תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

פורום פסיכולוגיה

  • נכתב ע"י דני ב - 31/12/2020 09:12:03

    שלום,
    אני לומד את הנושאים שבכותרת באופן עצמאי, אשמח להבהרה לשאלותיי כאן; ובנוסף להפנייה לאיש מקצוע העוסק בהם לצורך טיפול. אני מתעניין להבין מדוע יש חפיפה כה רבה בין הגדרת BPD לבין הגדרת cPTSD- ובייחוד במקרה של פוסט טראומה מורכבת שנוצרה כתוצאה מגדילה במשפחה עם אלכוהוליזם/נרקיסיזם והיווצרות מודל תלותי במבנה הילד הבוגר. נדמה לי כאילו ההפרדה בין כל ההגדרות הנ״ל - הינה מלאכותית וארכאית, אבל אולי זה כי אני מסתכל מבפנים. אשמח לפרספקטיבה חיצונית. חשוב לי להבין את כל הקלאסטר ההתנהגותי הזה מנקודת מבט התפתחותית ולאתר בעל מקצוע מנוסה בעבודה איתו.
    בתודה,
    דני

    תשובה: הקשר בין cPTSD לבין הפרעת אישיות גבולית
    נכתב ע"י ליטל פלג ב - 31/12/2020 19:40:22

    שלום דני.


    Complex PTSD, או טראומה מורכבת, מתייחסת לנסיבות חיים טראומטיות בגילאי הילדות, בהם מבנה האישיות והנפש מתעצב. בהתאם, התוצאה היא פעמים רבות פגיעה רגשית שאינה נקודתית אלא משפיעה באופן כוללני הבא לידי ביטוי במגוון היבטים כתפקוד, וויסות רגשי, דפוסים בין אישיים ועוד. היבטים אלו מרכיבים את המכלול האישיותי ובהתאם, עשוים להביא למקבץ קשיים וסימפטומים הנכללים תחת הכותרת של אישיות גבולית. 


    בהתאם לכך שלא מדובר בהפרעה נקודתית בעלת מאפיינים אחידים, ומאחר ואישיות גבולית וטראומה מורכבת מלוות פעמים רבות בסימפטומים נלווים (דיכאון, חרדה, התמכרויות ועוד), כדאי לבחור טיפול המתאים לקושי המרכזי איתו מתמודדים. עם ישנם קשיים משמעותיים בוויסות הרגשי והשליטה העצמית אפשר לשקול DBT. אם אין סימפטום ספציפי מומלץ לפנות לטיפול פסיכודינמי/פסיכואנליזה. מעבר לכך, במידה ואתה מרגיש קושי במציאת הטיפול והמטפל המתאימים לך, יתכן וכדאי לפנות למרכז טיפולי המציע מגוון טיפולים בו תוכל לבצע הערכה מקיפה והמלצה על הכיוון הטיפולי המתאים ביותר.


    ליטל 

אנשי מקצוע ומכונים

אור ויפרבניק

אור ויפרבניק

רחובות
איריס אברמן

איריס אברמן

ראשון לציון
ניר כהן ארזי

ניר כהן ארזי

רמת השרון
פז חיט

פז חיט

כפר סבא
מרכז אתרוג

מרכז אתרוג

חדרה
ד"ר איה גולן

ד"ר איה גולן

תל אביב - יפו
בן פדידה

בן פדידה

חיפה
ד"ר עדן וייס שדה

ד"ר עדן וייס שדה

קרית אונו