תפריט נגישות
חיפוש

כלים להתמודדות עם משבר הקורונה

כלים להתמודדות עם משבר הקורונה

פורסם על ידי ד"ר שרון זיו ביימן

משבר הקורונה מביא עימו חרדה ודאגות רבות, שיבוש בחיי השגרה, בידוד, מתח כלכלי ובריאותי. עבור רובנו, המשבר נוטה להגביר את הדאגות, המתחים והמצוקות הנפשיות עמן התמודדנו עוד קודם לפריצת מגפת הקורונה. ניתן לשער, כי אם אנו חווים מתח במערכות יחסים קרובות עם בני זוג, ילדים והורים - מתחים אלו גוברים עתה, כאשר אנו שוהים יותר בבית תחת הלחצים המתגברים מבחוץ. באופן דומה, אם חווינו קודם לכן דאגה סביב פרנסה, מימוש עצמי או מציאת זוגיות – אל מול המשבר הנוכחי, אנו נותרים מחוברים עוד יותר לבעיות אלו. 

לצד חרדה ומתחים, המשבר יכול גם ליצור הפוגה מהתמודדויות השגרה המאתגרות, אשר כמו נגזרת עלינו מבחוץ. עבור חלקנו הזדמנות זו יכולה להחוות כמרחב לנשימה והקלה מבורכת. אין שום צורך להתבייש בכך או להימנע מלשתף בכך אחרים. עם זאת, גם אם מדובר בשינוי אשר מייצר הקלה, בכל מקרה מדובר בטלטלה מורכבת של חיי השגרה ולכן ייתכנו תנודות במצב הרוח ואתגרים בחוויית ההתמודדות.

מספר המלצות

במאמר הזה, ריכזתי עבורכם מספר המלצות להתמודדות עם משבר הקורונה, על הדאגה, הבידוד והלחצים שהוא מביא עמו. מי מכם שהינו הורה לילדים קטנים ויחוש שההמלצות הראשונות אינן רלוונטיות עבורו, יכול לעבור מיד לחלק העוסקה בהמלצות להורים לילדים.

ראשית, חשוב לזכור שהמשבר יחלוף ובסופו כולנו נחזור לשגרה. לכן, יש טעם להשקיע בכל מה שיכול לקדם את החיים הרגילים שלנו ככל הניתן כסדרם. כך למשל, סטודנטים יכולים להשקיע בחומרי הלימוד של הסמסטר, וכל אחד מאתנו יכול לנסות לקדם משימות שונות בעבודתו, גם אם מרחוק. אנו במשבר חולף וכדאי לנצל את הזמן שנוצר לקידום משאלות, משימות ורצונות.

חשוב במיוחד, לנסות שלא לשבת מול משדר טלוויזיה מתמשך העוסקה בנושא. אפשר להתעדכן אחת לשעה או כל כמה שעות, אבל הצפייה הממושכת במשדרי החדשות השונים עשוייה להגביר מתחים. סגרו את הטלוויזיה כך שלא תשדר לחלל הבית באופן בלתי פוסק והתעדכנו, אך באופן יעיל.

חשוב להכין סדר יום עם משימות שונות ולנסות למלא אותן. ניתן אפילו להכניס את עצמכם לאתגר במטרה לעמוד בכמה שיותר משימות. שימו לב, כי אחת המשימות יכולה להיות לנוח ולישון יותר – בהחלט משימה ראויה וחשובה. בכל מקרה, רק לא להגזים. כמו כן, מסייע לשתף אחרים במשימות שלנו – זה מגביר גיוס ומחויבות ויסייע גם לקרובים אלינו להניע משימות בעצמם. זה זמן לקדם משימות שדחינו כמו תרגילי כושר ביתיים, סידור ניירת, סידור הבית או ניקוי תיקיות במחשב. זה גם הזמן לממש משאלות קטנות: לראות סרט איכותי שלא ראינו, ללמוד באינטרנט שפה זרה, לבשל משהו מורכב שתכננו לבשל, לקרוא ספר או להתאמן על האנגלית שלנו.

אחד הגורמים אשר עשויים לקדם רווחה נפשית במידה משמעותית הוא שימור של קשרים חברתיים עם אחרים, בדגש על השתתפות בפעילות של נתינה לזולת. מחקרים מראים כי התמקדות בזולת ונתינה לאחרים מגבירה חוסן נפשי ומחזקת את יכולות ההתמודדות שלנו. זה הזמן להתקשר לקרובי משפחה מבוגרים ולהתעניין בשלומם. בדקו עם שכנים מבוגרים בסביבתכם האם תוכלו לסייע להם באיזה שהוא אופן. התעניינו בחברים ובאנשים היקרים לכם ושאלו לשלומם. כיום, ניתן לקיים שיחות דרך מדיות שונות של וידאו (ווטסאפ, סקייפ, זום ועוד) ואז בכלל קל יותר להרגיש קרובים, אז אל תסתפקו בהודעות כתובות.

