות החינוכי למלא טפסים ולשלוח למרכז התפתחות הילד בו הם מעוניינים לעבור את האבחון. רק לאחר שליחת הטפסים, צוות המכון יבחן את המקרה ויזמן את הילד והוריו לפגישות אבחוניות. בסופו של התהליך האבחנה שנקבעה תיכנס לתיק הרפואי של הילד.

שימו לב כי התורים במרכזי התפתחות הילד הינם ארוכים, לכן כדאי להתחיל את הפנייה מוקדם ככל הניתן.

מידע נוסף על פנייה למכונים והטפסים שיש למלא בפנייה (לחצו על הלוגו):

מרכזים לאבחון

<קיימים מרכזים ייעודיים לאבחון, ביניהם מעט ציבוריים, כמו המרכז לאוטיזם בבית חולים שמיר ומכון 'מראות' בתל אביב. 

מכונים פרטיים

מכונים פרטיים מציעים אבחון תקשורת עבור ילדים. פעמים רבות מאובחנים או הוריהם יעדיפו לפנות למכון פרטי בשל ההמתנה הארוכה לאבחונים במימון ממשלתי ו\או מחשש כי האבחנה שתתקבל תכנס אל התיק הרפואי. ככל הידוע לנו, המכון היחיד שמציע אבחונים במחיר מופחת הינו "בית אחד" הפועל בשיתוף עם העמותה לילדים בסיכון.

מאבחנים עצמאיים

ניתן לבצע אבחון תקשורת אצל פסיכולוג מומחה העובד בקליניקה עצמאית לפי רשימת המומחיות המוכרות שהוצגה מעלה. אם וכאשר נדרשת הכרה ברשויות המדינה, בדרך כלל המאבחן יפנה לרופא\פסיכולוג עמו הוא עובד על מנת להשלים את הדרישות לאבחנה הכוללת הסכמה של רופא ופסיכולוג. פעמים רבות הורים יעדיפו לפנות לאבחון אצל מאבחן פרטי בעקבות ההמתנה הארוכה במכונים, אי רישום האבחנה בתיק הרפואי, וכן המקצועיות הגבוהה של הפסיכולוג או הרופא אליו הם פונים בבקשה לאבחון או חוות דעת שנייה.

יש לך שאלה? תחום האבחון וההערכה הינו מורכב ורבים מוצאים את עצמם מתקשים להבין מהו האבחון הנדרש עבורם או עבור ילדיהם. אם נתקלתם בקושי להבין, ניתן לפנות אלינו בפורום פסיכולוגיה ולקבל הכוונה מקצועית מפסיכולוגית מומחית. שאל\י שאלה בפורום פסיכולוגיה

עדכון אחרון: 3.2023 אם מצאת מידע שאינו עדכני או חסר, ניתן לפנות אלינו במייל

תחומי מומחיות:
טיפול באוטיזם

אנשי מקצוע בתחום

טיפול באוטיזם

עוד מאמרים שיעניינו אותך