תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

פרק ראשון מהספר "EMDR: ברוכים הבאים למהפכה בעולם הטיפול הפסיכולוגי"

פרק ראשון מהספר "EMDR: ברוכים הבאים למהפכה בעולם הטיפול הפסיכולוגי"

טל קרויטורו

בעולם קימות עשרות ואף מאות שיטות לטיפול פסיכולוגי, אך יש רק שתי שיטות שארגון הבריאות העולמי מכיר בהן כמוכחות מחקרית לטיפול בטראומה. EMDR היא אחת מהן (טיפול קוגניטיבי התנהגותי היא השנייה). EMDR היא השיטה המהירה מבין השתיים והיא לא דורשת תרגול בין פגישות. המחקר מראה שבעזרת EMDR יש שיעור החלמה מפוסט-טראומה של 77-90% בתוך חמש עד שתיים-עשרה שעות טיפול. לכן בוצעו התאמות של השיטה גם לטיפול בדכאון, חרדה, פוביה ומגוון סוגיות פסיכולוגיות נוספות.

שמי טל קרויטורו, אני פסיכותרפיסטית, מדריכה מוסמכת ומטפלת מוסמכת ב-EMDR.

טל קרויטורו

לפני מספר שנים, כשעבדתי בקליניקה פרטית, הגיעה אלי בחורה צעירה דתיה לטיפול. היא פנתה מכיון שבמסגרת פגישת הכרות עם שידוך פוטנציאלי הבחור תקף אותה מינית. היא סירבה לשתף בכך אחרים, כי הדבר יפגע לא רק בסיכויי השידוך שלה, אלא גם של אחיותיה. מאותה סיבה היא סירבה גם לקחת תרופות. המדריכה עמה התייעצתי אמרה לי שבמקרה כזה מה שניתן לעשות זה פשוט להיות איתה בכאבה. זה לא היה מקובל עלי, זה נשמע לי "אימפוטנטי" מדי. הרי אם היתה כואבת לי הברך, לא הייתי רוצה ללכת לרופא שרק יהיה איתי בכאבי. סרבתי לקבל שעבור כאב נפשי יהיה צורך להסתפק במעט כל כך. חיפשתי אלטרנטיבות, ובמקרה תפס את עיני במדף ספרי הפסיכולוגיה הספר "ללא פרויד ללא פרוזאק" שכתב פסיכיאטר צרפתי. השם משך את תשומת ליבי - מעולם לא הייתי חסידת פרויד, והמטופלת סרבה לתרופות. שני פרקים בספר עסקו בשיטת EMDR, שמעולם לא שמעתי עליה – לא במהלך לימודי, לא בהכשרה במחלקה הפסיכיאטרית ובמרפאה לבריאות הנפש, אך לא יכולתי להתעלם מהמתואר: מחקר שבו כ-80% מהלומי הקרב החלימו תוך שלושה מפגשים של שעה וחצי (אני בזמנו טיפלתי במרפאה של משרד הבטחון – אנשים לא החלימו שם לא בשלושה מפגשים, לא בשלושה חודשים, לא בשלוש שנים, ולמעשה גם לא בשלושים שנים. הבן אדם היה נפטר לפני שהבעיה היה נפתרת). לעומת מה שלימדו אותי, המחקר שקראתי היה כמו מדע בדיוני, אבל ביררתי על כך עוד וגיליתי את גוף המחקר הגדול שעוסק בשיטה.

זה היה לפני שנים, ומאז אין לי מנוח... לא התקבל על הדעת מבחינתי שידע כזה יהיה קיים מחוץ לראש שלי ולא בתוכו... התחלתי ללמוד EMDR כמשוגעת, נעשיתי המטפלת המוסמכת הצעירה בישראל ותוך זמן קצר המדריכה המוסמכת הצעירה בישראל. מן הצד השני, כל כך קומם אותי שרובינו טרם שמענו על השיטה, עד שהתחלתי להשקיע גם בכך זמן רב. כתוצאה מכך, תוך מספר שנים הפכתי ממטפלת פרטית לרשת אזורית ולאחר מכן לרשת בפריסה ארצית, שמתמחה רק בטיפולי EMDR.

אחד הדברים שסברתי שעומד בפני הנגשת השיטה לקהל הרחב, היה מחסור בחומרי קריאה עליה. לא מצאתי ספר שפונה לקהל הרחב שעוסק ב-EMDR, אז נאלצתי לכתוב אחד... הסתבר שזו בעיה אוניברסאלית – יש כל כך הרבה ספרים באנגלית על EMDR – אבל אלו ספרים מקצועיים ממטפלים למטפלים, מעל הראש של המטופלים. זו הסיבה שהספר שלי נחטף לתרגום במגוון רב של שפות, ויצא לאור לא רק במערב אירופה וצפון ודרום אמריקה אלא גם ביפן.

לקריאת הפרק הראשון בספר לחצו כאן

לרכישת הספר לחצו כאן

עשרה תרגומים של הספר לשפות שונות

אנשי מקצוע בתחום

EMDR

עוד מאמרים שיעניינו אותך