תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

לא חייבים להרגיש שחיקה- טיפים ועצות להתמודדות נכונה

לא חייבים להרגיש שחיקה- טיפים ועצות להתמודדות נכונה

ענת תנעמי-שפרינצק, פסיכולוגית קלינית

הילדים כבר עזבו את הקן ומנהלים חיים עצמאיים, הקריירה שלכם כבר מבוססת ודורשת פחות השקעה ובכל זאת- אתם מוצאים את עצמכם רחוקים מאוד מהחלום על תקופת חיים שלווה ופנויה בה תוכלו להשקיע בתחביבים נשכחים, בזוגיות ובעיקר- בעצמכם. בני דור הסנדוויץ' מוצאים עצמם פעמים רבות מתמרנים בין טיפול בהורים מזדקנים שתלותם הולכת וגדלה לבין תמיכה בילדים הבוגרים שעדיין זקוקים לתמיכה כלכלית, רגשית או בניהול משק הבית (טיפול בנכדים, לדוגמא). כך, תקופת החיים שפעמים רבות אנו מדמיינים כשלווה ופנויה יותר הופכת אף היא לעמוסה ומאתגרת.
תשישות גופנית, פיזית ורוחנית ותחושת התרוקנות מצברים יכולים להעיד על שחיקה הולכת וגוברת. אם אתם מרגישים מצב של עייפות עקב שימוש רב באנרגיה, בכוח או במשאבים, בכדי למלא דרישות או ציפיות מוגזמות או שאתם חשים בחוסר חשק בולט וקושי לבצע מטלות יומיומיות, בהחלט יתכן שאתם סובלים משחיקה שנובעת מדרישות של בני המשפחה, מעומס עבודה או כל התנהלות הגורמת ללחץ. אפשר להתמודד גם אחרת:

זכרו כי אי אפשר להיות בסדר עם כולם. הציבו גבולות לעשייה שלכם ונסו לעמוד בהם. יידעו את הסביבה ואת הוריכם לגבי שעות המנוחה או הזמן הפרטי שלכם ובקשו שיכבדו זאת. אל תתביישו לבקש סיוע ולסרב לדרישות שלא תוכלו לעמוד בהם. רגשות אשם הם תחושות לגיטימיות וטבעיות אך זכרו שלא תמיד ישנו מאחוריהם בסיס אובייקטיבי ולכן לא כדאי שתעמיסו על עצמכם מטלות בגלל רגשות אשם.

תכננו את הזמן שלכם. ערכו רשימת מטלות שעליכם לבצע, לפי סדרי עדיפויות ובדקו האם יש מטלות שתוכלו להיעזר באנשים אחרים ו/או באמצעים טכנולוגיים כדי לבצען (קניות, תשלום חשבונות וכדומה).

חלקו את נטל המטלות בין שאר בני המשפחה והשתדלו לערב את בני המשפחה הגרעינית שלכם במידת האפשר במקביל אל תשכחו לפנות זמן לעצמכם, לבני הזוג שלכם ולילדים והקפידו לשמור עליו.

אל תישארו לבד עם הקשיים. בקשו סיוע בקרב המשפחה הקרובה שלכם, ערבו אותם, הפכו אותם לשותפים למאמץ כפי יכולתם. כך הם ירגישו מעורבים יותר ולא נטושים בגלל העומס ולכם יהיה נעים יותר לחלוק את המטלות עם בני משפחה אהובים.

טפלו טוב בעצמכם. הקפידו על תזונה בריאה, נסו לקבוע זמן למנוחה ולבילוי עם בני משפחה וחברים והקפידו לנהל מעקב רפואי גם לעצמכם. לחץ ומתח משפיעים רבות על הבריאות והזנחה יכולה להשפיע לא רק עליכם, אלא גם על האנשים שסומכים עליכם.

חפשו שיטות להרפיה, מנוחה והפגת מתחים. נסו ללמוד דרכים שיכולות לסייע להרפיה, כמו מדיטציה או תרגילי נשימה, ומצאו זמן במשך היום לתרגל אותם.

פנו זמן ביום לפעילות גופנית. נסו להשתמש בהומור כשיטה להפגת מתחים ומצאו זמן למנוחה במשך היום.

חפשו מסגרות תמיכה עבורכם. תוכלו לשאוב עידוד ולקבל עצות רבות משיחות עם אנשים המתמודדים עם מצבים דומים לשלכם, בנוסף, ארגונים רבים מקיימים קבוצות תמיכה לבני משפחה המטפלים בבן משפחה חולה.

כמו כן, ישנם פורומים וירטואליים המהווים מסגרות תמיכה אונליין לבני משפחות מטפלים. תוכלו גם לנהל בלוג וירטואלי שיהווה עבורכם מקום לפרוק קצת מהקשיים שתתמודדו איתם, לשתף בניסיונכם את הקוראים האחרים וליהנות מתגובותיהם התומכות. במידה ותרגישו צורך, אל תהססו לפנות לאיש מקצוע לקבלת עזרה מקצועית להתמודדות עם המעמסה הרגשית.

על המטפלת - ענת תנעמי שפרינצק

ענת תנעמי שפרינצק היא פסיכולוגית קלינית.

נייד: 0544-283683, קליניקה: השלושה 1א', פ"ת ויגאל אלון 157, תל אביב.

תחומי מומחיות:
ייעוץ קריירה

אנשי מקצוע בתחום

ייעוץ קריירה

עוד מאמרים שיעניינו אותך