תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מציירים את הגבול: טיפול באמנות סביב קושי בקבלת גבולות

מציירים את הגבול: טיפול באמנות סביב קושי בקבלת גבולות

אסתי זיסמן - תרפיסטית מוסמכת באמנות

"גבולות? כן, זה בסיסי, זה נורא חשוב, ברור... "

נשמע מוכר? אם אתם הורים בישראל של המאה ה-21, סביר להניח ששמעתם, שיננתם וביטאתם את האמירה הזאת לא פעם ולא פעמיים. ואכן, היכולת להתמודד עם גבולות ולשאת תסכולים היא אחת היכולות החיוניות ביותר להשתלבותם החברתית והלימודית של ילדים ובני נוער: ילדים אשר מתקשים לדחות סיפוקים, להפסיד "בכבוד" ולהתפשר נקלעים לסכסוכים עם מורים וחברים בני גילם; מתבגרים אשר מתקשים להכיר בסמכות ולקבל את מרותם של הורים ומורים מצויים בסיכון גבוה יותר להתמכרויות והתנהגויות עברייניות. קשיים אלו מנבאים במקרים רבים גם קשיים בגילאי הבגרות, אשר מתבטאים, למשל, בהישגים לימודיים ותעסוקתיים ירודים, ובקשיים בתחום החברתי והבין אישי.

במקרים רבים, קשיים בקבלת גבולות מטופלים לאו דווקא באמצעות טיפול בילד אלא באמצעות מתן הדרכה להורים. ההדרכה מסייעת בהבנת הגורמים לקושי בהשמת הגבולות, וברכישת אסטרטגיות להשמת גבולות באופן שאינו מעביר לילד מסר של דחייה וענישה שרירותית. עם זאת, ברבים מהמקרים חוסר הגבולות של הילד או המתבגר נובע מקשיים עמוקים ויציבים או לחלופין - משפיע על חייו של הילד באופן שיוצר קשיים רגשיים. לדוגמא, דימוי עצמי נמוך עלול להביא לפריצת גבולות בניסיון "להרגיש הכי חזק", אך עלול להתקבע ולהתחזק עקב כשלונות חוזרים של הילד בשדה הלימודי או החברתי, אשר נובעים מהיעדר הגבולות. במקרים אלו כדאי לשלב בהדרכת ההורים גם טיפול פרטני בילד. הטיפול יכלול עיבוד ועבודה על היבטים רגשיים שונים וביניהם גם ההתמודדות עם גבולות, ובהיבט זה אתמקד במאמר הנוכחי.

על אף שהעמדה הטיפולית הבסיסית היא עמדה מכילה ומקבלת ולא עמדה "חינוכית", ילדים המתבגרים המתקשים להתמודד עם גבולות סובלים ונתקלים שוב ושוב בקשיים במערכות שונות (בית ספר, בבית, עם חברים ועוד), ולכן נושא הגבולות הוא חלק אינטגרלי מהתהליך הטיפולי.

בטיפול באומנות ובטיפול במשחק, כמו במרבית הטכניקות הטיפוליות, נושא הגבולות רלוונטי מעצם קיומם של גבולות ברורים למסגרת הטיפולית: יום קבוע, שעה קבועה, משך הפגישות הקבוע, ההתמדה, המחוייבות הדדית והברית הטיפולית המחייבת את שני הצדדים, יוצרים מסגרת וגבולות ברורים מלכתחילה. חוויה זו של מסגרת קבועה היא כשלעצמה חוויה מרגיעה וחדשה עבור ילדים ומתבגרים אשר חייהם מתנהלים לעיתים באופן כאוטי, חסר גבולות ברורים ונעדר מחוייבות לזמנים או מגבלות חיצוניות.

בעבודה הטיפולית עצמה לרוב אני נותנת לילד או המתבגר לבחור ולהחליט במה יעסוק. יש שטח מוגדר לעבודה, וריטואל ברור ומתווה גבולות: ניילון על השולחן או נייר גדול, כל החומרים מסודרים בסדר קבוע בפינות שונות. גם העמדה הטיפולית הקבועה שלי כמטפלת, אשר אינה תלויית מצב רוח/עייפות/חשק וכדומה, מקנה תחושת יציבות וביטחון הנובעות מההתכווננות הקבועה לצרכיו של המטופל.

לרוב המטופל הוא זה שבוחר אם ליצור לבד או במשותף, האם לשחק או במה לשחק, ביחד או לחוד, וכשאנחנו עוברים (אם עוברים) בין פעילויות - מקובל לסדר ולארגן את החדר לפני המעבר. סידור החדר וההתארגנות למעבר בין הפעילויות מהווה הזדמנות לדיון או התבוננות משותפת בהתנהלות המטופל מול גבולות: לרוב, הילדים או בני הנוער משתתפים במלאכת הסידור מתוך הזדהות אתי ומתוך רצון להיות שותפים לתהליך, אך כאשר המטופל מסרב להשתתף בסידור, אני משקפת את הסירוב ולעיתים מבררת את הגורמים לו. בדומה, כאשר ילד מזרז אותי לסדר ולהכין את הפעילות הבאה, שיקוף הרצון למצות ולהספיק כמה שיותר מאפשר למטופל להתבונן בקושי שלו להתמודד עם גבולות ומגבלות, ולהתנסות בדחיית סיפוקים בסביבה תומכת.

ברבים מהטיפולים בילדים הטיפול אינו כולל רק עבודת אמנות אלא גם משחק. משחקי הקופסא, בהיותם תחרותיים, טובים ומתאימים להנחלת כללים וגבולות מעצם חוקי המשחק, ומאפשרים לסייע לילד לזהות כיצד הוא מתארגן מול הגבולות וכיצד ניתן להתמודד איתם בצורה יעילה יותר. חלק מהילדים יתרגזו, ינסו לשנות את חוקי המשחק, לבקש הקלות, ולפעול באופנים שונים שיקנו להם יתרון. במידה ואני חשה שהילד אינו יכול לעמוד כלל בהפסד, אתן לו לנצח בהתחלה. לאט לאט, עם התקדמות הטיפול, אאפשר לעצמי לנצח תוך בדיקת יכולתו לעמוד בתסכול ותוך חיזוק ופיתוח יכולות ההתמודדות. לרוב, עם התחזקות הדימוי העצמי של הילד תתחזק גם היכולת לעמוד בפגיעה הנובעת מההפסד. חווית ההתאמה לצרכיו של הילד תוך התמודדות עם הכללים והגבולות המוצבים בחדר עצמו ומעצם קיומה של מגבלת זמן, מהווה תהליך טיפולי משמעותי אשר מביא לשינוי ביכולתו של הילד להתמודד עם גבולות. עם זאת, לב ליבו של התהליך והשינוי הוא הקשר שנוצר ביני לבין המטופל - קשר אשר נחווה כתומך, מיטיב ומכיל למרות, ואולי בגלל, גבולותיו הברורים.

היכנסו לקבלת מידע נוסף אודות תרפיה באומנות

על המטפלת - אסתי זיסמן

זיסמן אסתי תרפיסטית מוסמכת באמנות תל-אביב, 0544519969, [email protected]

אנשי מקצוע בתחום

טיפול באומנות

עוד מאמרים שיעניינו אותך