חשוב לשלב פעילות גופנית מתונה לאורך היום – הליכה אפילו בבית, תרגילי מתיחות ותרגילי כושר מתונים. למזלנו, ניתן למצוא המלצות רבות ברשת ופלטפורמות כמו יוטיוב מאפשרות תרגול מקצועי ומודרך בקלות. כל פעילות פיסית מעלה את מצב הרוח ובכך מקלה להפיג את מתחי המצב. רק זכרו, במתינות. כמו כן, חשוב לזכור כי ניתן לצאת לשאוף אוויר ולצעוד במרחב הפתוח, תוך שמירת המרחק הדרוש מאחרים.

לסיום, עודדו, טפחו והזמינו מחשבות חיוביות. אמרו לעצמכם משפטים כגון "המצב יחלוף", "אנסה להרוויח מהמצב", "אנסה לתרום לעצמי ולסביבתי". משפטים אלו עשויים לעבוד בסגנון 'מחשבה יוצרת מציאות' ולכן עוזרים לנו להתעודד ולגייס מוטיבציה פנימית. 

הורים לילדים קטנים

אין ספק כי הורים לילדים קטנים מתמודדים עם קושי גדול יותר. הזמן שלכם ההורים, לא לגמרי בידיכם, וחוסר הודאות לגבי פעילותן של מסגרות החינוך מעורר אי-שקט. קשה להעסיק את הילדים לאורך היום הארוך ולעתים העבודה מאלצת אותנו למצוא פתרונות יצירתיים אשר מרגישים כמעט בלתי אפשריים. הטיפול המתמשך בקטנים והעדר המסגרות, כמו גם ההמלצה לא לבקש סיוע מהסבים והסבתות על מנת לשמור על בריאותם, מחמירה את המצב ומקשה על ההתמודדות. אתם ללא ספק הגיבורים של המצב וברור שאתם מתמודדים עם המציאות המכבידה ביותר, אך מה בכל זאת ניתן לעשות?

*ככל הניתן נסו לארגן סדר יום ומשימות ברורות.

*חלקו את הזמן בין בני הזוג, כך שלכל אחד מכם תהיה מנוחה.

*אם יש בני משפחה אשר יכולים לסייע, הזמינו אותם ובקשו עזרה לזמן ממוקד. אנשים רבים מסביבכם יותר פנויים כעת. אם הם אינם מעל גיל 60 אל תהססו לבקש סיוע. היכולת לבקש עזרה היא המפתח להימנעות משחיקה.

*זכרו שאין סכנה בטיול באוויר הצח ללא מגע עם אנשים אחרים. רצוי שלא בגני שעשועים ומתקנים ציבוריים, אך יש מספיק אזורים פתוחים בהם ניתן להתאוורר כל עוד שומרים על מרחק מאחרים. זה הזמן לצעידה ארוכה עם התינוקת בעגלה בפארק או טיול אל השלולית הטבעיתה קרובה לביתכם. יציאה החוצה לאוויר הצח והפעילות תסייע לכולם ותוריד את מפלס המתח.

*היעזרו בעצות וטיפים למשחק ופעילויות שמופיעים ברשת. אתם לא אמורים להמציא לבדכם את הגלגל והרשת מציעה מגוון רעיונות יצירתיים ופשוטים ליישום.

*הגמישו עקרונות לגבי מסכים ותזונה. בזמן משבר, זו לא העת לעקרונות קשיחים. לא לדאוג, עם חזרת השגרה תוכלו להשיב עטרה ליושנה ובאופן טבעי להחזיר הרגלים מוכרים.

*דברו בקול רם על הקושי שלכם, גם מול תינוקות. אנו יודעים כי ברגע שההורה מדבר את הקושי שלו יש ירידה במתח אצל ההורה, כמו גם אצל תינוקות או ילדים צעירים. זה יכול להרגיש מגוחך אבל נסו. שתפו בתחושות כמו: "מאד קשה לי", איני יודעת איך נעביר את היום?", "אנחנו הרבה ביחד ומעצבנים אחד את השנייה", "אני במתח מזה שנצטרך להעביר כל כך הרבה זמן יחד". ניתן להשתמש בדיבור על מנת לגייס את הילדים וגם את התינוקות: "אצטרך את עזרתך", "נצטרך לעבור את זה יחד".

*אם מציף אתכם ייאוש, זכרו שיש מצבים גרועים הרבה יותר ושככל שקשה (ובהחלט קשה), הקושי נובע מהנכסים שיש לנו בחיים – ילדים, משפחה, קשרים, אהבה.

אנו מזמינים אתכם לכתוב על ההתמודדות והתחושות שלכם בדף הפייסבוק של בטיפולנט ובפורום הפסיכולוגיה שלנו. בקרוב זה יהיה מאחורינו ועד אז נעבור את זה ביחד!

אנשי מקצוע בתחום

חרדה

עוד מאמרים שיעניינו אותך