תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך עוזרים לילד להצטיין בלימודים?

איך עוזרים לילד להצטיין בלימודים?

צוות בטיפולנט

מה לא נעשה כדי לסייע לילדים שלנו להצליח בלימודים? צפייה ב"בייבי איינשטיין", צעצועים התפתחותיים, מורים פרטיים, תכניות מצוינות וחוגי העשרה הם רק חלק מהאופציות הרבות המבטיחות להפוך את ילדינו לתלמידים מצטיינים. מלבד ההשקעה האדירה והנטל הכלכלי הלא מבוטל הכרוך בכך, עולה ההתלבטות האם נכון "להאיץ" את קצב הלמידה של הילד, אם באמצעות הקפצת כיתה או רישומו לכיתת מחוננים, שכן רבים חוששים מה"מחיר" החברתי או הרגשי שעשוי להתלוות להחלטה שכזו. אז מה באמת צריך לעשות כדי לעזור לילדים שלנו להצטיין?

מחקר רחב ממדים שפורסם בדצמבר 2016 סיכם את הנתונים שאספו אלפי מחקרים בנושא חינוך במאה השנים האחרונות. החוקרים בחנו תכניות חינוכיות שונות ואת השפעתן על ההישגים הלימודיים של ילדים ומתבגרים לאורך 12 שנות לימוד. מתוצאות המחקר עולה כי תלמידים שהשתתפו בתכניות לימוד מקדמות אכן הגיעו להישגים לימודיים גבוהים יותר מחבריהם לספסל הלימודים שלא השתתפו בהן. בפרט, תלמידים הגיעו להישגים הגבוהים ביותר כאשר למדו בקבוצות קטנות בתוך כיתות האם שלהם, או קבוצות שהתבססו על יכולות או כישרונות ספציפיים. בנוסף, תלמידים שקפצו כיתה היו בעלי הישגים לימודיים גבוהים יותר, לעומת תלמידים בני אותו הגיל שלא קפצו כיתה.

ממצא מעניין במיוחד נגע לעובדה כי לא רק תלמידים מצטיינים הרוויחו מתוכניות לימוד מקדמות. נמצא כי הישגיהם של תלמידים בכל הרמות השתפרו כאשר הושמו בקבוצות לימוד קטנות שמטרתן להאיץ את תהליך הלימוד, לעומת תלמידים בני אותו הגיל אשר לא השתתפו בתכניות אלה.


תוצאות המחקר מציעות לנו לעודד את פיתוח היכולות הלימודיות של ילדינו, במיוחד כאשר הם מציגים מיומנויות למידה גבוהות לגילם. עם זאת, חשוב לזכור כי לחוויה הרגשית והחברתית של הילד ישנה משמעות רבה. לכן, כדאי לוודא שאיננו דואגים רק להישגיו הלימודיים, אלא מעניקים תשומת לב גם לאופן בו הוא חווה את תהליך הלמידה. כך, למשל, אפשר לשתף את הילד בתהליך קבלת ההחלטות ולדאוג לרשום אותו לתכניות שהוא מעוניין בהן במיוחד. כמו-כן, כדאי לוודא כי החוויה של הילד בביה"ס היא חיובית ומגוונת בפעילויות פנאי וחברה.

מקור


http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.3102/0034654316675417

אנשי מקצוע בתחום

הדרכת הורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך