תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Reinforcement value - ערך החיזוק

ספר או כרטיס למשחק ספורט, מאיזה מתנה נשמח יותר? 'ערך החיזוק' מבקש להסביר את ההבדלים הבינאישיים בין הערכים שניתן לחיזוקים שנקבל עקב התנהגות מסויימת. בטקסט הבא תוכלו לקרוא איך קובעים את ערכו וכיצד משתמשים בו בטיפול פסיכותרפי ובחינוך.

ערך החיזוק הוא מושג מרכזי בתיאוריית הלמידה החברתית-קוגניטיבית אשר ניסח הפסיכולוג האמריקאי אלברט בנדורה. המושג מגדיר את המידה בה יעדיף האדם חיזוק אחד על פני האחר, בהנחה שהסבירות לקבלת שני החיזוקים הינה דומה.

ערך החיזוק נחשב לרכיב מפתח בהבנת תהליכי למידה, כאשר הוא מבטא את המידה של המשיכה או ההעדפה של פרט כלפי חיזוק מסוים אשר מתקבל כתוצאה מהתנהגות. כלומר, עד כמה תוצאה נתפסת בעיניו כראויה למאמץ או להתנהגות שמובילה אליה.

ערך החיזוק מייצג משתנה דינאמי ואינדיבידואלי. כלומר, אותו חיזוק עשוי להיתפס בעיני שני אנשים שונים כבעל ערך שונה, ואף עשוי להשתנות לאורך זמן אצל אותו אדם. לדוגמה, חיזוק כמו מחמאה פומבית עשוי להיתפס כמתגמל עבור אדם אחד, אך כחסר ערך ואף שלילי עבור אחר שמעדיף פרטיות.

רקע תיאורטי

על פי בנדורה, ההתנהגות האנושית מתווכת דרך מערכת מורכבת של אינטראקציות בין גורמים אישיים, סביבתיים והתנהגותיים. בתוך מודל זה, ערך החיזוק הוא אחד משלושת הגורמים אשר צופים התנהגות, יחד עם הציפייה לחיזוק והסיטואציה הפסיכולוגית. לפי בנדורה, החיזוק הוא שיהווה מוטיבציה לביצוע התנהגות מסוימת. לפיו, על מנת שיתבצע תהליך למידה של התנהגות, האדם זקוק למוטיבציה לחקות מודל. זו נוצרת על ידי צפייה בהתנהגות אשר הפרט ראה כי היא מתגמלת ומביאה חיזוקים. ואם החיזוק בעל ערך חיזוק גבוהה - הדבר יגביר את מידת המוטיבציה ללמידת ההתנהגות.

יישומים בשטח

ערך החיזוק משמש עקרון מרכזי בהתערבויות טיפוליות התנהגותיות וקוגניטיביות, כגון CBT. הצלחת ההתערבות תלויה בזיהוי החיזוקים שהינם בעלי ערך גבוה בעיני המטופל, כדי להבטיח מוטיבציה ושימור של התנהגויות מסתגלות.

לדוגמה, מערכת תגמולים בכיתה תהיה אפקטיבית יותר אם תיקח בחשבון את העדפותיהם האישיות של התלמידים – האם הם מייחסים ערך גבוה יותר למחמאה מילולית, לפסק זמן מהשיעור או לחיזוק חומרי.


ביבליוגרפיה

ביטמן, א. ואחרים (1992). אישיות: תיאוריה ומחקר. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה.

Hjelle, L. A., & Ziegler, D. J. (1992). Personality Theories: Basic Assumptions, Research, and Applications. New-York: McGraw-Hill.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול קוגניטיבי התנהגותי - CBT