תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך לעזור למטופלים עם OCD בזמן מגפת וירוס הקורונה?

איך לעזור למטופלים עם OCD בזמן מגפת וירוס הקורונה?

צוות בטיפולנט

התפרצות מגפת הקורונה לא רק יצרה סכנה בריאותית קיומית, אלא גם גרמה לשינוי קיצוני באורח החיים של כולנו. השגרה שלנו השתבשה, הרגלי צריכת החדשות השתנו בהתאם והמודעות לחשיבותה של ההיגיינה האישית ורחיצת הידיים בפרט הלכה וגברה. 

למעשה, הפחד מהידבקות מעסיק את כולנו באופן אינטנסיבי, אך עבור אנשים עם הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) הוא עלול ליצור מצב מבלבל במיוחד; הם עשויים להתקשות להכריע אלו מההתנהגויות שלהם הגיוניות ביחס לנסיבות ואלו מהן משקפות עודף חרדה

על מנת לסייע להם להתמודד עם מורכבות זו, הנה מספר אסטרטגיות שמטפלים יכולים להמליץ עליהן למטופלים עם OCD:

הפחיתו צפייה מופרזת בחדשות

אנשים עם OCD עשויים לרצות להתעדכן כל הזמן בחדשות, באופן כמעט אובססיבי. בעוד שחשיפה מוגברת לאמצעי התקשורת לא מומלצת לכולנו, עבור אלו המתמודדים עם OCD היא עלולה להזיק במיוחד.

הנחו את המטופלים להגביל באופן אקטיבי את צריכת החדשות שלהם. כך למשל, הם יכולים לבחור להתעדכן בחדשות פעם ביום, לזמן מקסימלי של חמש דקות, או לצפות במהדורת הערב רק פעם בשבוע. 

עקבו אחר הוראות משרד הבריאות

אנשים רבים המתמודדים עם OCD נמצאים בטיפול שמטרתו להפחית ריטואלים קומפולסיביים של ניקיון, ולכן יתכן שעודדו אותם במהלך הטיפול להפחית ברחיצת ידיים. אולם, בגלל מגפת וירוס הקורונה חשוב שאנשים עם OCD יתנו לעצמם את הרשות לעקוב אחר הוראות משרד הבריאות ולפעול בהתאם. כדאי להדגיש בפני המטופלים שהמלצות משרד הבריאות מתבססות על ידע ועובדות, ואילו ה-OCD לא. עודדו אותם לרחוץ ידיים על פי ההנחיות, אך לא מעבר לכך. עזרו להם להבין שההרגשה שהם ״מלוכלכים״ או ״מזוהמים״ עשויה להימשך גם לאחר ששטפו ידיים, וזו הזדמנות לתרגל איתם כיצד לאפשר לתחושות האלו להיות נוכחות, מבלי לבצע קומפולסיות

נסו לתרגל חמלה עצמית

הזכירו למטופלים שלכם שזה נורמלי להרגיש חרדה בנוגע לווירוס הקורונה. הדגישו שהמצב מעורר תחושות פחד וחרדה בקרב אנשים רבים, גם אלו שאין להם OCD וכי מדובר בתגובה נורמטיבית, שעשויה להימשך כל עוד אין חזרה מוחלטת לשגרה. הפגינו חמלה כלפי המטופלים שלכם ועודדו אותם לנהוג באותו האופן כלפי עצמם אם הם חווים החמרה בסימפטומים של ה-OCD. הזכירו להם שזו לא אשמתם ועודדו אותם לעשות מה שביכולתם כדי לשלוט בקומפולסיות שלהם, אך לא לצפות מעצמם להיות מושלמים. אם הם זקוקים לתמיכה נוספת, המליצו להם לקבוע פגישות נוספות עם המטפל שלהם או להשתתף בקבוצת תמיכה אינטרנטית.

זכרו שאנשים הם עמידים

מגפת וירוס הקורונה יוצרת פחד משום שיש כל כך הרבה חוסר וודאות סביבה. לכן, חשוב כי תזכירו למטופלים שיש להם את היכולת להתמודד, מול כל תרחיש שלא יבוא. עזרו להם להבין כי דווקא הכלים שרכשו במהלך הטיפול הפסיכולוגי, כמו חשיפה ומניעת תגובה (ERP) משפרים את יכולת ההתמודדות שלהם עם הלא נודע בהשוואה לאנשים שלא עברו טיפול. הזכירו להם שהפחד שלהם הוא אמיתי ובעל משמעות, ושיתכן שה-OCD יחמיר כעת יותר מהרגיל, אבל אתם נמצאים שם כדי לעזור להם להתמודד עם חרדה וחוסר וודאות, והם מסוגלים לעשות את זה.

מקורות

תקציר מאמר שהתפרסם ב-American Psychological Assosication:

Managing COVID-19 concerns for people with OCD

www.apa.org/topics/covid-19/managing-ocd

אנשי מקצוע בתחום

טיפול ב-OCD

עוד מאמרים שיעניינו אותך