תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

8 כלים להתמודדות עם דיכאון של בן או בת הזוג

8 כלים להתמודדות עם דיכאון של בן או בת הזוג

צוות בטיפולנט

נראה לך שכבר ניסית הכל: תמיכה, דאגה, איומים, תשומת לב... ועדיין, שום דבר לא עוזר ואין שום שיפור בדיכאון של בן או בת הזוג שלך.

דיכאון של בן או בת הזוג עשוי להשפיע על מצבך הרגשי ועל מערכת היחסים הזוגית והמשפחתית. רגע לפני שאתה מתייאש ומאבד סבלנות, צוות בטיפולנט מציע לך 8 כלים שעשויים לעזור בהתמודדות:

1. זיהוי הדיכאון: אחד הצעדים המשמעותיים ביותר בהתמודדות עם הדיכאון הוא זיהויו ככזה, גם אם בן זוגך אינו מכיר במצב. ברגע שתזהה כי חוסר הסבלנות, חוסר האנרגיות, העצבנות, העייפות, הירידה בחשק המיני וכן הלאה הם תסמינים של דיכאון - תוכל להיות סבלני אליהם יותר.

2. דיכאון זה לא עניין של "כוח רצון": כפי שלא היית מאשים את בן/בת זוגך בכך שלקה במחלה גופנית, כך אין טעם להאשים אותו בכך שאינו מצליח להתגבר על הדיכאון. דיכאון נובע מגורמים ביולוגיים ופסיכולוגיים ממשיים והאדם המדוכא אינו מפונק, חלש או עצל, אלא זקוק לעזרה: האשמתו תגביר עוד יותר את תחושות היאוש וההאשמה העצמית ועשויה להביא להחמרה במצב.

3. פנייה לטיפול: טיפולים פסיכולוגיים ותרופתיים הוכחו כיעילים לטיפול בדיכאון באופן מחקרי ולכן כדאי להיעזר בהם. העבירו לבן הזוג מסר לפיו אתם תומכים בפנייה לטיפול וכי פנייה לעזרה מקצועית לא תגרע מערכו בעיניכם.

4. "זה תמיד אהבה": תמיכה היא אחד הגורמים המשמעותיים ביותר אשר מקלים על ההתמודדות עם הדיכאון ולכן נסו להביע אמפתיה והבנה לכאבו של בן הזוג.

5. "לא יכול להיות שאתה מאמין בשטויות האלו": פעמים רבות הדיכאון מלווה בתפיסות ואמונות אשר עשויים להראות למתבונן מהצד מגוחכים ולא הגיוניים. למרות זאת, חשוב שלא לבטל את תחושותיו של בן הזוג אלא להשתתף בכאבו על שהוא מרגיש כך. למשל, גם אם נראה לך מופרך לגמרי שבן זוגך חווה את עצמו ככישלון, אין טעם לומר לו "איזה שטויות, הרי הצלחת ב..." אמירות מסוג זה מחדדות את תחושת הערך העצמי הנמוך והבידוד שחווה האדם המדוכא בין כה וכה.

6. לא לנתק מגע: גם אם בן הזוג אינו מעוניין במגע מיני ואינו יוזם מגע אינטימי כבעבר, רצוי להמשיך ללטף, לחבק ולגעת בו באופן חברי ונעים.

7. להתייחס גם לדיכאון סמוי: אנשים רבים מאמינים שדיכאון אמיתי מתקיים רק אם חלה גם פגיעה תפקודית, אך חלק מהאנשים חווים דיכאון ויאוש גם כאשר הם מצליחים לשמור על רמת תפקוד סבירה. לכן, אם בן הזוג מדווח או נראה מדוכא כדאי להתייחס לכך ברצינות גם אם הוא מצליח לקום כל בוקר לעבודה....

8. לטפל גם בעצמך: ההתמודדות עם בן זוג מדוכא היא התמודדות מורכבת הצורכת לעיתים אנרגיות ומשאבים רגשיים רבים. לכן, חשוב שתדאג לא רק לבן הזוג אלא גם לעצמך: אל תוותר על פעילויות וקשרים חברתיים שחשובים לך, בקש עזרה מממשפחה וחברים אם רב מטלות הבית נופלות על כתפיך ובמידת הצורך - פנה לטיפול פסיכותרפויטי אשר ילווה אותך בהתמודדות הניצבת בפניך.

מקורות

דיכאון באוכלוסיה ההומו-לסבית/ קמרון הארדין ומארני הול, הוצאת אח 2001

What to do when someone you love is depressed: A practical, compassionate and helpful guide/ Golant Mitch& Susan, New York: Henry Holt, 1996

תחומי מומחיות:
דיכאון ,זוגיות

אנשי מקצוע בתחום

דיכאון

עוד מאמרים שיעניינו אותך