תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מי אומר אני אוהב אותך קודם? (ולמה?)

מי אומר אני אוהב אותך קודם? (ולמה?)

צוות בטיפולנט

את יוצאת עם מישהו כבר תקופה, מישהו שפחות או יותר הפך את עולמך: הכל פתאום נדמה לך בהיר וברור יותר, את לא יכולה להפסיק לחייך, לא מסוגלת להפסיק לחשוב על הבחור החדש בחייך ואת לא רוצה שהריחוף הזה מעל העננים ייפסק לעולם. זה נראה לך יותר מסתם סטוץ או חיבור לטווח קצר. הוא הבילוי האהוב עלייך וככל שאת מבלה איתו יותר זמן את מגלה שכל המחשבות והרגשות שלך מצביעים על דבר ברור אחד: מדובר באהבה.

הטקסט הבא מתייחס לזוגות בעלי נטייה הטרוסקסואלית בלבד, על אף שברור שקיים מגוון רחב של מערכות זוגיות בעלות נטיות מיניות וזהויות מגדריות שונות.

האם הגיע הזמן לומר "אני אוהבת אותך"?

למה בכלל להסס? למען האמת, יש בכך סיכון והדבר נכון לגבי גברים ונשים כאחד. בעודנו מתלבטים האם להצהיר על אהבתנו לרב אנו מריצים במוחנו תסריטים שונים ושואלים את עצמנו איך האדם האחר יגיב? מה ישיב? האם יחזיר באותו מטבע ויגיד "גם אני אוהב אותך"? או אולי יענה "אני עדיין לא שם" או גרוע מזה, פשוט יאמר "תודה"?

לרב אנחנו לא מדברים כבר בדייט הראשון על מחויבות או בלעדיות במערכת היחסים, ומי שירצה ליזום שיחה כזו עלול להימצא במקום פגיע מאוד. יתר על כן, האמירה "אני אוהב אותך" יכולה להיות נקודת מפנה חשובה בהתקדמותה של מערכת יחסים רומנטית. היא עשויה ליצור אינטימיות רבה יותר ולאפשר לנו לדמיין במשותף את העתיד ביחד. לעומת זאת, אמירה כזו יכולה גם להוות נקודת שבירה או מחסום לזוגיות. במקרה וצד אחד מביע אהבה אך הצד השני לא מרגיש כך עדיין, או מעוניין רק בקשר שטחי, הדגשת השוני ברגשות עשויה לעורר שיחה שתביא לסיומו של הקשר.

אז מי יוזם ראשון? ומתי?

תאמינו או לא, גברים הם אלו שנוטים להגיד "אני אוהב אותך" קודם. בעוד שנהוג לחשוב שנשים נוטות יותר לומר את המילים האלו, עדויות מחקריות מראות שגברים עושים זאת קודם ולמען האמת בפער די מפתיע: גברים מתוודים פי שלושה מנשים על אהבתם.

זאת ועוד, גברים מדווחים כי הם מבינים ומכירים ברגשות האהבה שלהם כלפי בנות זוגם מוקדם יותר מנשים. כך בעוד שנשים מעידות על עצמן שהדבר לוקח להן כמה חודשים, גברים מדווחים שתוך כמה שבועות בודדים בלבד הם לרב מבינים זאת. באופן ספציפי, עדויות מסוימות מראות שגברים מתחילים להרהר בהכרזת אהבתם 42 יום מוקדם יותר מאשר נשים.

למרות שגברים עשויים להגיד בקול רם את המילים "אני אוהב אותך" לעתים קרובות יותר, מחקרים חוצי-תרבות מראים שנשים יותר מושקעות באופן רגשי במערכות היחסים הרומנטיות שלהן מאשר גברים, במיוחד בחברות שוויוניות יותר מבחינה מגדרית. מכאן עולה השאלה: כשנשים וגברים אומרים "אני אוהב אותך", האם הם מתכוונים לאותו הדבר?

הקשר בין סקס לבין תזמון המילים: אני אוהב אותך

מומחי מערכות יחסים ביקשו לחקור את כוונותיהם הבסיסיות ביותר של זוגות על ידי התבוננות בתזמון אמירת "אני אוהב אותך" ביחס לעיתוי הפעילות המינית שלהם. זאת, מתוך מחשבה שזהו מקור די משכנע לזיהוי כוונותיהם האמיתיות ביחס למערכת היחסים, כלומר עד כמה הם מבטאים כנות ורצינות אחד כלפי השני. מנקודת מבט אבולוציונית מסוכן יותר עבור נשים מגברים לעסוק במין (היות וההשקעה שלהן בגידול ילד גדולה יותר). לכן, נשים נוטות לקחת על עצמן את תפקיד "שומרות הסף", בעוד גברים נוטים לעסוק במין באופן פעיל יותר.

בפרספקטיבה אבולוציונית בלבד, בהנחה כי עיתוי המילים "אני אוהב אותך" והשתתפות בפעילות מינית קשורים זה לזה, הצהרת אהבה על ידי גבר עשויה להיות טקטיקה אסטרטגית ליזימת מגע מיני. כלומר, מבחינה אבולוציונית, גברים עשויים להשתמש בוידוי של אהבה כדי לרמוז על מחויבות לטווח הארוך אשר תוביל לסקס. בהתאמה לזווית האבולוציונית, נשים נוטות להיות יותר סקפטיות לגבי וידויים מוקדמים של אהבה ומפרשות אותם כניסיונות לא רציניים לקבל אליהן גישה מינית. כמובן שבחברה המודרנית, בה אמצעי מניעה מאפשרים לנשים לנהל את הסיכוי להיכנס להריון, השימוש בהצהרת אהבה כאסטרטגיה ליזימת סקס יכול לשמש את שני המינים.

כלומר, כאשר וידוי אהבה מגיע לפני שהתרחש מגע מיני, יתכן והוא משמש את המתוודה על מנת להוביל לסקס. עם זאת, כאשר ההצהרה "אני אוהב אותך" נאמרת לאחר קיום יחסי מין, היא נחשבת כנה. הדבר מתיישב עם הממצא כי נשים נמצאו שמחות יותר בתגובה להצהרות רגש שהגיעו לאחר המין בהשוואה להצהרות שהגיעו לפניו. באופן דומה, נמצא כי גברים רבים שמחים כאשר נשים הצהירו על רגשותיהן לפני קיום יחסי מין, היות והם מפרשים את וידוי האהבה כסימן לכך שהסקס מתקרב ונמצא באופק.

אז מה כדאי לעשות?

העיתוי הטוב ביותר לומר "אני אוהב אותך" קשור בפשטות לשאלה – מה הייתם רוצים ממערכת היחסים שלכם. מן המחקר הנוכחי עולה כי כאשר גברים ונשים מעוניינים אחד בשני ונמצאים בזוגיות לטווח ארוך, הם בוודאי שמחים לקבל הצהרות אהבה גם לפני קיום יחסי מין, אבל מרגישים מאושרים יותר לקבל את שלוש המילים הנכספות אחרי הסקס.

לסיכום

כשאתם מתחילים להבין שהרגש שאתם חווים כלפי בן או בת הזוג שלכם הוא אהבה ומתלבטים האם לשתף את הצד השני בכך או לא, נראה שנכון יהיה להעריך תחילה האם שניכם מסכימים לגבי משמעות המילים 'אני אוהב אותך'. האם אתם שמים במרכז מערכת היחסים שלכם את הפן המיני, הרגשי, או את שניהם? ככל שתבינו מה מניע אתכם ומה מטרות הקשר שלכם, כך תוכלו להעריך תחילה מה תהיה ההשפעה של אותן מילים על מערכת היחסים שלכם.

מקורות

תקציר מאמר שנכתב ב- Psychology Today

על ידי: Theresa E DiDonato Ph.D:

Ackerman, J. M., Griskevicius, V., & Li, N. P. (2011). Let's get serious: communicating commitment in romantic relationships. Journal of Personality and Social Psychology, 100, 1079-1094

Harrison, M. A., & Shortall, J. C. (2011). Women and men in love: who really feels it and says it first?. The Journal of Social Psychology, 151, 727-736

Schmitt, D. P., Youn, G., Bond, B., Brooks, S., Frye, H., Johnson, S., ... & Stoka, C. (2009). When will I feel love? The effects of culture, personality, and gender on the psychological tendency to love. Journal of Research in Personality, 43, 830-846

תחומי מומחיות:
זוגיות

אנשי מקצוע בתחום

זוגיות

עוד מאמרים שיעניינו אותך